Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a65 of toch canon eos 650d?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony a65 of toch canon eos 650d?

    Hallo,

    Na jaren te hebben gestoeid met een fuji finepix 5600 wil ik graag een spiegelreflex.
    Ik heb voor mezelf besloten om niet een van de goedkoopste camera's aan te schaffen, maar een stap erboven.
    Nu zat ik te twijfelen tussen de sony a65 en canon eos 650d.
    Uit dit forum, haal ik dat de a65 toch veel beter is dan de eos 650d? Prijs verschil kijk ik nu even niet naar in dit geval..
    Heb ik dit goed en is de a65 echt een goede camera om leuke shots mee te maken of is er een andere camera in deze prijsklasse dat beter is of is er een goedkopere camera dan de sony, dat net zo goed is?
    Ik wil natuurfoto's maken, maar ook foto's bij schemer of in het donker. Eventueel sportfoto's of portret.

    Groet, Rob

  • #2
    Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

    Het zijn allebei goede camera's. De foto's die uit deze camera's komen zullen niet veel verschillen, het zal eerder de lens zijn die het verschil maakt.

    Als je voor Sony gaat zou ik eerder voor de A57 kiezen, heeft een iets grotere buffer en de 16MP sensor presteert lichtjes beter qua ruis. Dat wil niet zeggen dat je zonder problemen ISO3200 of hoger kunt gebruiken, maar als je daar gevoelig voor bent en je gaat de foto's extra uitvergroten dan zie je het voordeel bij de A57.

    De 1.4MP EVF is niet de 2.4MP OLED EVF van in de A65/A77 maar volgens gebruikers zie je het verschil amper. De body is in feite dezelfde. Je mist wel GPS met de A57.
    De EVF heeft voor- en tegenstanders, ik heb er geen probleem mee. Als je in manueel werkt bijvoorbeeld zie je onmiddellijk als je moet bijsturen of niet. Met een OVF moet je eerst een testshot nemen om te checken. Voordeel is ook dat je een groter zoekerbeeld hebt dan de 650D, bijna de grootte van een FF camera. Hier zie je het verschil,



    Qua video hebben de SLT's meer mogelijkheden met continu autofocus of peaking als je manueel wilt scherpstellen. De elektronische beeldstabilisatie(voor video) is heel goed bij alle Sony's. Bij Canon moet je beeldstabilisatie in de lens hebben.
    De 650D is wel de eerste dslr van Canon die continu autofocus biedt tijdens filmen of live view. De fasedetectie sensoren in de beeldsensor zorgen daarvoor. Volgens reviews werkt het wel maar niet zo snel als bij de SLT's van Sony. De AF snelheid tijdens live view is gewoon even snel als door de zoeker, dat heb je niet bij Canon of Nikon.

    Als je DxOMark mag geloven dan is de sensor ook beter. Een hoog dynamisch bereik wilt zeggen dat je in de nabewerking de donkere delen in een foto kunt ophelderen zonder storende ruis te vertonen. Een hogere kleurdiepte wil zeggen dat de senor meer kleuren kan onderscheiden. En ISO spreekt voor zich.

    Bij Sony heb je beeldstabilisatie in de body en dus met al je lenzen, niet onbelangrijk.

    De 650D zal ook wel op enkele gebieden uitblinken maar ik ben daar niet zo bekend mee.
    Last edited by alex606; 19 november 2012, 21:41.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

      EVF is inderdaad fantastisch, je ziet inderdaad direct waneer je moet bijstellen. Ik vind persoonlijk de EVF van de A65 beter dan die van de A57, voornamelijk in kleurenweergave. Je ziet ook iets in je zoeker waneer het donker is, dat is iets wat je met een OVF dus niet kan.

      Puristen, vooral dan Nikon/Canon adepten, gaan dan weer aanhalen dat de SLT's 1/3 stop licht verliezen door hun translucent mirror. Maar er zijn tests op het internet die dat verschil als verwaarloosbaar beschouwen. Ik heb er alleszins nog niets van gemerkt.

      Wat je vooral eens moet doen is beide camera's eens gaan testen in een winkel. Voor mij gaf dat de doorslag om voor de A65 te kiezen (met als tegenstanders de D7000 en 60D).

      Comment


      • #4
        Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

        Ik heb het geluk dat ik wel eens een camera mag testen voor een paar dagen. Als laatste heb ik de A77 in mijn handen gehad. En ja ik behoor tot het Nikon en Canon kamp. ;-)

        De EVF is snel, maar ik merk nog wel dat het een EVF is, en met 12 FPS kan het beeld er schokkerig uit zien. De AF is bij een hoge burst ook niet erg accuraat. Veel missers. Tevens is de EVF niet altijd goed zichtbaar als je schuin tegen een laagstaande zon fotografeert. Bij weinig licht is de zoeker wat blokkering en bevat behoorlijk wat ruis. De ruis prestaties vond ik zelf ook minder. Persoonlijk vond ik de bediening niet al te prettig. Dit komt ook vooral dat ik een Canon gebruiker ben. ;-)

        Objectieven assortiment vind ik persoonlijk beter van Nikon en Canon. Sony en Pentax zeker goede camera's, maar heb nog geen camera gehad van deze merken die mij het wauw effect geven.
        Nikon D800 en Canon 5D III waar ook genoeg op aan te merken is geven wel een voldoende wauw effect bij mij. 650D in de winkel even mee zitten spelen en de foto's op groter scherm bekeken en ruis prestaties waren gewoon prima. Bediening is iets persoonlijks, maar ook dit was voor mij erg prettig.

