Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag reportageflitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag reportageflitser

    Vandaag nog eens foto's genomen op een sinterklaasfeest en dan merk ik dat dit toch wat moeilijker is dan een studioshoot waar je alles in de hand hebt.
    Ik had een paar vragen:

    Vraag 1:
    Wanneer je de camera in diafragmavoorkeur hebt staan en de flits op ettl en je verhoogt de iso welke invloed heeft dit op de flitssterkte? Mijn gevoel is de sluitertijd wordt korter (minder omgevingslicht) en de flits zou dus krachtiger moeten worden om een lichtere foto te krijgen maar mijn foto's werden niet echt lichter. Wat moet ik dan wel doen?
    En is dit normaal?

    Vraag 2:
    Ik neem diafragmavoorkeur en ettl en zet de camera op f3,5 1/60 en iso 800 en de camera op manueel met identiek dezelfde instellingen en neem de foto opnieuw en krijg een anders belichte foto. Heeft de camerastand invloed op de ettl meting van de flits?

    Vraag 3:
    Wanneer ik mijn flits van ettl naar manueel op bv 1/8 zet en ik neem een foto dan krijg ik een totaal uitgebrande foto. Precies alsof ik er ettl geen kracht uit krijg en manueel ze precies full power gaat. Is dit normaal?

    Vraag 4:
    Hoe neem je een foto van een tafel waar 8 man dubbel aan zit. Neem bv f11 om ze allemaal scherp te hebben maar dan moet je iso heel hoog en in ettl was de foto zeker bij de laatste veel te donker terwijl de lichtmeting gedaan was op de derde.
    Alle tips welkom!
    Last edited by Tim76; 25 november 2012, 21:22.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Vraag reportageflitser

    Bij vraag 3 heb ik ook vraagtekens. Manueel, ettl? Manueel doet ettl niets hè. Camera op de flits gebruik ik gewoon ettl, soms stel ik het vermogen wel bij. Heb je voorbeelden?
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Vraag reportageflitser

      Wat ik bedoel is dat wanneer ik mijn flits in de ettl stand gebruik ik heel dikwijls te donkere foto's heb en wanneer ik dan de flits als reddingsmiddel in de manuele stand zet dan heb ik heel vaak uitgebrande foto's. Precies alsof ze ipv van op 1/8 vol open staat.
      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

      Comment


      • #4
        Re: Vraag reportageflitser

        Het probleempje in ettl herken ik. Een hele tijd terug stelde ik hier ongeveer dezelfde vraag. Het antwoord was om naar rechts te belichten (histogram) maar wel op te letten voor de blinkies. Dus als mijn flits op de camera staat gebruik ik ettl. Ik maak meestal eerst een foto, bekijk het histogram en stel dan eventueel het vermogen van de flits bij. Dat kan ook in ettl ( toch met mijn 430 ex I ). Welke belichtingsmodus gebruik je, spotmeting,... Als je in manueel naar 1/16 of 1/32 gaat, is uw vermogen dan nog te fel? Ik ga ervan uit dat je weet hoe je alles moet bedienen.
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Vraag reportageflitser

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Vandaag nog eens foto's genomen op een sinterklaasfeest en dan merk ik dat dit toch wat moeilijker is dan een studioshoot waar je alles in de hand hebt.
          Ik had een paar vragen:

          Vraag 1:
          Wanneer je de camera in diafragmavoorkeur hebt staan en de flits op ettl en je verhoogt de iso welke invloed heeft dit op de flitssterkte? Mijn gevoel is de sluitertijd wordt korter (minder omgevingslicht) en de flits zou dus krachtiger moeten worden om een lichtere foto te krijgen maar mijn foto's werden niet echt lichter. Wat moet ik dan wel doen?
          En is dit normaal?
          diafragma voorkeur is een automatische instelling en zal de sluitertijd zoals je vermoedt beinvloeden en daarom nieks wijzigen aan de kracht van de flits

