Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tegenlicht verstralers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tegenlicht verstralers

    Hallo,

    Morgenavond kan ik foto's gaan nemen van een maiskneuzer in het donker. Aangezien deze machines met verstralers hun werk moeten doen had ik graag zoveel mogelijk tips i.v.m. deze manier van fotograferen. Hier ook al wat rond gezocht, maar de meeste tips zijn om tegen het zonlicht in te gaan en dat zijn andere omstandigheden dan in het volledige donker met sterk tegenlicht. De bestuurder is wel op de hoogte en kan indien nodig even volledig stil blijven staan, wat toch gemakkelijker zal zijn.

    Alvast bedankt.
    Grtz, Jos.

  • #2
    Re: Tegenlicht verstralers

    die verstralers zijn de zon, met als verschil dat een groot deel van het voertuig "achter" de "zon" zal zitten.
    Dus ik vrees voor enkele problemen:
    - lange belichting zal waarsch zwaar uitgebrande verstralers en door de verstralers beschenen omgeving tot gevolg hebben
    - belichting voor de oppervlakte beschenen door de verstralers zal een donkere omgeving EN een donkere maiskneuzer tot gevolg hebben.
    - HDR zal niet echt een optie zijn (beweging...)

    Dus: schiet maar 1 ding over: je moet belichten op wat je op je foto wil laten zien (ik ga ervan uit dat je de mais beschenen door de verstralers wil laten zien?) en de rest inflitsen. DWZ: of een flits voor het voertuig zetten (STERKE FLITS...) of een flits IN de cabine van de kneuzer die je apart laat afgaan (slave functie, trigger...) Of je laat alles even stilstaan, werkt op bulb en gaat met een gewone flitser rond het voertuig waarbij je de flitser regelmatig laat afgaan. Dit zou wel eens een "speciaal" effect kunnen hebben. (een blinde chauffeur is een van die effecten )

    Ik vrees dat dit niet een situatie is waar je als amateur "eventjes" aan begint en hoopt op een "professioneel" resultaat.

    Ook de bulb functie kan dan als gevolg hebben dat door de verstralers hele delen uitgebrand gaan zijn. Je kan weer zeggen tegen de chauffeur: "ik neem een foto, dan moet jij je lampen 2 sec laten branden en dan uitdoen, dan kom ik rond het voertuig met een manuele flits en flits je voertuig X keren in, dan zet ik het toestel weer uit en mag je verder werken, ik bekijk het resultaat snel en als je weer langskomt kunnen we het nog eens proberen "

    hoe dan ook: een uitdaging, SUCCES!!!

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Tegenlicht verstralers

      En, is de mais af?

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Tegenlicht verstralers

        De maaier is zaterdag namiddag met een panne aan de kant gegaan, door het slechte weer gaat hij vandaag niet het veld in. Het zal volgende week ergens moeten gebeuren. In elk geval bedankt voor je tips, als er tijd genoeg is zal ik het idee met de flitser zeker proberen' maar het zal idd. niet makkelijk zijn.
        Grtz, Jos.

        Comment


        • #5
          Re: Tegenlicht verstralers

          spannend!!! ik zou zoiets wel eens mee willen doen, ooit, als ik er de tijd voor heb... "zucht"

          Succes!!

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Tegenlicht verstralers

            Kom maar af he, zo ver is Tongeren niet

            Comment


            • #7
              Re: Tegenlicht verstralers

              Hoe ik er aan zou beginnen:
              Niet wachten op tot het echt donker is om fotos te nemen want dan krijg je het geheel nooit goed belicht.
              Fotos maken in de schemering / vooravond zodat het contrast tussen de lichten en het zonlicht kleiner is, en de foto onderbelichten om de indruk van nacht te wekken.
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Tegenlicht verstralers

                als je algemeen onderbelicht, krijg je dan ook geen donkere maiskneuzer? of haal je alleen die dan weer op in PS? Ja, de vroege avond is beter, nog wat kleur in de lucht doet het altijd goed!!
                Tongeren... Ver neen, tijd vinden... "als we later groot zijn"
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Tegenlicht verstralers

                  Op zich helemaal niet zo moeilijk hoor, zeker omdat zoals je aangeeft de hele combinatie even stil kan staan.

                  Maak het niet te laat, tegenwoordig heb je om 19u al niet genoeg licht meer om nog goed foto's te maken zonder extra licht, dus zorg dat er nog wat 'blauw' in de lucht is, wolken zijn goed want dan kan je dramatische effecten krijgen.

                  Nu de foto : zorg voor een statief en maak een foto met de verstralers aan, hou een grote f-waarde aan, pak f22 of zo, dan krijg je die mooie 'ster' effecten op het licht ... doordat je serieus gaat onderbelichten omdat de verstralers zo fel zijn zal de omgeving waarschijnlijk volledig zwart worden of toch héél donker.
                  Vraag nu de bestuurder de lichten uit te doen en maak een foto die correct belicht is ... en nog eentje die terug 1 tot 2 stops onderbelicht is ... deze laatste zal je lucht worden, lekker dramatisch effect.

                  En nu in post processing de shots bij elkaar zetten hé ... wat layer masking magic en je krijgt een super shot !

                  Deze foto is in één keer gemaakt, door de verlichting serieus onderbelicht ... tijdstip was rond 17u in de zomer, dus zeker niet zo donker, maar door de onderbelichting voortkomende uit het feit dat de camera door de lampen 'verward' was krijg je een héél krachtig beeld :
                  Last edited by LamboCars; 29 november 2012, 14:50.
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment

                  Working...
                  X