Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat niet te missen op de isle of skye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat niet te missen op de isle of skye

    Hej allemaal. Volgende week vertrekken we naar schotland en ik wil zeker de isle of skye aandoen. zijn er bepaalde plekjes die ik zeker niet mag missen.
    post als het mogelijk is even een linkje naar een foto zodat ik meteen kan zien wat ik zeker niet mag missen.

    greets,

    Jeroen

  • #2
    Re: wat niet te missen op de isle of skye

    - De Tallisker stokerij nabij Carbost; volgens mij nog altijd de beste whisky
    - Portree haventje; authentiek en knus
    - Quiraing (Cuith Rang): langsheen een klein landweggetje in het Noorden van Skye. Vanaf Uigh (volg Staffin Bay) ga je Oostwaarts. Onweerstaanbaar mooi panorama en fotografisch een droom bij het juiste licht.
    - Kilt Rock nabij Staffin
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: wat niet te missen op de isle of skye

      Als je met de ferry van uit Mallaig aankomt: langs de A851, voorbij Teangue,tot aan de A87:mooi.
      Thv het kruispunt van de A87 -A863 (Sligachan):van daar uit prachtige natuur om te gaan wandelen.
      Portree, natuurlijk,in baai.
      Voorbij Portree: uitzicht langs kust + Kilt rock.
      verder langs A855, na Staffin: weggetje inslaan richting Quiraing (staat aangegeven): met de uitzichten die je hier hebt, ben je uren zoet....
      Ook mooi: Skye bridge + uitzicht op de brug van op Skye (verbleven zelf in b&b in Old Kyle Farm Road en daar heb je de ingang nr een bos en sta je op een heuvel: heel mooi zicht op de brug en omringende eilanden).

      Eigenlijk is het onmogelijk om op Skye geen mooie plaatsen tegen te komen, hangt er ook van af hoelang je blijft, of je van plan bent de bergen in te trekken of gewoon rond te rijden...

      Vraag me wel af of deze tijd van het jaar wel interessant is om naar daar te gaan: vroeg donker, koud en guur, eventueel sneeuw... Hangt er natuurlijk alweer van af wat je verwachtingen en bedoelingen zijn..

      Deze opsomming van plaatsen of wegen is natuurlijk heel beperkt en betreft plaatsen waar we zelf (met moto) geweest zijn. Er zijn ongetwijfeld nog vele mooie plaatsen daar.
      www.petervdg.net/Portfolio

      Comment


      • #4
        Re: wat niet te missen op de isle of skye

        Neist Point heb ik nog nog niet voorbij zien komen; 't is daar geweldig voor de zonsondergangen.

        Djienbe

        Comment


        • #5
          Re: wat niet te missen op de isle of skye

          Item is al even nonactief, maar als er toch nog mensen tips hebben, ik plan een Schotland reis in juli.
          Ik zoek mooie fotoplaatsjes, mooie wandelingen (enkele uren) en leuke dingen om te doen met de kids (7 en 9j).

          Iemand die weet waar je het best naar die 'puffins' en 'seals' kan gaan kijken?

          Veerle
          Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

          Comment


          • #6
            Re: wat niet te missen op de isle of skye

            Coral Beach - Dunvegan
            Fairy Bridge - Dunvegan
            Dunvegan Castle - Dunvegan

            Duntulm castle - Duntulum
            Quiraing - Trotternish
            Kilt Rock - Trotternish
            Fairy Glen - Uig
            Rha Waterfall - UIG
            Hugh's castle - UIG Portree

            Old Man of Storr - Portree
            Inver Tote - Portree

            Fairy Pools - Glen Brittle
            Loch Shianta - Staffin
            Talisker

            Zeehondjes: die zijn gemakkelijk te zien overal op het eiland, de boottripjes vanuit Portree, Dunvegan, Elgol zijn zeker aan te raden!
            Puffins: Moet je al meer geluk voor hebben, misschien in het noorden van Skye...
            Anders Farne Island, Handa daar zijn er meer!
            West kust van Schotland in juli, opletten voor Midges

            Wij gaan in mei!

            Comment


            • #7
              Re: wat niet te missen op de isle of skye

              Oorspronkelijk geplaatst door vvbelleg Bekijk bericht
              Item is al even nonactief, maar als er toch nog mensen tips hebben, ik plan een Schotland reis in juli.
              Ik zoek mooie fotoplaatsjes, mooie wandelingen (enkele uren) en leuke dingen om te doen met de kids (7 en 9j).

              Iemand die weet waar je het best naar die 'puffins' en 'seals' kan gaan kijken?