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Vraag 2:
          Ik neem diafragmavoorkeur en ettl en zet de camera op f3,5 1/60 en iso 800 en de camera op manueel met identiek dezelfde instellingen en neem de foto opnieuw en krijg een anders belichte foto. Heeft de camerastand invloed op de ettl meting van de flits?
          in diafragmavoorkeur kan (althans bij nikon, TTL-BL) de flits als gebalanceerde invulflits ingesteld worden. Dit heeft een andere outcome als manueel... immers je laat hier toe om bepaalde voorgeprogrammeerde situaties, die door de Nikon(in mijn geval) werden vastgelegd. Manueel is puur manueel, dus hier heb jij zelf de controle. Mijn raad hier is, werk altijd met de camera in manuele mode, zodat je begrijpt wat je doet en dat je geen goede foto's maakt door toeval.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Vraag 3:
          Wanneer ik mijn flits van ettl naar manueel op bv 1/8 zet en ik neem een foto dan krijg ik een totaal uitgebrande foto. Precies alsof ik er ettl geen kracht uit krijg en manueel ze precies full power gaat. Is dit normaal?
          als je je flits manueel instelt en je camera niet, hoe moet de camera dan weten wat jij wilt? De camera krijgt die informatie niet door! Enkel bij TTL. Dat is immers het doel van manuele setting.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Vraag 4:
          Hoe neem je een foto van een tafel waar 8 man dubbel aan zit. Neem bv f11 om ze allemaal scherp te hebben maar dan moet je iso heel hoog en in ettl was de foto zeker bij de laatste veel te donker terwijl de lichtmeting gedaan was op de derde.
          Alle tips welkom!
          hangt van de omgekeerde kwadraatswet af, bv. lichtbronnen ver zetten, krachtige lichtbronnen, open diafragma... Bouncen is hier praktisch gemakkelijker.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Vraag reportageflitser

            Bedankt Koen voor de duidelijke antwoorden
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Vraag reportageflitser

              inderdaad goed uitgelegd
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Vraag reportageflitser

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                diafragma voorkeur is een automatische instelling en zal de sluitertijd zoals je vermoedt beinvloeden en daarom nieks wijzigen aan de kracht van de flits
                Ja das waar als je met Nikon werkt, maar bij Canon kun je wel degelijk je sluitertijd en je flitskracht instellen in de A stand (bij Nikon werkt dit niet) en gezien TS het over E-TTL heeft ga ik er vanuit dat hij met Canon schiet. Met Canon (yes you can ) kun je zowel de belichtingscompensatie als de flitslicht compensatie onafhankelijk van elkaar instellen in de A stand.

                in diafragmavoorkeur kan (althans bij nikon, TTL-BL) de flits als gebalanceerde invulflits ingesteld worden. Dit heeft een andere outcome als manueel... immers je laat hier toe om bepaalde voorgeprogrammeerde situaties, die door de Nikon(in mijn geval) werden vastgelegd. Manueel is puur manueel, dus hier heb jij zelf de controle. Mijn raad hier is, werk altijd met de camera in manuele mode, zodat je begrijpt wat je doet en dat je geen goede foto's maakt door toeval.
                Dit geld voor Canon net zo, als je niets aan compensatie doet is de A stand in combinatie met flits bedoeld als gebalanceerd invulflits. Je kan daarnaast zoals ik al aangaf je belichting een aantal stop compenseren, maar ook je flitscompensatie instellen. Of dit handig is...tja ik ga meestal naar manual mode en gebruik mijn A stand puur om te zien welke sluitertijd er wordt aangegeven bij welke diafragma.

                Antwoord op vraag 4 is: gebruik maken van 2e gordijn in combinatie met een langere sluitertijd. Met de lange sluitertijd zorg je dat je met een lage ISO de omgeving met sfeer verlichting mee pakt en met de flits bevries je beweging. In zo´n situatie kun je de camera eerst in de A stand zetten op het diafragma wat jij wilt (zoals je al aangeeft F11) en dan gebruik je de camera als licht meter. De camera zal in de A stand aangeven welke sluitertijd de juiste belichting zal geven. Daarna ga je naar de M stand en stel je de sluitertijd in die in de A stand hebt gevonden en ga je 1 a 2 stops hoger (dus snellere sluitertijd) zitten. Je zet de flitser op 2e gordijn en je kunt zo goed belichten. Dit werkt alleen als je weinig omgevingslicht hebt. Bij te veel omgevingslicht zal de foto weer bewogen uit zien. Bedenk altijd dat sluitertijd je omgevingslicht regeld en diafragma en de kracht van je flitser het licht op je model.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag reportageflitser

                  Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                  Ja das waar als je met Nikon werkt, maar bij Canon kun je wel degelijk je sluitertijd en je flitskracht instellen in de A stand (bij Nikon werkt dit niet) en gezien TS het over E-TTL heeft ga ik er vanuit dat hij met Canon schiet. Met Canon (yes you can ) kun je zowel de belichtingscompensatie als de flitslicht compensatie onafhankelijk van elkaar instellen in de A stand.
                  Nikon kan dat even goed... waar las je dat het niet kon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                  Dit geld voor Canon net zo, als je niets aan compensatie doet is de A stand in combinatie met flits bedoeld als gebalanceerd invulflits. Je kan daarnaast zoals ik al aangaf je belichting een aantal stop compenseren, maar ook je flitscompensatie instellen.
                  bij Nikon kan je kiezen tussen gebalanceerde invulflits of gewone iTTL, da's makkelijker dan compensaties... en compensaties kunnen ook by the way...
                  Standaard staat de gebalanceerde invulflits op.

