Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studiofotografie... hoe te beginnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • studiofotografie... hoe te beginnen

    Het zat er aan te komen... studiofotografie... iets waar ik al lang van droom, maar wel iets om serieus over na te denken, gemakkelijk en goedkoop is het niet...

    qua studio ben ik een echte leek en ik zal ook al het basisgerief nog moeten aanschaffen...

    1 weet er iemand een goede workshop waar ik al een beetje (veel) basis mee kan opbouwen?
    2 welke zijn de basisbenodigdheden
    3 welke lenzen gebruik je zoal in een studio

    Ik ben voornamelijk bezig met honden.

    Materiaal

    Nikon D7000
    50mm F1.8
    standaard ki
    55-300 zoom F4.5-...

    Ik weet dat ik ergens aan begin waarin ik veel zal moeten leren, ik heb het er ook voor over! alle tips zijn welkom

    merci merci merci op voorhand!!!

  • #2
    Re: studiofotografie... hoe te beginnen

    De lenzen hant af van de ruimte waarover je beschikt / kan beschikken.

    Het 'basis'gerief wordt deels bepaald op vlak van je wensen.
    Elke modifier heeft een andere doeleind / outcome. Deze wordt ook aangepast aan je type fotografie dat je wenst te doen.
    De sterkte van de flitsers net hetzelfde.
    Ook het budget dat je voorhanden hebt, is bepalend.

    Mits een goede beheersing en kennis van licht, kan je met relatieve beperkt / goedkoop materiaal de nodige resultaten behalen.
    En ik spreek uit ervaring op dat vlak. Duur materiaal wil niet automatisch zeggen, goede foto's.

    Dus leg jezelf een paar zaken op.
    Wil je leren / informeren en dit vrij gericht met on-hands materiaal / praktijk, is een workshop zeker meegenomen.
    Voldoende mensen die workshops geven, zowel algemeen als op maat.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: studiofotografie... hoe te beginnen

      Kijk dan zeker hier eens op onze BD:



      en ook hier op BD:


      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

      Comment


      • #4
        Re: studiofotografie... hoe te beginnen

        Bedankt!!!

        Comment


        • #5
          Re: studiofotografie... hoe te beginnen

          Oorspronkelijk geplaatst door PixelScout Bekijk bericht
          1 weet er iemand een goede workshop waar ik al een beetje (veel) basis mee kan opbouwen?
          2 welke zijn de basisbenodigdheden
          3 welke lenzen gebruik je zoal in een studio

          Ik ben voornamelijk bezig met honden.
          workshops voor honden fotografie ben ik nog niet tegengekomen, doch er zijn talrijke workshop met modellen... verzeker je er van bij een workshop dat je de juiste dingen zal leren... stem af met de lesgever.
          je benodigdheden hangen af van je doelstellingen en je locatie. Heb je een vaste ruimte? Wens je mobiel te zijn? Welk resultaat wil je?

          Met je huidige lenzen heb je voldoende
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: studiofotografie... hoe te beginnen

            Voor studio heb je in feite technisch alles wat je nodig hebt. Misschien wel de belichting verzorgen met een aantal monoblocks: veel meer dan 3 à 4 x 200 Ws blocks hoeft dat niet te zijn. Je wilt softboxen om het licht te diffuseren: de meesten die naar een studio trekken met een hond blijken toch zacht licht te prefereren (kwestie van de zachte hondjes toch 'fluffy' te houden). Voor de pitbulls en rottweilers kan je't alsnog zonder box doen. Op je d7000 heb je met die 50/1.8 voor studio-toepassing meer dan genoeg.
            Let niet alleen op de technische kwestie. Wat veel belangrijker is als je met klanten werkt is:
            • Wees vriendelijk, altijd (altijd en overal geldend);
            • Zorg dat de klant zijn hond niks tekort komt en als een koning wordt behandeld, want degene die de faktuur betaalt is degene die dat beest verafgoodt;
            • Om bovenstaande te ondersteunen, zorg voor achtergrondjes, en mandjes, en speeltjes, en allerhande toestanden die in feite compleet onbelangrijk zijn maar wel worden geapprecieerd door honden-eigenaars... I know, het klinkt misschien ietwat cru, maar au fond is dat wel hetgeen dat (toch het betalende) clientele zoekt (...confirmatie over hun hond en zichzelf).