        Zo zie je maar weer meningen kunnen en mogen verschillen

        Comment


        • #5
          Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

          Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
          Sony en Pentax zeker goede camera's, maar heb nog geen camera gehad van deze merken die mij het wauw effect geven.
          Nikon D800 en Canon 5D III waar ook genoeg op aan te merken is geven wel een voldoende wauw effect bij mij.
          Niet echt een correcte vergelijking, D800 en 5D zijn fullframes die dan nog eens in een andere prijscategorie vallen.

          Over het lenzenaanbod heb je wel een punt, maar er is meer dan voldoende keuze voor Sony.

          Comment


          • #6
            Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

            Toen ik in NY was heb ik in de B&H shop eens wat zitten spelen met die sony's, maar ik kon toch niet wennen aan de EVF.
            Het is misschien een kwestie van smaak
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

              Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
              Niet echt een correcte vergelijking, D800 en 5D zijn fullframes die dan nog eens in een andere prijscategorie vallen.

              Over het lenzenaanbod heb je wel een punt, maar er is meer dan voldoende keuze voor Sony.
              De vergelijking heb ik niet gemaakt ten opzichte van de duurdere Canon en Nikon body's. Deze twee camera's wel onderling vergeleken.

              De Sony camera niet vergeleken met Canon of Nikon. En persoonlijk vond ik het toestel tegen vallen. op de punten die ik beschreef.
              Sony heeft mij nog niet kunnen overtuigen met haar camera's. Van de zomer in Sony building in Tokyo geweest en toevallig was er een presentatie van diverse modellen. De medewerker gaf een goede en duidelijke presentatie, maar raakte soms beetje in de stress van de vragen over de AF in combinatie met snelle FPS. Hier gaf men toch eerlijk toe dat Sony niet zo goed in was. (na de presentatie 1 op 1)
              Ze konden mij helaas niet overtuigen van de kracht van Sony als het gaat om fotografie. ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

                Beste toestel binnen klassieke DSLR, zowel wat gebruik, en beeldkwaliteit en robustheid betreft is de pentax k5 waar nu een veelbelovende opvolger van aangekondigd is.
                klassieke DSLR gebruiken nog een flapperende spiegel en optische zoeker wat geweldig veel beperkingen met zich mee brengt.
                zo worden met deze toestellen in live-view en video mode de primaire autofocus en lichtmeting systemen uitgeschakeld wat een zeer grote handicap betekent voor deze functies en praktisch onbruikbaar maakt.
                canon heeft dit trachten op te lossen met een zogenaamd hybride autofocus systeem in de 650d, maar dit staat nog in zijn kinderschoenen en werkt momenteel zekers niet bevredigend en is nog vrij traag, en voor zover ik weet is er ook maar 1 lens ter beschikking welke dit systeem volledig ondersteunt.
                Binnen klassieke DLSR zou ik voor pentax gaan, dankij zij de zeer goede beeldkwaliteit en de zeer goede lenzen in hun aanbod kun je zeer aangename en mooie beelden creëren, aangenamer dan van de meeste FF toestellen.


                Dan heb je de meer geavanceerde toestellen van sony daar heb je bovengenoemde problemen niet dankzij vaste spiegel in combinatie met elektronische zoeker, wat deze toestellen ook uitzonderlijk snel maakt, met daarbij een zeer snel en accuraat autofocus systeem, sneller dan dit van DSLR binnen zelfde categorie.
                EVF heeft daarbij een groot aantal voordelen toz van OVF, teveel om op te noemen, heeft ook nadelen (contrast) maar die wegen totaal niet op toz van de voordelen.
                Beeldkwaliteit van de A65 is heel goed, je hebt ook 24mp wat zorgt voor uitzonderlijk hoge detail weergave, je moet er wel rekening mee houden dat boven de 3600ISO kwaliteit afneemt en minder goed wordt dan van de 16mp toestellen.

                a57 heeft 16mp sensor, beeldkwaliteit zit is iets boven dit van een nikon d7000, als je veel hoge ISO opnames maakt (>3600 ISO) zou ik dit toestel kiezen boven a65.
                zoeker (EVF) van de a57 is minder dan van de a65 maar nog altijd beter dan van DSLR binnen zelfde categorie.

                voor den apple
                AF van de a77 heb ik zelf gebruikt naast canon 7d en is vrij accuraat en uitzonderlijk snel, sneller dan van 7d. Uiteraard krijg je missers als je een heel snel onderwerp volgt bij 12fps, maar dit is bij alle toestellen zo. Let wel, de canon 7d kan maar een frame rate halen van 8fps, de a77 is 50% sneller met zijn 12fps !
                bvb bij het toptoestel van canon de 1dx (meer dan 5000€) wordt de autofocus uitgeschakeld bij maximale frame rate , dit als gevolg van de flapperende spiegel die men moet uitschakelen en aldus ook AF !

                voor de geïnteresseerden: hier kun je lezen wat ben horton national geographic fotograaf te ze zeggen heeft over de beeldkwaliteit van een

                Comment


                • #9
                  Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

                  650d ken ik niet.