                  Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                  Antwoord op vraag 4 is: gebruik maken van 2e gordijn in combinatie met een langere sluitertijd. Met de lange sluitertijd zorg je dat je met een lage ISO de omgeving met sfeer verlichting mee pakt en met de flits bevries je beweging. In zo´n situatie kun je de camera eerst in de A stand zetten op het diafragma wat jij wilt (zoals je al aangeeft F11) en dan gebruik je de camera als licht meter. De camera zal in de A stand aangeven welke sluitertijd de juiste belichting zal geven. Daarna ga je naar de M stand en stel je de sluitertijd in die in de A stand hebt gevonden en ga je 1 a 2 stops hoger (dus snellere sluitertijd) zitten. Je zet de flitser op 2e gordijn en je kunt zo goed belichten. Dit werkt alleen als je weinig omgevingslicht hebt. Bij te veel omgevingslicht zal de foto weer bewogen uit zien. Bedenk altijd dat sluitertijd je omgevingslicht regeld en diafragma en de kracht van je flitser het licht op je model.
                  ik denk niet dat de TS vraagt "hoe moet ik de omgeving en sfeer verlichting behouden" doch " Hoe neem je een foto van een tafel waar 8 man dubbel aan zit, allemaal scherp" Daar helpt een 2e gordijn en lange sluitertijd niet bij.
                  Last edited by d_oracle; 28 november 2012, 09:53.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag reportageflitser

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    Nikon kan dat even goed... waar las je dat het niet kon?



                    bij Nikon kan je kiezen tussen gebalanceerde invulflits of gewone iTTL, da's makkelijker dan compensaties... en compensaties kunnen ook by the way...
                    Standaard staat de gebalanceerde invulflits op.
                    Bij Nikon is het gekoppeld bij Canon niet en werkt het onafhankelijk, probeer maar eens. Deze wijsheid heb ik van Sil Arena (zie zijn filmpjes op mijn blog) Misschien had ik dat beter kunnen zeggen, dat het bij Nikon gekoppelde instellingen zijn en bij Canon onafhankelijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag reportageflitser

                      Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                      Bij Nikon is het gekoppeld bij Canon niet en werkt het onafhankelijk, probeer maar eens. Deze wijsheid heb ik van Sil Arena (zie zijn filmpjes op mijn blog) Misschien had ik dat beter kunnen zeggen, dat het bij Nikon gekoppelde instellingen zijn en bij Canon onafhankelijk.
                      neen hoor! net geprobeerd... kan perfect nog compenseren ... welke instellingen zie jij dan als gekoppeld?
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag reportageflitser

                        Er is een verschil tussen Nikon en Canon.

                        Ga je voor een onderbelichte achtergrond bij nikon door een globale negatieve compensatie dan gaat de flits minder licht geven. Wil je bij nikon evenveel licht op je onderwerp ga je op je flits positief moeten compenseren.
                        Bij canon blijft de lichtoutput evenveel.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag reportageflitser

                          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                          Er is een verschil tussen Nikon en Canon.

                          Ga je voor een onderbelichte achtergrond bij nikon door een globale negatieve compensatie dan gaat de flits minder licht geven. Wil je bij nikon evenveel licht op je onderwerp ga je op je flits positief moeten compenseren.
                          Bij canon blijft de lichtoutput evenveel.
                          Bedankt Paly, maar dit is wat ik bedoel, het is gekoppeld en dat kan soms onhandig zijn. Natuurlijk kun je weer door compenseren van je flits licht het juiste resultaat behalen, maar je bent dan wel wat beperkter in het regelen. Maar goed, er zit ook een M stand op een Nikon camera, probleem opgelost.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag reportageflitser

                            Denk dat je hier ook alle antwoorden vindt: http://neilvn.com/tangents/flash-pho...hy-techniques/

                            Vond deze link via de zoekfunctie en had er zelf toch wel wat aan.
                            Al doende leert men...

                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag reportageflitser

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              Ik denk niet dat de TS vraagt "hoe moet ik de omgeving en sfeer verlichting behouden" doch " Hoe neem je een foto van een tafel waar 8 man dubbel aan zit, allemaal scherp" Daar helpt een 2e gordijn en lange sluitertijd niet bij.
                              Toch ben ik van mening dat in zo'n situatie het mooiste resultaat oplevert. Ik heb zelf vaak ervaren dat er geen mooi wit plafond is om flits te bouncen. Ook heb je vaak last van mensen met witte kleding aan die vooraan aan de tafel zitten en alle flitslicht weg halen. En ik denk dat de TS juist wel sfeer in zijn Sinterklaas foto's wil hebben ipv kille flitsfoto's

                              Comment

                              Working...
                              X