Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mistige ochtend

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mistige ochtend

    Hoi allemaal, deze ochtend was een zeer mistige ochtend. Ik heb hem proberen vast te leggen met deze foto.

    90mm
    f/5
    1/80
    ISO 800
    Kritiek en comments zijn welkom




    Mvg Kai
    Fujifilm X-T10 met 18-55mm f2.8

  • #2
    Re: Mistige ochtend

    beetje teveel mist voor mij
    mvg Wilfried

    7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

    Comment


    • #3
      Re: Mistige ochtend

      Ook bij veel mist dienen dichtbijstaande objecten nog wel enige zwarting
      te vertonen. Daarbij kan je het misteffect verbeteren door enige scherpte
      te verlenen aan dichtbijstaande objecten. Voor mij hoort in een goedbelichte
      foto zowel wit als zwart te zitten. Deze plaat heeft geen van beide en de
      scherpte ligt niet goed naar mijn smaak.

      De poging is voor mij dus niet gelukt en nabewerking zal weinig helpen.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

      Comment


      • #4
        Re: Mistige ochtend

        Leuk onderwerp. Het vast leggen van de mist is niet altijd makelijk.

        kleine verhaal een beetje mijn gedachten over mist foto's misschien heb je er wat aan.

        Ken de fotografische eigenschappen van mist. De eerste is dat het kleuren laat verdwijnen of zeer sterk verzacht. Het tweede is dat het het zicht en daarmee de scherpte steeds waziger wordt naarmate het verder van je af is. Het derde is dat het hoge lichten (fel licht op een punt zoals lantarenpalen en autolichten) verstrooid.

        Dit is bepalend hoe je de foto gaat opbouwen. Een achtergrond is er eigenlijk niet, dus moet je zoeken naar iets op de voorgrond. Het liefst iets dat in de linker of rechter onderhoek naar achter toe in het beeld weg loopt. Het mag best zwel een beetje door het beeld slingeren op met een mooie bocht over het beeld zijn. Liever zelfs omdat dat de betere foto oplevert. Dit noemen ze de ingaande lijn. Dit is eigenlijk een enigste manier om de foto diepte en leven te geven. Zorg er dus altijd voor een voorgrond te hebben die naar achteren wegloopt.

        GR Kai
        Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

        Comment


        • #5
          Re: Mistige ochtend

          heel goed, dit is echt mistig.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Mistige ochtend

            Oorspronkelijk geplaatst door kaiman Bekijk bericht
            Leuk onderwerp. Het vast leggen van de mist is niet altijd makelijk.


            Ken de fotografische eigenschappen van mist. De eerste is dat het kleuren laat verdwijnen of zeer sterk verzacht. Het tweede is dat het het zicht en daarmee de scherpte steeds waziger wordt naarmate het verder van je af is. Het derde is dat het hoge lichten (fel licht op een punt zoals lantarenpalen en autolichten) verstrooid.

            Dit is bepalend hoe je de foto gaat opbouwen. Een achtergrond is er eigenlijk niet, dus moet je zoeken naar iets op de voorgrond. Het liefst iets dat in de linker of rechter onderhoek naar achter toe in het beeld weg loopt. Het mag best zwel een beetje door het beeld slingeren op met een mooie bocht over het beeld zijn. Liever zelfs omdat dat de betere foto oplevert. Dit noemen ze de ingaande lijn. Dit is eigenlijk een enigste manier om de foto diepte en leven te geven. Zorg er dus altijd voor een voorgrond te hebben die naar achteren wegloopt.

            GR Kai
            +1 maar mist is idd niet makkelijk
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Mistige ochtend

              Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
              beetje teveel mist voor mij
              Was en is ook het eerste wat bij me op kwam.
              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Mistige ochtend

                Bedankt voor jullie commentaar en leerzame uitleg!
                @ Frie01 & Djivan, toen ik de foto geüpload had dacht ik ook dat het wel beter was dat ik de foto wat later had moeten maken toen de mist wat was opgetrokken.
                @ Plaatwerker, ik snap uw reactie (ik kan misschien eens de kleurenversie posten)
                @ Kaiman (naamgenoot), bedankt voor de leerzame info over mist en fotografie! (ik zal de volgende keer proberen meer diepte te creëren)
                @ Bouk, bedankt voor uw reactie.
                Mvg
                Fujifilm X-T10 met 18-55mm f2.8

                Comment

                Working...
                X