Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsers zijn te fel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsers zijn te fel.

    Dag iedereen,

    Ik ben hier nieuw en heb een dringend vraagje. Ik heb een flitset gekocht.

    Maar ik heb een probleem flitsen gaat goed. Maar bv. Als ik mijn diafragma op 1.8 zet voor een mooi blury effect gaat het mis.

    Ik flits op 1/125 shutter, diafragma op 1.8 met Nikon d7000 en draadloze trigger.

    Ik zet mijn vermogen op 1/8 van mijn flitser en zet hem voldoende achteruit. Maar toch is dit te fel.

    Aan wat is dit te wijten?

    Alvast bedankt

    Frederik

  • #2
    Re: Flitsers zijn te fel.

    Welk vermogen heeft de flitsset?
    Diafragma 1.8 laat behoorlijk veel licht door en 1/8 is bij de meeste flitsers nog veel licht.

    Een ND filter gebruiken kan een oplossing zijn.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Flitsers zijn te fel.

      f/1.8 ? Fotografeer je binnen of op locatie ?
      Zet je flitser nog veel lager dan ... wat zat er in je flitszet ? Softbox / paraplu ?
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Flitsers zijn te fel.

        Minder krachtige flitser aanschaffen. Filter voorhangen om wat stops te verliezen.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Flitsers zijn te fel.

          heb je een lichtmeter? dan kan je perfect weten hoe je je flitsers moet afstemmen op je camera
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Flitsers zijn te fel.

            Zoals gezegd is 1.8 een behoorlijk grote diafragma opening; die laat veel licht binnen en dan wordt het in combinatie met een flitser al snel overbelicht.
            Mijn eenvoudige studioflitsers zijn helemaal niet krachtig (200W) maar als ik die naar 1/8 vermogen (het minimum) terugdraai dan heb ik op f2.8 ook al snel teveel licht - zeker bij gebruik in mijn kleine thuisstudio met witte achtergrond.

            Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen je flitser verder weg te zetten of een ND filter te gebruiken. Zelf wil ik op zo'n moment ook nog wel eens terug grijpen naar mijn reportageflitsers omdat ik daar het vermogen nog verder terug kan zetten.
            Website: http://www.circlepics.nl
            Flickr: https://www.flickr.com/photos/29852623@N07/

            Comment


            • #7
              Re: Flitsers zijn te fel.

              Flits verder weg zetten, dan ga je weer ander (harder) licht krijgen.
              Reportageflitsers zijn imo geschikt voor grote diafragma's en meestal tot 1/64 of zelfs 1/128 in vermogen te verminderen.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Flitsers zijn te fel.

                Dit is vaak het geval bij goedkope flitssets. Soms geven ze 1/8 vermogen aan maar als je het gaat nameten kom je meestal niet aan drie stops. Ik heb ooit een calumet genisis set gehad die netjes 5 stops kon regelen. Dit is vaak een valkuil bij aanschaffen van een flitsset, men wil veel vermogen voor weinig geld, maar uiteindelijk wil je ook minder flitslicht uitsturen. Zoals hier al eerder genoemd zijn er ND filters en je zou ook een filter voor de flitser kunnen plaatsen.

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsers zijn te fel.

                  Bedankt voor de nuttige reacties, maar hoe creëren jullie dan de die scherpte diepte.

                  Het zijn idd 3 softboxen, binnen wordt er gewerkt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsers zijn te fel.

                    Antwoord is eigenlijk al gegeven ND filter, vermogen flitser zo laag mogelijk, ISO zo laag mogelijk (mijn camera kan ISO 50 aan), grijsfilter voor de flitslamp.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsers zijn te fel.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pixol Bekijk bericht
                      Bedankt voor de nuttige reacties, maar hoe creëren jullie dan de die scherpte diepte.

                      Het zijn idd 3 softboxen, binnen wordt er gewerkt.
                      waarom wil je binnen scherpte diepte?

                      ook al overwogen om maar 1 flits te gebruiken i.p.v. alle 3?
                      hoe zwaar zijn je flitsers? hoeveel wattseconde? hoe groot is je ruimte?

                      ik denk dat je vooral moet gaan nadenken, welke outcome wil ik? en daar ga je dan je settings en opstelling aan aanpassen. ook de kennis en aangepast van je toestel en lenzen is een noodzaak voor bepaalde facetten te verkrijgen
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsers zijn te fel.

                        Hoe ver mag dan wel een softbox staan van het object? Ik wil objecten fotograferen. Moet dit niet te op te lossen zonder nd filter. In het toestel zelf. Nikon d7000. Ik heb instelling flitssync 1/320 (fp) maar deze werkt niet

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsers zijn te fel.

                          Fp flitsen werkt niet met studioflitsers. Een snellere sluitertijd zal ook niks veranderen aan de hoeveelheid licht dat uit een studioflits komt.

                          Een extra diffuser voor je flits kan ook helpen.
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitsers zijn te fel.

                            Op welke waarde staat uw ISO, zet die zo laag mogelijk.
                            Fp werkt niet met studio flitsen.
                            In de studio flits je met 1/125 - 160s, omdat studioflitsen veel langer flitsen dan reportage flitsen.
                            Om de studio flitsen minder sterk te laten flitsen kan je ze verder van het onderwerp af zetten, maar dan wordt het licht weer harder.
                            Ikzelf hang soms een 2de doek in de softbox , om het licht te verminderen, je kan ook door een groot wit laken flitsen.
                            Maar ik snap niet goed dat je perse f1.8 wilt gebruiken, als je een onderwerp fotografeert wil je dat onderwerp meestal volledig scherp, plaats de achtergrond ver genoeg van het onderwerp om het wazig te maken.
                            Fotografeer met een lange(brandpuntsafstand) (tele) lens om de DOF kleier te maken.
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flitsers zijn te fel.

                              Iso staat op 100. Ik bekijk het even. Wederom bedankt voor de nodige info.

                              Comment

                              Working...
                              X