            Veel succes,
            F.

            Comment


            • #7
              Re: studiofotografie... hoe te beginnen

              Ben zelf ook al aan het rondkijken en heb onlangs mij een setje aangeschaft. Maar ik lees nu overal dat een (flits)lichtmeter eigenlijk onmisbaar is, klopt dit? wat zijn hiervan de voordelen? En iemand enig idee wat zoiets moet kosten, heb al prijzen gezien van 200 euro en meer, dus niet echt goedkoop....

              Comment


              • #8
                Re: studiofotografie... hoe te beginnen

                Oorspronkelijk geplaatst door sHelios Bekijk bericht
                Ben zelf ook al aan het rondkijken en heb onlangs mij een setje aangeschaft. Maar ik lees nu overal dat een (flits)lichtmeter eigenlijk onmisbaar is, klopt dit? wat zijn hiervan de voordelen? En iemand enig idee wat zoiets moet kosten, heb al prijzen gezien van 200 euro en meer, dus niet echt goedkoop....
                een lichtmeter gaat er voor zorgen dat je veel sneller en correcter gaat werken.
                je moet geen tientallen foto's maken om te kijken welk diafragma je nodig hebt.

                voor puur studiofotografie is een goedkopere meter van 200€ voldoende, zoals bvb de sekonic 308
                wil je uiteindelijk meer functionaliteit, zeker als je ook van plan bent buiten te werken, zijn bvb de gossen digipro f of sekonic 478 aan te raden. deze geven de mogelijkheid om een percentage weer te geven tussen bvb flitslicht & ambient / aanwezig licht. zo kan je zelf gaan bepalen wat je al dan niet toelaat in je beeld zonder ook die hopen test-foto's te maken
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: studiofotografie... hoe te beginnen

                  Eens ik met een lichtmeter gewerkt had vroeg ik me zelfs af waarom zo lang zonder gewerkt te hebben.
                  Heb zelf een 308, heel handig in gebruik. Zelfs buiten werkt het perfect, geeft geen percentages weer maar reken gewoon zelf het verschil in stops uit. Werkt bijna even snel voor mij.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: studiofotografie... hoe te beginnen

                    Oorspronkelijk geplaatst door sHelios Bekijk bericht
                    Ben zelf ook al aan het rondkijken en heb onlangs mij een setje aangeschaft. Maar ik lees nu overal dat een (flits)lichtmeter eigenlijk onmisbaar is, klopt dit? wat zijn hiervan de voordelen? En iemand enig idee wat zoiets moet kosten, heb al prijzen gezien van 200 euro en meer, dus niet echt goedkoop....
                    handig wel, onmisbaar zeker niet

                    als je je histogram kan lezen en je kamera een beetje kent, dan kan je ook makkelijk genoeg werken zonder lichtmeter

                    Mvg,
                    TravelToy
                    www.christian-bailleul.be | Blog

                    Comment


                    • #11
                      Re: studiofotografie... hoe te beginnen

                      Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                      Eens ik met een lichtmeter gewerkt had vroeg ik me zelfs af waarom zo lang zonder gewerkt te hebben.
                      Heb zelf een 308, heel handig in gebruik. Zelfs buiten werkt het perfect, geeft geen percentages weer maar reken gewoon zelf het verschil in stops uit. Werkt bijna even snel voor mij.
                      buiten werkt het goed voor je flitslicht mogelijks als je strobist maar weet je dan ook zeker welke sluiter je nodig hebt voor je omgevingslicht? en in hoeveel je in balans bent tss je flitslicht & omgevingslicht?
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: studiofotografie... hoe te beginnen

                        De sluitertijd/diafragma combinatie die je nodig hebt voor het omgevingslicht kan je ook inschatten met de lichtmeter in de camera.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment

                        Working...
                        X