Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke kies ik nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke kies ik nu?

    Hey iedereen,

    Ik heb hier al heeel wat topics meegelezen, maar ik geraak er nog steeds niet helemaal uit.

    Ik ben nu enkele jaren als amateur paardenfotografe aan het fotograferen met mijn Canon T70 analoge camera met een Konica 70-210 mm f4.5-5.6 objectief.

    Op dit moment heb ik zóveel betaalde opdrachten, dat het niet erg rendabel meer is om analoog te blijven schieten ivm het wegbrengen en laten ontwikkelen en afdrukken van alle rolletjes.

    Ik zit daarom te denken om een digitale spiegelreflex camera te kopen.
    Maar nu komt het... Wordt het de Canon 10D, de Canon D60, de Nikon D70 of de Nikon D100?

    Ik wil zowel portretten (van paarden dus..) en sportfotografie (zowel buiten als in maneges) kunnen vastleggen.

    Lenzen heb ik nog niet, dus wat dat betreft ben ik daar nog niet afhankelijk van. Wél ben ik nog student en heb dus geen kapitalen om uit te geven.
    Hypo Focus Paardenfotografie - Kyno Focus Hondenfotografie
    http://hypofocus.com
    http://kynofocus.nl

  • #2
    Je laat het woord "portret" vallen. Dan valt de D70 mijns inziens af omdat er geen vertical grip voor bestaat. Natuurlijk kan je je rechterhand gewoon mee naar boven draaien, maar als je langere tijd in portrait orientatie fotografeert, is een grip stukken handiger. De D100 of de 10D, tja... Ik heb de Canon gekozen.

    Qua beeldkwaliteit liggen alle toestellen in deze categorie heel dicht bij mekaar. Qua lenzen kan je meestal ook wel je gading vinden bij beide topmerken (en third-party). Begin misschien met te bepalen welk type lenzen je nodig zal hebben, en welk merk de geknipte lenzen voor jou heeft. Laat je keuze daarvan afhangen. Ongenuanceerd gesteld: Nikon is beter in groothoek; Canon is beter in tele. Sigma biedt uitstekende tele-alternatieven en een paar goeie groothoeklenzen; voor een alternatief in het midrange segment ga je beter bij Tamron of Tokina kijken.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Hey Pieter,

      Thnx voor je tip!

      In princiepe vind ik 't niet erg om gewoon mee te draaien als ik verticaal schiet. Dat ben ik momenteel toch al gewend van m'n T70 zonder vertical grip.

      Canon zit inderdaad qua tele wat breder in de lenzen.
      Hoe zit het met het gebruiksgemak van de verschillende cameras?

      Ik heb net even op de Nomatica website de Nikon D70 en de Canon 10D vergeleken qua prijzen in assecoires. Maar die verschillen zijn minimaal. De lenzen die ik er graag voor zou kopen zijn exact dezelfde prijs. CF kaartjes, daar kan ik via via heel goedkoop aankomen, net als accu's voor beide merken.
      Hypo Focus Paardenfotografie - Kyno Focus Hondenfotografie
      http://hypofocus.com
      http://kynofocus.nl

      Comment


      • #4
        omdat je er betaald mee werkt, veronderstel ik dat je je onkosten officiëel kan inbrengen en dus een factuur levert bij je opdrachten. (Opgepast, als je hier als amateur durft zeggen dat je betaald werkt, je krijgt van sommigen 't deksel op de neus ).

        Ik zou in dit geval kiezen voor een degelijke investering die je ook gelijk in je boekhouding gaat afschrijven, je BTW recupereer je trouwens ook.

        Verder, als je er toch professioneel mee aan de slag gaat, en de camera dus een wat meer gebruikt wordt dan de occasionele amateur doet, dan zou ik ook eerder aan een 10D of D100 denken, en aangezien je de Canon stal (om bij de paarden te blijven) gewoon bent, is het misschien vrij logisch in dit merk verder te blijven investeren.

        Maar moest ik in jou plaats zijn, ik zorgde er toch ook voor een volledig metalen body te hebben, een verticale uitbreiding als optie te behouden, en dan is de 10D de logische keuze, gevolgd door een D100 als je toch Nikkor glas gaat kopen. Beide camera's leveren inderdaad dezelfde kwaliteit van beelden, de verschillen zijn subtiel (gebruiksgemak, typisch merkgebonden instellingen, enz).

        Als ik echt één toestel moet kiezen : De 10D, waarom :

        De D100 is een jaartje ouder dan de 10D
        De 10D heeft meer buffer dan de D100 (9 ipv 4 RAW shots)

        Echter voor beide modellen geldt dat ze binnenkort zullen vervangen worden, eerst de 10D, de D100 laat nog wel wat op zich wachten, de D70 is trouwens zo goed dat het eerder een D100 vervanger is (in mijn ogen althans en ik heb ze beide).

