Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cr2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cr2

    RAW foto's (CR2) gemaakt met de PowerShot G12 kan ik zonder problemen openen in Camera Raw.
    Met CR2's die uit de PowerShot G1X komen gaat dat niet. Hoe kan dat nu weer? Nu moet ik die eerst in "Digital Photo Professional" converteren naar TIF, en dat zijn bovendien bestanden die 3x zo groot zijn als de originele CR2. Ik snap er niks van.

  • #2
    Re: Cr2

    Welke Camera Raw? Als dat bv ACR (Adobe Camera Raw) is van CS5 (ACR v.6.7 als ik me niet vergis) kan dat zijn dat die versie te oud is voor jouw relatief nieuwe camera. ACR van CS6 (momenteel ACR v.7.2) zal dan wellicht wel de CR2 van jouw camera kunnen lezen. Een alternatief, mocht je inderdaad nog op CS5 zitten, is de CR2-bestanden om te zetten naar DNG-formaat. De geschikte DNG-converter is gratis van Adobe te downloaden. Niks mis mee: ik heb een hele tijd met het dng-formaat gewerkt.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Cr2

      Adobe DNG-converter gedownload en het werkt! Hartelijk dank voor de tip.

      Comment


      • #4
        Re: Cr2

        Blij dat het werkt. Ik gebruikte het DNG-formaat in de tijd dat we over verschillende merken van camera's beschikten, met verschillende RAW-output dus. Ik denk zelfs dat een DNG iets kleiner is dan het overeenkomstige CR2-bestand en dus een "volwaardig" RAW-formaat.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X