Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenia 2013

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenia 2013

    Volgend jaar ga ik op safari naar Kenia. ik heb een Nikon D300 met ee, Nikon 70-200 VRII en een TC 1,7. Nu ik weet dat je normaal gezien nooit mm genoeg hebt maar ik heb volgende keuzes : ofwel een Bigma bij kopen (Sigma 50-500) ofwel een TC 2.0 bijkopen voor de Nikon. Probleem is dat ik niet weet of die Bigma nadien nog veel ga gebruiken en het toch een vrij dure aankoop is. Wat is jullie idee ?

  • #2
    Re: Kenia 2013

    Mijn lijkt dat een safari een once (of toch bijna) in a lifetime experience is. Persoonlijk zou ik dus het best mogelijke materiaal voor zo'n ervaring willen. Ik zou dus tweedehands een degelijke lens kopen en deze dan tweedehands opnieuw verkopen na de reis, dan maak je niet veel verlies. Bvb een Sigma 120-300 f/2.8 OS of een Nikon 300mm f/2.8 (dan kan je best je 70-200 ook nog meenemen) met teleconverters.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: Kenia 2013

      Als een dier écht ver zit, dan kun je er beter met de verrekijker van genieten.

      Heel veel hangt ook af van je bestemming/vervoer/etc. Als je niet van de weg af mag ben je al meteen gelimiteerd in je fotografische opties.
      Tijdens onze trip in Zuid Afrika reden we gewoon tot bij de leeuwen/luipaarden/cheetahs/wilde honden. Tenzij je je op vogels wil toeleggen is 300mm dan in principe genoeg:




      Persoonlijk zou ik wel een goeie 300 prime (f/4 = betaalbaar) verkiezen boven een 70-200 met converter. Dan heb je meer cropcomfort.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Kenia 2013

        Ik heb net die Nikon 300mm f4, en vanmiddag voor het eerst getest op de vogelkens in het park. Ik had nog een TC Kenko 1,4
        Ik heb eerder twee safari's gedaan met een sigma 120-400. Vaak heb je met 400 mm genoeg (ik was in Botswana en in Kruger en kon vaak heel dicht geraken). Maar...ik kon vanmiddag vaststellen dat die 300mm f4 een stuk scherper is dan mijn sigma op 400 mm. Met de TC ertussen verloor ik zeer, zeer weinig scherpte. Enkel het scherpstellen met de TC ertussen, op voorwerpen die heel grillig en snel bewegen, liet te wensen over. De sigma was verre van slecht, maar de prime is beter en goedkoper dan de bigma. Die bigma is dan weer flexibel wegens de zoom. Ik had een sigma 120-400 die me veel plezier bezorgd heeft...de bigma heb ik nooit getest, ik weet niet hoe scherp die is. Monopod niet vergeten (daar was ik wel in geslaagd en dat is vloeken). En zoals gezegd veel hangt af van de gids en de plek waar je bent.

        Comment


        • #5
          Re: Kenia 2013

          ik ben nu een 4 weken terug van kenia ,ik had de bigma OS gekocht voor in maart begin dit jaar dan hebben we noord oost van zuid-afrika gedaan ook een week in het kruger en na deze reis heb ik de bigma verkocht ,mijn foto's met mijn nikon 70-200mmVR +1.7TC (die had ik ook mee)zijn over het gans bereik veel scherper en de kleuren zijn gewoon veel beter ook een groot voordeel is s'morgens en s'avonds even de TC er tussen uit en je hebt F2.8 .
          Voor kenia heb je met de 70-200+1.7TC zeker genoeg mm ik heb slechts 1 keer spijt gehad van wat te weinig mm dat was met een jachtluipaard maar dan had ik een 500mm+2TC
          moeten bij hebben ,gewoon even de verrekijker nemen en genieten.
          Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

          Comment

          Working...
          X