              Veerle
              Vallei van de rivier Dee, oa bij Braemar
              Loch Katrine en de beklimming vab de Ben Aan
              Eilanden Arran, Mull en vooral Jura
              Puffins da's steevast Staffa Island waar je met een bootje vanop Mull makkelijk komt
              Schiereiland Kintyre met beroemdste vuurtoren ter wereld
              Cannish
              Applecross, je kan er bijna niet omheen als je naar Skye gaat

              en nog zoveel meer, ben er 3x geweest en heb nog rillingen als ik eraan denk, staan paar fotootjes op mijn panoramio site

              Djienbe

              Comment


              • #8
                Re: wat niet te missen op de isle of skye

                De grootste zekerheid om puffins te zien is op de Farne Islands.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: wat niet te missen op de isle of skye

                  Er zijn talloze mooie plaatsen, vooral als je van die dramatische luchten krijgen. Twee van mijn favorieten:

                  Voor een lange wandeling - the Cuillins.

                  voor een korte wandeling - Talisker Bay.
                  vriendelijke groeten, Helen
                  Updated WWW.HELENICA.NL
                  ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat niet te missen op de isle of skye

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    De grootste zekerheid om puffins te zien is op de Farne Islands.
                    In deze tijd van het jaar zitten die toch allemaal op zee ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat niet te missen op de isle of skye

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      In deze tijd van het jaar zitten die toch allemaal op zee ?
                      Ik ben in mei geweest en toen zaten ze ook op zee maar we waren geen 10 minuten aan land of ze kwamen naar ons toe gevlogen. Een visser beweerde dat het iets te maken had met de zeemeeuwen; daar voelen de puffins zich niet veilig bij en van zodra ze mensen zien gaan ze er naar toe om veilig te zijn voor de meeuwen. Of dat waar is, is een ander paar mouwen he.

                      Djienbe

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat niet te missen op de isle of skye

                        Oorspronkelijk geplaatst door luna Bekijk bericht

                        Vraag me wel af of deze tijd van het jaar wel interessant is om naar daar te gaan: vroeg donker, koud en guur, eventueel sneeuw... Hangt er natuurlijk alweer van af wat je verwachtingen en bedoelingen zijn..
                        Isle of Skye interesseert me ook..wat is dan wel een goede periode om te gaan ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat niet te missen op de isle of skye

                          Oorspronkelijk geplaatst door StevenM Bekijk bericht
                          Isle of Skye interesseert me ook..wat is dan wel een goede periode om te gaan ?
                          Vanaf eind mei tot augustus/september. Al wordt er wel verteld dat juli/augustus die kleine vliegjes, midges of hoe heetten ze nu ook weer, zeer actief zijn. Mei/juni vond ik geweldig omdat het dan ook zo laat licht blijft. Het wordt er 's nachts trouwens nooit pikdonker en tegen 4 a 4.30 is het eerste licht alweer in de lucht; een waar paradijs voor de fotoliefhebber.

                          Djienbe

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat niet te missen op de isle of skye

                            Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                            Ik ben in mei geweest en toen zaten ze ook op zee maar we waren geen 10 minuten aan land of ze kwamen naar ons toe gevlogen. Een visser beweerde dat het iets te maken had met de zeemeeuwen; daar voelen de puffins zich niet veilig bij en van zodra ze mensen zien gaan ze er naar toe om veilig te zijn voor de meeuwen. Of dat waar is, is een ander paar mouwen he.

                            Djienbe
                            In mei zijn ze al terug naar de nesten, zelfs al eerder. Op het eiland Lovund (N), ten noorden van de poolcirkel komen deze vogels met 97% zekerheid (ik ben serieus) vanop zee terug hun nestholen opzoeken op 14 april. De plaatselijke bevolking viert deze gebeurtenis (zoekterm) "Lundkommardagen" (als ik er een dag naast zit, sorry, het is uit het hoofd) Gezien Schotland ruim onder de poolcirkel ligt lijkt het me aanvaardbaar dat ze hier zeker zo vroeg weer hun nesten beginnen klaar te maken.
                            Trouwens : het gaat de laatste jaren niet goed met de populatie. In 2011 was ik met een bioloog van universiteit van Reykjavik op kaap Latrabjarg (IS) en hij wist me te vertellen dat door de opwarming van het zeewater in dat jaar de krillpopulatie (maat van visjes die ze nodig hebben voor hun jongen) ernstig verplaatst was. De traditionele jacht op de Vestmannaeyjar (IS) is toen voor het eerst opgeschort. De vogeltjes waren kompleet gemigreerd naar noorderlijke regionen.
                            Ik weet niet als je op Schotland tot vlak bij de nesten kan maar op IJsland is dit wel vanzelfsprekend. Ze maken een "knorrend" geluid.
                            Andere opmerking : alle papegaaiduikers zien er net hetzelfde uit maar toch legt slechts de helft onder hen eieren. Waarom ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat niet te missen op de isle of skye

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              In mei zijn ze al terug naar de nesten, zelfs al eerder. Op het eiland Lovund (N), ten noorden van de poolcirkel komen deze vogels met 97% zekerheid (ik ben serieus) vanop zee terug hun nestholen opzoeken op 14 april.
                              Ben net op de exif's gaan zien, mijn foto's zijn gemaakt op 15 juni 2009 op het eilandje Staffa; da's een half uurtje varen van Mull.

                              Djienbe

                              Comment

                              Working...
                              X