Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

    Configuratie:

    Swivel:

    https://www.kamera-express.be/is-bin...cAAAEt_H08YOu0

    Softboxparaplu:

    http://www.kamera-express.be/product...u-ub-48-90-cm/

    Het probleem is dat mijn flitskop van mijn speedlite 430 ex niet in het center geraakt, maar te hoog staat. Zijn hier oplossingen voor?
    De flits geraakt er wel volledig in met wat hulp, maar dat kan volgens mij de bedoeling niet zijn.
    Last edited by eos550; 18 november 2012, 07:59.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

  • #2
    Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

    Persoonlijk zie ik niet in waarom je zoiets zou kopen.

    Volgens mij doet een witte shoot-through paraplu zo goed als hetzelfde en is makkellijk de helft goedkoper.

    op ebay weet ik al zeker een verkoper die een L-bracket met swivel verkoopt, ook heb ik nog ergens wel een link steken van een site waar men een plaatje kan bestellen waar men indien nodig en afhankelijk van de swivel tot 4 flitsen op kan bevestigen
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

      Ik versta uw reactie wel, maar deze gaat volgens mij wel het licht vooruit sturen in plaats van naar achteren.
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

        en waarom zou die het licht naar achter sturen?

        Deze paraplu's zijn vooral gemaakt trouwens voor studioflitsen.
        Je gaat veel licht deels verliezen omdat je de achterkant niet volledig kan afsluiten als je naar achter flitst
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

          Met een gewone doorflitsparaplu bounce je toch licht naar achteren dacht ik zo fysica

          Volgende linkjes kwam ik tegen:

          http://photography-on-the.net/forum/...d.php?t=444190

          Ik zoek naar een bracket.

          Last edited by eos550; 18 november 2012, 13:36.
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

            doorflitsen = aan licht naar achter sturen?

            beetje contradictorisch lijkt me.

            ik stel voor dat je eerst de sticky's hier goed doorneemt en de blog van een van de betere workshop-gevers die dit deeltje ook vnl leidt.

            http://strobist-fotografie.blogspot....f-softbox.html
            http://strobist-fotografie.blogspot....materiaal.html
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

              je kan dit met een adapter oplossen... click

              maar zoals SVIS terecht opmerkt kan je vermoedelijk even goed een gewone goedkope shoothrough paraplu gebruiken en die zal je dezelfde outcome geven... die kost je zelfs minder als de adapter... en die adapter heb je dan niet nodig...

              Welke outcome wil je hiermee bekomen?
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

                Welke outcome, ik heb bewust voor een doorflitsparaplu gekozen door de volgende redenen:

                - een doorflitsparaplu geeft zachter licht en kan je dichter naar het model brengen waardoor het licht nog zachter word.
                - waarom bvb geen zilveren paraplu? deze, geeft harder licht en gaat beter de onevenheden in de huid weergeven
                - waarom dan toch een softboxparaplu? Op aanraden van iemand anders en deze stond aan 29€ bij kamera-express en geen verzendkosten. Geef toe, best een schappelijke prijs.

                Verder heb ik al gezien dat er wel oplossingen bestaan van interfit, ook speciaal voor dit soort paraplu's. Nu ik hem heb ga ik hem uiteraard wel gebruiken. zelf heb ik ondertussen al een oplossing gevonden. Ik ga er zelf een l profiel voor maken, ik heb nog alu strips gevonden die hier bruikbaar voor zijn.

                Ps: een workshop volgen staat al een tijdje op het programma, dan breng ik hem zeker mee.
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

                  Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
                  Verder heb ik al gezien dat er wel oplossingen bestaan van interfit, ook speciaal voor dit soort paraplu's. Nu ik hem heb ga ik hem uiteraard wel gebruiken. zelf heb ik ondertussen al een oplossing gevonden. Ik ga er zelf een l profiel voor maken, ik heb nog alu strips gevonden die hier bruikbaar voor zijn.
                  gisteren verscheen de foto niet onmiddellijk bij mij, vandaag wel

                  nu ga je volgens mij als je er een L-profiel op je swivel gaat bevestigen, zo goed als al je licht verliezen. De opening ga je nooit volledig kunnen toetrekken zoals het hoort voor dit 'concept'
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