        De flitskampioen is de D70 met een 1/500 flitssyncro (F.P kan ook maar dat is toch wat anders), de 1005 px RGB sensor uit de F5 en F100 en D2H is ingebouwd en resulteert in zeer accurate beeldinfo voor belichting en kleurbalans. Zeer snelle buffer, maar geen grip.

        voila, zo heb je nog wat input ...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hypofocus
          Hoe zit het met het gebruiksgemak van de verschillende cameras?
          De 10D is echt top, met zijn tweede draaiwiel op de achterkant. De D70 heeft een minder elegante versie daarvan, met twee kleine wieltjes rond de ontspanknop. De D70 is een stukje kleiner dan de 10D, maar ligt nog steeds heel goed in de hand; de 300D vind ik wat dat betreft wat minder. Over de D100 kan ik niet meteen iets verkeerds zeggen. Die is vergelijkbaar in bijna alle opzichten met de 10D.

          Ik vind de Nikon-menu's een beetje raar en minder overzichtelijk dan bij mijn 10D, hoewel dat voor een groot stuk te maken heeft met gewoonte. Nu ja, ik ken de 10D intussen vanbinnen en vanbuiten, dus het is ergens normaal dat ik over kleine verschillen val waar iemand zonder voorkennis van één van beide merken niet over valt. Automatismen veranderen is niet makkelijk.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            dit zijn eerder subjectieve indicatoren van gebruikers die een toestel eigen zijn, zo geraak ik moeilijker door Canon menu's geworsteld.

            De D70 heeft echter (a la D2H pro) een aparte knop met alle meest belangrijke instellingen direct toegankelijk, een super verbetering tov de D100 (beeld, iso, wb, enz ...)

            Originally posted by Pieter G.
            Originally posted by Hypofocus
            Hoe zit het met het gebruiksgemak van de verschillende cameras?
            De 10D is echt top, met zijn tweede draaiwiel op de achterkant. De D70 heeft een minder elegante versie daarvan, met twee kleine wieltjes rond de ontspanknop. De D70 is een stukje kleiner dan de 10D, maar ligt nog steeds heel goed in de hand; de 300D vind ik wat dat betreft wat minder. Over de D100 kan ik niet meteen iets verkeerds zeggen. Die is vergelijkbaar in bijna alle opzichten met de 10D.

            Ik vind de Nikon-menu's een beetje raar en minder overzichtelijk dan bij mijn 10D, hoewel dat voor een groot stuk te maken heeft met gewoonte. Nu ja, ik ken de 10D intussen vanbinnen en vanbuiten, dus het is ergens normaal dat ik over kleine verschillen val waar iemand zonder voorkennis van één van beide merken niet over valt. Automatismen veranderen is niet makkelijk.

            Comment


            • #7
              Hey Iedereen,

              Bedankt weer voor de reacties!

              Oh... nog even over dat amateur-professional gebeuren. Ik zag dat dit een Belgisch forum is. In Nederland is fotograaf nog een vrij beroep. Je mag jezelf prof noemen op 't moment dat je er je brood mee verdient, ongeacht je een opleiding hebt genoten of niet.

              Ik noem mijzelf op dit moment gewoon amateur, omdat ik tóch nog wat meer ervaring wil opdoen voordat ik mijzelf als prof wil presenteren. Zéker als ik straks weer moet gaan wennen aan een nieuwe camera.

              Zoals ik het nu lees... gaat mijn keuze uit naar een Canon 10D óf Nikon D70.

              Wat vinden jullie trouwens van De Canon D60? Ik zag 'm ergens 2e hands te koop staan voor € 1200,- incl. lens en flashkaart.
              Hypo Focus Paardenfotografie - Kyno Focus Hondenfotografie
              http://hypofocus.com
              http://kynofocus.nl

              Comment


              • #8
                In Nederland is fotograaf nog een vrij beroep. Je mag jezelf prof noemen op 't moment dat je er je brood mee verdient

                Als je bij de Kamer van Koophandel heb ingeschreven!
                #Dyslexie#
                Fotoacademie Amsterdam Digitaal

                Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Hypofocus
                  Wat vinden jullie trouwens van De Canon D60? Ik zag 'm ergens 2e hands te koop staan voor € 1200,- incl. lens en flashkaart.
                  De D60 is nog altijd een prima camera. Om deze prijs te kunnen beoordelen zou je eens moeten vertellen welke lens en flashkaart ingesloten zaten. Dat kan namelijk een serieus verschil uitmaken...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment

                  Working...
                  X