Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe camera of ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe camera of ... ?

    Mijn oudste begon dit jaar met een opleiding fotografie en vertelde me vorige maand dat ze merkte dat de beeldkwaliteit van haar toestel te wensen overlaat, vergeleken met de camera's van de klasgenoten. Eerst dacht ik dat dit aan de jpg-instellingen lag, maar in RAW (NEF) heeft ze hetzelfde probleem.
    Ze werkt met een Nikon D50, niet meer van de nieuwste, maar een fijne camera.

    In eerste instantie dacht ik aan de kwaliteit van het objectief: ze werkt altijd met de 18-55 AF-S kitlens en na tests met enkele andere objectieven die ik op mijn D80 gebruik (o.a. Sigma 18-50/2.8 en Nikon 50/1.4) lijkt het erop dat dit maar een deel van de oorzaak is. De camera zelf zou ook een beperking zijn, vooral op het vlak van kleurintensiteit en contrast. Die zaken blijven namelijk minder goed, ook met die andere objectieven.

    Heeft iemand hier nog ervaring mee ? Ligt het effectief aan de IQ van de D50 of is dit een exemplarisch probleem (het blijft hoe dan ook een beperking) ? Het heeft namelijk geen zin om uit te kijken voor een andere body indien dit geen duidelijk verschil geeft. Vergeleken met de D80, ook al niet van de jongste, is er wel een verschil merkbaar, met dezelfde objectieven.

  • #2
    Re: nieuwe camera of ... ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
    ....... De camera zelf zou ook een beperking zijn, vooral op het vlak van kleurintensiteit en contrast........
    die kan je toch aanpassen/veranderen in je camera..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe camera of ... ?

      Ik kan me niet inbeelden dat een D50 op iso 200 slechte resultaten geeft... In de hogere iso's is deze inderdaad niet goed, een prime aankopen zal al enorm veel helpen. En als je dan nog meer gevoeligheid nodig hebt, is een D7000 nu ook redelijk goedkoop te vinden.(zeker 2e hands)

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe camera of ... ?

        Enkele jaren geleden maakt de D50 nog prachtige foto's. Maar ja, dat zal nu
        niet meer het geval zijn. Alles wordt een dagje ouder.

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe camera of ... ?

          Het kan ook aan de rawconvertor liggen lijkt me. Wat gebruik je hiervoor ? Het is je rawconvertor die de raw data neemt en hier een beeld mee maakt.
          Hmmm, ik bedenk me net dat je zegt dat het ook bij de JPEG files is ? Dat sluit het voorgaande een beetje uit.
          Het kan natuurlijk dat de JPEG conversie van de D50 niet echt veel contrast/saturatie geeft, en dat de rawconvertor die lijn doortrekt.
          Zoals bouk zegt, die kan je meestal wel aanpassen voor JPEGs. Voor RAW kan je achteraf nog corrigeren.

          Maar als ze natuurlijk moet concureren met klasgenootjes met een recente camera ... dan kan het verschil wel wat groter worden.
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe camera of ... ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Het kan ook aan de rawconvertor liggen lijkt me. Wat gebruik je hiervoor ? Het is je rawconvertor die de raw data neemt en hier een beeld mee maakt.
            Hmmm, ik bedenk me net dat je zegt dat het ook bij de JPEG files is ? Dat sluit het voorgaande een beetje uit.
            Het kan natuurlijk dat de JPEG conversie van de D50 niet echt veel contrast/saturatie geeft, en dat de rawconvertor die lijn doortrekt.
            Zoals bouk zegt, die kan je meestal wel aanpassen voor JPEGs. Voor RAW kan je achteraf nog corrigeren.

            Maar als ze natuurlijk moet concureren met klasgenootjes met een recente camera ... dan kan het verschil wel wat groter worden.
            Voor jpg kun je heel wat instellen. Kleurverzadiging, verscherping, ... voor zover ik weet heeft dat allemaal geen invloed op de RAW-bestanden. De RAW-converter die ze gebruiken is die van Photoshop (geen idee welke versie, want dat wordt op de pc op school gedaan), dus ik neem aan dat die behoorlijk is. En ja, haar camera is de oudste van de hoop, voor zover ik hoor.

            Het gaat niet om gevoeligheid, niet om werken met hoge iso's, maar puur om beeldkwaliteit op 200 en 400 ISO. Zoals ik schreef, heeft ze ook getest met enkele van mijn objectieven, waaronder een prime. Dat gaf een verbetering, maar het verschil bleef bestaan. In de opleiding (KASK, Gent) wordt nogal de nadruk gelegd op het maken van goede opnamen; corrigeren achteraf wordt tot een minimum beperkt en dan komt het er blijkbaar uit dat de D50 niet zo recent meer is.
            Voor zover ik, met mijn beperkte bagage, weet, was één van de zwakkere punten van die generatie ccd's het verwerken van contrastverschillen.

            Voldoet de D50 niet meer, dan denk ik ook dat een D7000 een mooie vervanging is, maar het zou zonde zijn om een nieuw toestel te kopen mocht blijken dat de reden niet de camera is... Enfin, de uiteindelijke beslissing is voor haar

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe camera of ... ?

              Ja, jongeren een beetje uitvergroten van de feiten is iets wat we goed kunnen . Maar ja, ben zo ook van mijn D80 naar D7000 kunnen gaan, ouders overtuigen en aantonen met internetvoorbeelden, werkte prachtig! Vergeet niet dat ze volgende week ook kan afkomen dat ze een nieuwe lens nodig heeft hé, kijk maar al uit naar 2de hands 17-55's en 70-200's .
              Wat ik er wel zou bijkopen is een 35mm 1.8G, zalig lensje op een cropframe en zeer artistiek(denk dat ze dat daar wel apprecieren) en goedkoop!

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe camera of ... ?

                Waarom kijk je niet voor een d90 of tweedehands d300? Dan hou je nog geld over voor een leuke lens ipv alleen een duurdere d7000.
                Groeten Remco.

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe camera of ... ?

                  Voor alle duidelijkheid: ze is vorig jaar afgestudeerd, maar wou nog bijleren. Dat kan, maar het materiaal moet ze zelf financieren (met twee avonden en een zaterdagvoormiddag is er nog ruim tijd om te werken ook). Daardoor zal ze wel twee keer nadenken over de noodzaak van een betere camera (er is elk jaar wel wat beters, dat weten we allemaal).
                  Ze werkt nu met mijn AF-D 50/1.4 en vindt dat fantastisch. De beeldkwaliteit is daarmee ook al heel wat beter dan met de kitlens, dus zo dringend blijkt het allemaal niet te zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe camera of ... ?

                    Een goede week geleden heeft de dochter intensief getest met een ander objectief (Sigma 18-50/2.8) en de oorzaak blijkt de kitlens (17-55) te zijn. Beeldkwaliteit (zowel kleur als dynamisch bereik) is een pak beter. We weten dus dat de D50 zeker nog niet afgeschreven is, maar dat een ander objectief nodig wordt. Bedankt voor het meedenken !

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe camera of ... ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                      Een goede week geleden heeft de dochter intensief getest met een ander objectief (Sigma 18-50/2.8) en de oorzaak blijkt de kitlens (17/55) te zijn. Beeldkwaliteit (zowel kleur als dynamisch bereik) is een pak beter. We weten dus dat de D50 zeker nog niet afgeschreven is, maar dat een ander objectief nodig wordt. Bedankt voor het meedenken !

                      Maar die kitlens zal dan toch wel een 18/55 geweest zijn niet?
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe camera of ... ?

                        Ja, dat zal dan wel

                        Comment

                        Working...
                        X