                  Wat a65 betreft :

                  DP Review - Final Word :

                  "... considering how much of its core technology is shared with the more expensive A77, the A65 is highly competitive.

                  At a MRSP of $999 including the 18-55mm kit lens the A65 is currently a little more expensive than its most direct rivals, the Canon EOS 600D/T3i and Nikon D5100, but it offers a higher pixel count, faster continous shooting, a considerably superior viewfinder experience and a number of interesting features and customization options, all of which contribute to making it a pleasure to use. ...

                  Overall then the Sony SLT-A65 is an exceptionally well specified camera not only considering its class, but the consumer-level DSLR field as a whole. Quite apart from its 24MP sensor, the A65's OLED EVF, full-time live view system and 10fps continuous shooting mode are unmatched by its more conventional DSLR peers, and when you add the well thought-out ergonomics to that formula you end up with a camera that deserves both your attention, and our highest award."
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

                    Een ander punt om in het achterhoofd te houden is dat de tweedehandsmarkt (voor objectieven bijvoorbeeld) voor Canon en Nikon stukken groter en interessanter is dan voor Sony, Panasonic, Olympus,...
                    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

                      Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                      Een ander punt om in het achterhoofd te houden is dat de tweedehandsmarkt (voor objectieven bijvoorbeeld) voor Canon en Nikon stukken groter en interessanter is dan voor Sony, Panasonic, Olympus,...
                      overzicht van alle lenzen welke je kunt gebruiken op sony DSLR/SLT toestellen onderverdeeld in vaste, zooms en macro lenzen
                      Dyxum lens guide provides information about most lenses ever released for Minolta and Sony Alpha system (A-mount and E-mount DSLR, SLT, and ILC cameras)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        overzicht van alle lenzen welke je kunt gebruiken op sony DSLR/SLT toestellen onderverdeeld in vaste, zooms en macro lenzen
                        http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
                        Ja, en het aantal héél recente (laatste 5 jaar) en goeie lenzen voor Sony is toch wel de moeite, en zit in verschillende prijsklassen zodat ieder wel een set naar eigen smaak zou moeten kunnen samenstellen :
                        CZ 24/2, 85/1.4, 135/1.8, 16-35/2.8 , 24-70/2.8, 16-80, en
                        Sony 16-50/2.8 18-135, 16-105, 55-200, 55-300, 70-300G, 70-400G, 500G, 35/1.8, 50/1.8, 85/2.8, 30/2.8 macro.
                        Bovendien is er nog e.e.a. onderweg .
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

                          ... en de 300/2.8GII, 50/2.8 macro, 100/2.8 macro, 35/1.4G, 20/2.8, 16/2.8 fisheye, 11-18, 18-200, 18-250, de nieuwe 70-200/2.8G komt eraan begin 2013 evenals de 50/1.4 Carl Zeiss,

                          en dan heb je nog alle Sigma en Tamron lenzen.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Ja, en het aantal héél recente (laatste 5 jaar) en goeie lenzen voor Sony is toch wel de moeite, en zit in verschillende prijsklassen zodat ieder wel een set naar eigen smaak zou moeten kunnen samenstellen :
                            CZ 24/2, 85/1.4, 135/1.8, 16-35/2.8 , 24-70/2.8, 16-80, en
                            Sony 16-50/2.8 18-135, 16-105, 55-200, 55-300, 70-300G, 70-400G, 500G, 35/1.8, 50/1.8, 85/2.8, 30/2.8 macro.
                            Bovendien is er nog e.e.a. onderweg .
                            Ik doelde vooral op de tweedehandsmarkt, die is toch veel beperkter voor sony dan voor canon en nikon.
                            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony a65 of toch canon eos 650d?

                              Wat het tweedehandsaanbod betreft, moet je het lijstje eens openen dat Puerte vermeldt. Niet al die lenzen zijn tweedehands even gemakkelijk te vinden, maar het aanbod is in elk geval ruim groot genoeg. Ik heb eigenlijk nog nooit iets niet gevonden wat ik graag wou.

                              Waarom ik die andere lenzen vermeldt, is vooral: niet het aantal lenzen vind ik belangrijk, maar wel de kwaliteit ervan, vooral vanwege de resolutie waarmee onze sensoren tegenwoordig overweg kunnen (en het wordt enkel maar meer van dat). Er is wat mij betreft een duidelijk verschil tussen de prestaties van de nieuwste lensontwerpen en de oudere lenzen (hoewel er ook daar weer uitzonderingen zijn natuurlijk). Vandaar dat een keuze voor het recente lensaanbod van Sony voor een aantal mensen best interessant kan zijn. Een collega van me is bv. twee jaar geleden naar een a900 met o.a. CZ24/2, 135/1.8 overgestapt om die reden.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X