Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips Lapland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips Lapland

    Hallo allemaal,


    In februari gaan ik en mijn vriendin naar Lapland (Finland) en natuurlijk neem ik mijn canon 550d mee!
    Maar is dit wel een goed idee? Ik heb het dan over de ijzige koude (-10 tot -35) en de vocht die het toestel zal moeten verdragen. Daar mijn 550d niks allumunium of magnesium is maar wel plastic heb ik er een beetje schrik voor.
    Toch zou ik hem graag willen meedoen . Kan er mij iemand vertellen of een filter nuttig kan zijn? Je weet wel al die witte sneeuw...
    Tot slot, lenzen wisselen doe ik dan best niet buiten? Of heel snel dan

    Bedank!! Andere tips zijn zeer welkom

  • #2
    Re: Tips Lapland

    Oorspronkelijk geplaatst door zeppak Bekijk bericht
    Toch zou ik hem graag willen meedoen . Kan er mij iemand vertellen of een filter nuttig kan zijn? Je weet wel al die witte sneeuw...
    geen filtert maar -1,5 á -2EV instellen is wel nuttig met al dat wit.
    Oorspronkelijk geplaatst door zeppak Bekijk bericht
    Tot slot, lenzen wisselen doe ik dan best niet buiten? Of heel snel dan
    Hangt van het weer af, maar als je binnen wisselt, heb je dus kans dat alles gelijk vol condens zit, dus indien binnen, maar niet verwarmd.

    Is er in feb. genoeg licht om te fotograferen?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Tips Lapland

      Dank voor de reactie.
      Jawel, in feb is er zo een 8uur licht.

      Graag zou ik er ook HD willen filmen. Kan u mij vertellen hoelang zo een batterij het doet in winterse omstandigheden en tijdens het filmen? Sowieso neem ik er wel 2 mee...of is dat nog onvoldoende?

      Heeft u of iemand anders weet van functies binnenin het toestel die zouden kunnen bevriezen? Mocht het nu -30 zijn tijdens een excursie. Ik heb een tas van case logic (niet waterdicht, alleen vanonder) zou deze voldoende bescherming geven? Het zou heel sneu zijn dat mijn toestel het begeeft vanwege mijn tas.

      Comment


      • #4
        Re: Tips Lapland

        [QUOTE=hjanssen;3722450]geen filtert maar -1,5 á -2EV instellen is wel nuttig met al dat wit.QUOTE]

        Tja, als je zwarte sneeuw wilt....
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Tips Lapland

          Als je terug binnen komt is het noodzakelijk om de camera eerst terug te laten opwarmen in een gesloten plastieken zak.
          Dat is de enige manier om condensvorming te voorkomen.

          Zolang je buiten bent zal er geen condens in de camera komen, maar als die een aantal graden onder nul is, dan kan die aanvriezen aan de buitenkant (als je er je eigen adem op blaast terwijl de temperatuur van de camera onder nul is, dan kan het vocht in je adem aanvriezen op de camera). Tijdens een "winteravond in Bokrijk" heb ik ooit ook gezien dat de camera aan de buitenkant begon aan te vriezen, en daar was het nog lang niet zo koud als waar jij naartoe gaat.
          Maar als de temperatuur lager wordt, dan verlaagt ook het percentage vocht dat er in de lucht kan zitten. Daardoor zal er bij -30°C niet veel vocht meer in de lucht zitten, en kan er ook niet zoveel aanvriezen.

          Steek een paar geladen accu's zo dicht mogelijk tegen je lichaam om ze warm te houden. De capaciteit van accu's en batterijen vermindert drastisch als de temperatuur flink onder nul zakt, daardoor kan de camera dienst weigeren.
          Als je dan weer een "warme" accu in de camera kan steken, dan kan je weer een aantal foto's maken.
          Op een bepaalde temperatuur kunnen er wel andere problemen ontstaan door de gebruikte smeermiddelen van mechanische onderdelen in de camera.
          Daardoor kan de camera ook dienst weigeren, maar dat komt normaalgezien weer in orde als de temperatuur terug stijgt.
          Ook de elektronica kan uitvallen als het echt heel koud wordt, ook hier zal er terug "leven" in komen als de temperatuur terug stijgt.

