Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Standaardlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Standaardlens

    Dag,

    Ik ben al een aantal maanden trotse eigenaar van een Canon 550d. Ok! Voor sommige onder jullie is dit maar een 550d toch is deze voor mij als beginner top!
    Buiten mijn 50mm 1.4 primelens en mijn kitlens heb ik momenteel geen andere lenzen. Nu is mijn kitlens helaas al stuk.(focus werkt niet meer). Het kopen via 2e hands was mss toch niet zo een goed idee. Zou ik deze nog laten herstellen in acht name dat ik deze voor 55euro heb overgekocht? Het leek mij niet de moeite en daarom zou ik graag sparen voor een betere. Na lang zoeken en het bekijken van filmpjes op you tube ben ik op deze 2 bad boys gestoten.

    Canon 17-40mm f.4 L
    Canon 17-55mm F2.8

    Hebben jullie advies of ervaring met deze 2 lenzen?
    Ik heb een beetje schrik dat de L lens nogal zwaar gaat uitvallen op mijn 550d. Deze is wel goedkoper en solider dan de 17-55mm. Die laatste zou ook alleen op cropsensors passen. Voor mij geen issue omdat ik niet van plan ben een full frame camera aan te schaffen...

  • #2
    Re: Standaardlens

    17-55 f/2.8 is zonder twijfel voor een croptoestel de meest geschikte. Bij mij zit die er 80% van de tijd op.
    17-40 f/4 is ook goed. Heeft echter geen IS, is korter dan de 55 en is f/4... Is echter nieuw iets beterkoop en past eventueel op een fullframe.

    Regelmatig kun je een 17-55 vinden op forum 'aangeboden'. Dan kun je ze iets goedkoper aankopen.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: Standaardlens

      Ik heb beide, en zal in >90% van de gevallen opteren voor de 17-55 f/2.8. Het klopt dat de lens wat zwaarder is, maar ik werk al met die lens sinds mijn eerste Canon, en dat was de 350D, een verre voorouder van jouw 550D. De 17-40 zal eer uit de kast komen:
      - als mijn vrouw ook een breedhoek nodig heeft (bv een Shooting Day), die beter is dan haar kitlens (18-55);
      - als het weer wat slechter is; ik vermoed dat die L lens toch beter tegen het nat kan?
      - als ik toch wat lichter, of kleiner geladen wil zijn.
      - als het zo'n stralend weer is, dat ik geen lichtsterkte nodig heb (maar dan nog... )
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Standaardlens

        de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM was mijn eerste aankoop begin 2009 vr mijn 400D, die ik nu ook even goed op mijn 7D gebruik en nog steeds zeer tevreden over ben.
        groetjes Ingrid

        Comment

        Working...
        X