                    Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht

                    - een doorflitsparaplu geeft zachter licht en kan je dichter naar het model brengen waardoor het licht nog zachter word.
                    - waarom bvb geen zilveren paraplu? deze, geeft harder licht en gaat beter de onevenheden in de huid weergeven
                    - waarom dan toch een softboxparaplu? Op aanraden van iemand anders en deze stond aan 29€ bij kamera-express en geen verzendkosten. Geef toe, best een schappelijke prijs.
                    jammer dat je je niet bent komen informeren voor je aankoop... persoonlijk zie ik geen enkele reden om een softbox paraplu te kopen... ik heb er zo eentje liggen en gebruik die nooit... als ik zacht licht nodig heb dan gebruik een gewone shoot through paraplu van pakweg 4€ click
                    als ik m'n licht daarentegen beter wil controleren, en de hele omgeving niet wil mee verlichten of ik will een sterkere lichtopbrengs bekomen dan gebruik ik een bounce paraplu... een bounce paraplu heeft net hetzelfde licht als een shoot through en zal de huid even mooi belichten (wat jij daar vermoedelijk bedoelt is het verschil tussen zilver bekleding en witte bekleding...). Ik kan hier zelfs kiezen tussen wit, goud of zilver... in functie van m'n outcome maak ik m'n keuze... Vermits de bounce paraplu's best groot kunnen zijn is het licht nog steeds erg zacht, je zal het onderscheid niet zien op een enkel model. Al bij al moet je een bounce paraplu 20 cm verder zetten als een shoot through... nu ik zie zelden iemand een shoot through tegen z'n model aan plakken... dus in de praktijk is het hetzelfde.
                    als ik een nog betere controle wil van m'n licht dan gebruik ik een softbox en die kost pakweg 30€ click

                    m'n advies: om te starten koop je gewoon een 2-in-1 paraplu, dan heb je beiden... je vindt ze vanaf 12-15€ click
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

                      Heb zelf een bracket gemaakt:




                      Nog eventjes een testje gedaan met mijn zoontje zijn beertje.

                      Last edited by eos550; 24 november 2012, 11:14.
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

                        De paraplu die TS gebruikt heb ik zelf ook en ik zie nu waarom hij een bracket heeft gemaakt. Het kantelen van deze plu is lastig omdat je de steel van de plu ver naar achter moet schuiven om de flitser in de plu te krijgen. Er zitten aan deze plu wel voordelen t.o.v. een gewone doorschiet plu. Zo is de opbrengst van het licht iets hoger omdat er meer licht naar voren gestuurd wordt. Immers zal een doorschiet plu een gedeelte van het licht door laten, maar ook weer kaatsen. Dit licht wordt weer door de zilvere achterwand naar voren gestuurd. Ook is het handig dat het licht wat naar achteren komt niet voor flair in je lens kan zorgen gezien de plu dicht is aan de achterzijde.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

                          Om de schaduwzijde wat op te lichten zat ik te denken om voorlopig een reflexiescherm te gebruiken. Welke kan ik hiervoor gebruiken?
                          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                          flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

                            Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                            De paraplu die TS gebruikt heb ik zelf ook en ik zie nu waarom hij een bracket heeft gemaakt. Het kantelen van deze plu is lastig omdat je de steel van de plu ver naar achter moet schuiven om de flitser in de plu te krijgen. Er zitten aan deze plu wel voordelen t.o.v. een gewone doorschiet plu. Zo is de opbrengst van het licht iets hoger omdat er meer licht naar voren gestuurd wordt. Immers zal een doorschiet plu een gedeelte van het licht door laten, maar ook weer kaatsen. Dit licht wordt weer door de zilvere achterwand naar voren gestuurd. Ook is het handig dat het licht wat naar achteren komt niet voor flair in je lens kan zorgen gezien de plu dicht is aan de achterzijde.
                            Ik heb zo'n 2-in-1 paraplu zoals d_oracle vermeldt. Gisteren was ik wat aan het testshooten met die paraplu. Het idee kwam in me op om de zwart/zilver afdek laag omgekeerd te monteren wanneer ik de witte kant als shoot-through gebruikte.
                            Zo maak je eigenlijk hetzelfde als die softbox paraplu (voor de helft van de prijs).

                            De winst wat dat gaf viel tegen. Ik denk niet dat ik 1/2 lichtstop extra winst had, eerder 1/3 max, en dan kan ik evengoed mijn flash wat harder zetten. Minder gehannes.
                            Je houdt natuurlijk wel strooilicht langs achter tegen. Dat kan wel een voordeel zijn, wanneer dat een issue is. (bv in kleine ruimtes met witte muren of zo)
                            Nikon shooter - Samyang fan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies gevraagd: montage softbox paraplu met reportageflits

                              Zelf heb ik hier uiteraard nog geen ervaring mee, heb wel al paar testjes gedaan en vond deze resultaten wel best meevallen.
                              Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

                              Ik ga mij ook nog zo eentje bijbestellen: Klik
                              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                              flickr

                              Comment

                              Working...
                              X