Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelheid tussen drukken en fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelheid tussen drukken en fotograferen?

    Hallo,

    Meestal gebruik ik mijn camera thuis voor het 'snel' fotograferen van een dier bvb. Echter duurt het vaak toch 2 sec voor hij afstelt en uiteindelijk klikt, tegen dan is wat ik wou fotograferen al lang weer uit beeld of is net die leuke gaap-pose voorbij.
    Verschilt dit van camera tot camera? Een analoog toestel trekt toch vrijwel direct hé?
    In de specs vind ik hier nooit een getal voor weer.

    Alvast bedankt voor een verduidelijking,
    Marie-Line
    (Canon A40)
    Pentax SFX 50mm f/1.4 • Canon 350d ¤ Sigma 18»50mm f/2.8 ¤ Sigma 70»300mm APO DG f/4-5.6 • Canon Powershot A40

  • #2
    Op de review-sites wordt het toch vaak vermeld. Het fenomeen is shutter-lag en DSLR toestellen zijn hier minder gevoelig voor.
    Vaak kan je veel redden door op voorhand scherp te stellen (pre-focus) door de ontspanknop half in te drukken en op het moment van de actie pas doordrukken.
    Ik weet niet zo van buiten of je dit met de A40 kan.

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      De camera met de kortste shutterlag is momenteel de Kyocera SL400R
      http://www.dpreview.com/reviews/specs/Kyocera/kyocera_sl400r.asp en zijn broerke sl300r.

      Die fotograferen nog sneller dan de Nikon D70 of Canon EOS 300D, en dat zijn toch snelle machientjes...

      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Re: Snelheid tussen drukken en fotograferen?

        k'heb mij laten uitleggen,
        dat een camera + de weergave van het beeld + scherpstelling enz enz..op uw camera de energie van uw batterij nodig heeft, om daarna tijdens het "doordrukken" deze energie moet uitzetten en overschakelen naar volle energie nodig voor foto te maken.(vandaar dat beeld op het scherm weg is tijdens de opname zelf) Duurdere camera's doen daar minder tijd over.
        ( denk een beetje zoals een spaarlamp uitzetten en onmiddelijk weer aanzetten, kan even duren voor deze volledig op kracht is).

        Comment


        • #5
          Re: Snelheid tussen drukken en fotograferen?

          Er klopt iets van wat je zegt, maar vermits in de meeste gevallen het verwerken van de informatie en deze wegschrijven de bottleneck is doet het zeker weinig ter zake aan de shutter-lag! De vergelijking met een spaarlamp gaat dus ook niet echt op...

          Shutter-lag is een combinatie van snelheid van je regelsysteem, dat info van lichtsterkte en afstand enzomeer omzet in uiteindelijk elektrische signalen voor het aansturen van je camera, en van de snelheid van de motors of servo's voor scherpstellen. Pas al deze stappen zijn doorlopen kan je foto daadwerkelijk worden genomen.

          MvG, Mike
          Das Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990

          Comment

          Working...
          X