Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderonsje bij kaarslicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onderonsje bij kaarslicht

    Mijn camera eens aan het testen. Ik heb nog geen statief, maar vanop een steunpunt op tafel genomen...
    Is het wat?

    Central weighted metering - Manuele stand - 70mm
    f/5.6 - 6,0 sec - Iso 100
    grotere versie
    dank,
    Yoeri

  • #2
    Re: onderonsje bij kaarslicht

    Ja hoor, doe me een beetje van heel ver denken aan : le déjeuner sur l'herbe van Edouard Manet. Interessant, Heb je die beelden zelf gemaakt ?
    Ik vind je achtergrond goed uitgekozen, zo komen de beelden goed tot hun recht. Ze zijn mooi opgelicht.
    Kijk goed, naar de schaduwen waar ze vallen. Dit is heel voornaam bij dit soort fotografie. Heb je er nog gemaakt maar met ander lichtinval ?

    Comment


    • #3
      Re: onderonsje bij kaarslicht

      De beeldjes zijn zelf gekocht Ik had er nog gemaakt met andere lichtinvallen, maar vond deze de beste. Aangezien het om een test ging omdat ik de kunst van de fotografie nog moet aanleren en mijn camera nog moest leren kennen heb ik de andere testopnames niet bewaard. Maar het is mijn salontafel, dus ik kan wel nog eens een nieuwe sessie houden...
      De belichting heb ik gedaan door linksvoor 2 theelichtjes relatief dicht (nog 10cm van de beeldjes) te plaatsen en 1 theelichtje rechts te plaatsen om de schaduwen wat op te lichten.
      Last edited by YoeriV; 27 november 2012, 02:59.

      Comment


      • #4
        Re: onderonsje bij kaarslicht

        Toffe beeldjes. Nou ze zijn in iedergeval mooi geschikt om die schaduwinval te bestuderen, want daar zal het buiten scherpte en compo, vooral om gaan.
        Nu een vraagje : waarom is het 1 kaarslichtje niet zichtbaar op de foto ? Je titel geeft dat toch aan : gezellig etentje bij kaarslicht.
        Last edited by Loeky; 27 november 2012, 03:13.

        Comment


        • #5
          Re: onderonsje bij kaarslicht

          Ik heb enkel zoals hierboven beschreven 3 theelichtjes gebruikt, niets anders. Dus 2 theelichtjes linksvoor op 10cm voor de gloed (als keylight) en het directe licht en dan nog eentje rechts om wat invulschaduw te geven.
          Ik ben uitgegaan van een lichtcursus die ik ooit heb gelezen met betrekking tot video. In principe zou dan nog een hairlight moeten bijkomen. Ik vermoed dat dergelijke belichting ook geldt bij fotografie (heb me er nog niet in verdiept moet ik eerlijk toegeven).

          Comment


          • #6
            Re: onderonsje bij kaarslicht

            Maak je geen zorgen ik zoek ook nog hoor. Ik had mijn tekst steeds aangepast omdat ik dacht oei ik heb wat over het hoofd gezien maar ik zie dat ik niet alleen vroeg op ben. Ik werkte altijd maar met 1 kaarsje, maar misschien probeer ik het ook nog eens uit met 3 lichtbronnen. Maar dan moet toch erg opgelet worden, de schaduw moet logisch blijven of niet ?

            Comment


            • #7
              Re: onderonsje bij kaarslicht

              Ja, ik had de titel gekozen voor de kleurtemperatuur van het theelicht. Het was de bedoeling om deze niet te tonen.
              Ja soms moet ik voor mijn werk heel vroeg zijn. Ik ben nu op mijn bureau omdat ik straks een briefing heb...
              Er moet opgelet worden voor de schaduwen, maar doordat twee lichtbronnen dichtbij staan krijgen deze het overgewicht, de echte bron zeg maar. Deze heb ik eerst geplaatst om de juiste kleurtemperatuur te krijgen op de beeldjes. Maar de rechterkant was volledig donker. Door een derde lichtje te plaatsen en wat te spelen met de afstand (in ieder geval veel verder weg dan de 10 cm)(ik denk dat ik het derde hier op ongeveer 30 cm heb geplaatst) kreeg ik een beetje meer licht om het donkere gedeelte zichtbaar te maken, maar toch licht genoeg om geen schaduw te werpen. Dus de schaduw blijft logisch komende van links. Alé dat was toch mijn theorie. Vandaar dat ik de foto hier plaats om na te zien bij de echte kenners of mijn theorie klopt.
              Last edited by YoeriV; 27 november 2012, 07:03.

              Comment


              • #8
                Re: onderonsje bij kaarslicht

                vind de belichting geslaagd.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: onderonsje bij kaarslicht

                  Het heeft wel iets voor mij
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: onderonsje bij kaarslicht

                    Zijn er nog kenners van belichting die hier bijkomende raad kunnen geven?

                    Comment


                    • #11
                      Re: onderonsje bij kaarslicht

                      Een kenner van belichting ben ik zeker niet maar ik vind het wel een leuke foto.
                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment

                      Working...
                      X