Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankopen toestel sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankopen toestel sportfotografie

    Ik ben van plan binnenkort een nieuw, eigen toestel aan te schaffen, maar weet niet meteen welke het meest geschikt zou zijn.

    De camera moet vooral geschikt zijn om:

    - bewegende beelden vast te zetten (m.n. vooral bewegende dieren)
    - portret foto's te maken

    Vooral outdoor.

    Ik zoek echt een camera die haarscherpe foto's kan maken.

    Mijn budget voor camera + lens is +/- €1500.

    Alle tips zijn welkom!

  • #2
    Re: Aankopen toestel sportfotografie

    Er is geen enkele camera die scherpe foto's maakt, scherpe foto's heb je te danken aan een goede optiek, dat mag je dus niet vergeten!
    Daarom dat lenzen belangrijker zijn dan camera body's, bewegende beelden bevriezen doe je door een hoge sluitersnelheid te gebruiken.
    Om een hoge sluitersnelheid te kunne gebruiken heb je voldoende licht nodig, dus deels afhankelijk van de omstandigheden, deels van de lichtsterkte
    van de gebruikte optiek, en ook deels van de gevoeligheid ingesteld op je camera.

    Als je redelijk ver van je onderwerp staat heb je een matige tot sterke tele nodig, voor algemeen gebruik is dat niet het geval, hou er dus rekening mee
    dat één lens nooit al je behoeften zal kunnen waarmaken.

    Om te starten zou ik een cropsensorbody kopen van Canon of van Nikon, ik ben het meest thuis in Canon dus zeg ik zo voor de vuist weg
    een 40D of een 50D of een 7D de eerste twee ga je tweedehands moeten zoeken maar dat kan nodig zijn wegens je budget.
    Zoek daar een goede lens voor, om te starten zou ik gaan voor een EF 24-70 L F2.8 USM, ook bijvoorkeur tweedehands te zoeken.
    Of een 24-105 L F4 USM, en die kan je ook tweedehands vinden.

    Met je budget in gedachte zou ik Max 500 Euro voor de body voorzien en 800 Euro voor een lens, dan heb je nog 200 Euro voor een Tas, en Kaarten.

    Bedenk ook dat jij de beelden maakt, en dat je dus ook zoveel mogelijk kennis moet trachten op te doen !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Aankopen toestel sportfotografie

      Als je echt foto's in een manege wil nemen, heb je niet veel aan de 24-70 (te groothoek) noch aan de 24-105 (niet lichtsterk genoeg).

      Canon 7D en 40D zijn wel goeie ideeen.

      De lens die ideaal is voor sportfotografie en indoortoestanden is de 70-200 mm f2.8 IS, maar dan zit je al boven budget.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Aankopen toestel sportfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Als je echt foto's in een manege wil nemen, heb je niet veel aan de 24-70 (te groothoek) noch aan de 24-105 (niet lichtsterk genoeg).

        Canon 7D en 40D zijn wel goeie ideeen.

        De lens die ideaal is voor sportfotografie en indoortoestanden is de 70-200 mm f2.8 IS, maar dan zit je al boven budget.

        Ik kan je volledig bijtreden, misschien overwegen van een 70-200 F2.8 L USM van de eerste generatie, dus zonder IS moet te vinden zijn tweedehands voor 800 Euro !
        Mijn voorstel voor de 24 mm zoomlenzen was meer algemeen, want steeds me zone grote witte toeter rondlopen is op aandacht schreeuwen !

        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Aankopen toestel sportfotografie

          Bedankt voor de tips maar zoals hierboven gezegd zoek ik vooral een camera om outdoor foto's te nemen. Indoor is een pluspunt maar zeker geen vereiste!

          Comment


          • #6
            Re: Aankopen toestel sportfotografie

            Outdoor is niet zo'n probleem, dat gaat met de meeste DSLR's wel, zolang de autofocus van de lens een beetje kan volgen en als er voldoende licht is.
            Een lens met een zoombereik van 70-200 (70-300) werkt voor paardenfotografie gewoonlijk prima.
            Ik heb tot nu toe altijd een 70-200 gebruikt voor foto's van paardensport, vroeger op de 20D/40D, en de laatste jaren op een 1D MKIII.

            Een Canon 60D + bijvoorbeeld de 70-200 f4 (zonder beeldstabilisatie, want de gestabiliseerde valt dan buiten je budget) is volgens mij een goede combinatie.
            Neem er dan wel minstens een 18-55 kitlens (of een betere "standaardlens") bij, dan kan je ook nog foto's maken waarvoor je meer breedhoek nodig hebt.
            De kitlens is niet geschikt voor actiefoto's, maar die kan je dan maken met de 70-200 f4 L (je moet toch een veilige afstand aanhouden tijdens de actie).

            Je kan dan later de kitlens nog altijd vervangen door een betere als dat nodig is.

            De 60D + EF-S 18-55 IS kitlens + 70-200 f4 L = 1463 euro (prijzen Fotokonijnenberg, als je wat zoekt kan je die misschien goedkoper vinden)
            Je hebt dan nog net wat geld over voor een geheugenkaartje (een tweede accu kan je veel goedkoper online bestellen, maar met de standaard LP-E6 zou je toch rond de 1000 foto's moeten kunnen maken als je niet de hele tijd het schermpje gebruikt).

            Met een tweedehands 70-200 f4 L hou je nog wat geld over voor een betere standaardlens zoals bijvoorbeeld een Tamron 17-50 f2,8 (je koopt dan de camerabody zonder de kitlens, in plaats van de kitlens wordt het dan de Tamron 17-50).
            Last edited by Black B@ndit; 21 november 2012, 21:28.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Aankopen toestel sportfotografie

              Kijk misschien ook eens naar een Nikon D7000 met Nikon/tamron 70-300 lens, past perfect binnen uw budget en is een goede combinatie voor sport. Dan nog met een standaard 18-105mm en je bent vertrokken.
              Vergeet (zoals blackbandit al zei) ook niet eens naar de tweedehandsmarkt te kijken. Een tweede batterij is niet echt nodig als je niet in koude omgevingen fotografeerd (mijn batterij zit nu aan 1950 foto's en heeft nog 30% batterij over ).

              Comment


              • #8
                Re: Aankopen toestel sportfotografie

                De Nikon D7000 spreekt me wel aan... Kan via een kennis een zo goed als nieuwe Nikor 2e hands lens voor een leuk prijsje op de kop tikken. Heb even rondgezocht op het net en de kit Nikon D7000 + 18-105mm is al voor een kleine €1000 te verkrijgen. Zo past het idd wel helemaal in mijn budget. Ben trouwens ook gewoon met Nikon te werken. (gebruik momenteel af en toe de D100 van mij vader) Bedankt voor de tips!

                Comment


                • #9
                  Re: Aankopen toestel sportfotografie

                  Als je een Nikon gewoon bent, dan is dat zeker de gemakkelijkste om mee te werken.
                  Bovendien is er tegenwoordig ook een groot prijsverschil tussen de wat meer professionele lenzen en camerabody's van Canon en Nikon, Nikon is op dat punt duidelijk de goedkoopste.
                  Dat kan een voordeel zijn als je later nog wat beter materiaal zou willen bijkopen.

                  Maar het is geen garantie dat dat prijsverschil in het voordeel van Nikon er volgend jaar nog zal zijn...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X