          Om te filmen heeft de camera constant veel stroom nodig, of dat altijd zal lukken onder echt extreme temperaturen is niet te voorspellen.
          Als een accu zwaar belast wordt, dan zal die zichzelf wel wat opwarmen, maar of dat voldoende is om de camera in werking te houden weet ik niet...

          Zorg dus voor een paar reserve-accu's die je warm houdt, en leg de koude camera niet zonder bescherming in een verwarmde ruimte, want daar zal er condens gevormd worden op (en in) de camera (doe een koude camera zeker niet open in een verwarmde ruimte).
          Als de camera toch dienst weigert in die extreem lage temperaturen, forceer dan niets maar laat de camera eerst rustig terug opwarmen, dan zal die waarschijnlijk wel terug werken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Tips Lapland

            [QUOTE=Tollerke;3722482]
            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            geen filtert maar -1,5 á -2EV instellen is wel nuttig met al dat wit.QUOTE]

            Tja, als je zwarte sneeuw wilt....
            Dit was ook mijn gedacht....
            Standaard probeert een camera altijd in stellen op 18% grijs, dus in sneeuwrijke omgeving gaat deze al onderbelichten. Je krijgt dan grauwe sneeuwvlakten.
            Dus eerder wat overbelichten, maar wel oppassen dat je sneeuwvlakten niet uitgebeten zijn.
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #7
              Re: Tips Lapland

              Dank voor de tips heren!

              Comment


              • #8
                Re: Tips Lapland

                Ben zelf 2-keer naar Lapland geweest - Zweeds Lapland - , éénmaal was het er -25 graden andere keer zelfs kouder als -30 graden.
                Telkens met de hondenslee - avantuurlijk.

                Toen had ik een Nikon D80 mee met een nikkor 18-200 en 70-300. (70-300 was goed om de wilde Elanden te fotograferen)
                De instellingen zijn zeer afhankelijk van het moment van de dag, zo hebben we is in een sneeuwstorm gezeten of in de bergen met heel veel licht. Ik heb vooral met ISO waarden zitten spelen om het beste resultaat te krijgen. Neem ook een klein 3-pikkel mee - voor het geval je het noorderlicht wil fotograferen.
                De batterijen moet je inderdaad warm houden. De camera geeft snel aan dat de batterij leeg, maar na opwarmen zit er nog voldoende energie op voor een volgende zet van foto's. Lenzen heb ik altijd buiten gewisseld, nooit binnen want dan krijg je dadelijk condens. Wisselen van lens en batterij was niet makkelijk, bij deze tempraturen doe je dat niet zonder handschoenen, dus oefen voor je vertrekt.

                Omdat we van hut naar hut zijn getrokken - waarbij we zelf eerst vuur moesten aanmaken alvorens de hut warm was - kreeg de camera ook tijd om rustig op tempratuur te komen. Wel is het zo dat in die hutten er geen stroom is, dus ofwel voldoende batterijen meenemen of beter een lader die zelf op batterijen werk die je dan overdag kan opladen via zonne energie.

                Filmen hebben we gedaan met een kleine camera (Nikon D80 kan dat niet) en met mooi resultaat.

                Geniet van je verlof...

                Comment


                • #9
                  Re: Tips Lapland

                  Je zult hoogstwaarschijnlijk ook last krijgen van een traag of onnauwkeurig (qua kleuren en helderheid) display. Vertrouw dus je display niet om een foto te beoordelen, enkel het histogram.
                  Je display kan bij extreme kou ook helemaal dienst weigeren.
                  Het camera-in-een-plastic-zak systeem is OK, maar je kunt hem evengoed in de GESLOTEN tas laten zitten tot hij op temperatuur is. Dat doe ik ook, zowel met camera's als met muziekinstrumenten.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips Lapland

                    Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    Je zult hoogstwaarschijnlijk ook last krijgen van een traag of onnauwkeurig (qua kleuren en helderheid) display. Vertrouw dus je display niet om een foto te beoordelen, enkel het histogram.
                    Je display kan bij extreme kou ook helemaal dienst weigeren.
                    Klopt.
                    Heel vreemd om te zien hoe een LCD display reageert bij lage temperaturen.
                    Zolang je met die camertas niet van de buitenkou rechtstreeks de biosauna instapt zal het nogal meevallen.

                    Comment

                    Working...
                    X