Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijking)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijking)

    Hoi,

    Stomme vraag, maar ik weet er geen raad mee... noch mijn oogarts blijkbaar.
    Ik neem steeds manuele foto's, maar draag een bril. Zoals de meesten weten onder ons is dit niet echt zo fijn.

    Onlangs vroeg ik aan mijn oogarts wat de afwijking van mijn rechteroog nu eigenlijk was:
    +0,5 dioptrie
    -3 cilinder
    175°

    Via de leverancier kan ik echter een correctie voorzetlens kopen (zo eentje dat je voor de viewfinder plaatst).
    Maar nu blijk de keuze enkel te zijn van +3,0 dioptrie tot -3,0 dioptrie (met halve stapjes).
    Als ik nu een +0,5 dioptrie aankoop, ga ik dan nog last hebben van die +3 cilinder/175°?

    Iemand raad?
    Alvast bedankt!
    Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

  • #2
    Re: Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijkin

    En uw oogarts weet hier geen raad !?

    Effe geduld ... ik stuur je nog een PM


    greetz
    Cheeta
    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijkin

      Kunt u zich niet alvast wat behelpen met de correctie die men kan aanbrengen met het kleine wieltje dat bovenop uw zoeker zit ?
      I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

      Comment


      • #4
        Re: Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijkin

        @Cheeta: die heeft nog nooit van correctielenzen gehoord... druk bezette man (volgende afspraak is pas mogelijk 09/2013 ) dus eerlijk gezegd, belde ik de assistent/secretaresse op.
        @hotmijl: ik fotografeer met een Leica M, dus dit kan enkel met "voorzet" lensjes, dus geen wieltjes zoals je bv bij verrekijkers hebt.
        Last edited by DIDE; 28 november 2012, 09:55.
        Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

        Comment


        • #5
          Re: Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijkin

          Je astigmatisme zal niet kunnen worden gecorrigeerd door zulke voorzetlenzen, dus daar zal je ongetwijfeld nog last van hebben... en voor zover ik weet kan een afwijking van -3 enkel gecorrigeerd worden met speciale contactlenzen (indien operatie en bril geen optie zijn...)

          Mijn vriendin gebruikt hiervoor Acuvue torische contactlenzen
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijkin

            Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
            maar draag een bril. Zoals de meesten weten onder ons is dit niet echt zo fijn.
            Ik val dan waarschijnlijk niet onder de meesten, maar ik heb totaal geen last van mijn bril bij fotograferen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijkin

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik val dan waarschijnlijk niet onder de meesten, maar ik heb totaal geen last van mijn bril bij fotograferen.
              +1
              Dat kan ik beamen, het was even wennen, maar ik heb er ook geen problemen mee.

              Comment


              • #8
                Re: Correctie lenzen voor manuele focus fotografie (dioptrie vs cilindrische afwijkin

                Hoi ik heb nog veel zwaarder astigmatisme (dioptrie +4, cilinders van 4) en heb eigenlijk weinig last van mijn bril bij het fotograferen. Eigenlijk kan ik zelfs niet meer zonder want ik heb nu dubbelzichtglazen met diotrie van +5.25 onderaan en zonder bril kan ik dus niet meer zien op het scherpje of de foto's scherp zijn.....
                D800 en een goed glasservies

                Comment

                Working...
                X