Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen strobisme

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen strobisme

    Ik ben nu enkele maanden bezig met het experimenteren met strobisme.

    Ik werk hiervoor met de volgende flitsers:
    - 1 speedlite EX 580 II van Canon
    - 3 speedlites EX 430 II van Canon
    Zender en ontvanger: PocketWizard Flex TT5 en Pocket Wizart Mini TT1 (voor Canon natuurlijk)

    Soms werkt alles perfect, maar soms ondervind ik de volgende problemen:

    Probleem 1:
    Ik veronderstel dat iedereen die met strobisme bezig is, weet dat je onderaan de foto een zwart boord krijgt als je de synchronsatietijd van de flitsers niet respecteert (bij mijn Canon: 1/200 sec.). Daarom neem ik steeds een sluitertijd van 1/160 sec. of langer.
    Toch komt het soms voor dat ik bij langere sluitertijden (zoals 1/100 of zelfs 1/25) ook nog een zwart band krijg onderaan de foto... Is er iemand die weet wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

    Probleem 2:
    Als ik werk met een witte achtergrond, dan stel ik meestal 2 of 3 flitsers in op de achtergrond om deze wit te krijgen.
    Onlangs had ik het volgende voor: eerst heb ik een 5-tal foto's genomen, waarbij alle flitsers (1 op model en 3 op de achtergrond) steeds perfect afgingen. Bij de zesde foto wilden de 3 flitsers die de witte achtergrond belichtten niet meer flitsen. Ik dacht dat het aan de batterij van 1 van de flitsers lag en heb daarom alles uitgeschakeld en de batterijen verwisseld. Ik heb zelfs de batterijen verwisseld van de zender en de ontvanger. Daarna heb ik alles terug aangezet. Zonder resultaat: de flitsers gericht op de achtergrond wilden niet meer flitsen; de flits (in softbox) gericht op het model bleef normaal gaan. Is er iemand die hier een verklaring voor heeft?

    Alvast bedankt voor het helpen meedenken en de eventuele hulp!
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

  • #2
    Re: Problemen strobisme

    Veel problemen die vrij vaag worden weergegeven als je het mij vraagt.
    Je hebt het over een witte achtergrond? dan werk je in een studio omgeving.
    lijkt me voor te beginnen al niets met strobisme te maken te hebben, maar dat terzijde.
    -Werk je geheel in de M stand? of op auto??
    -staat je iso vast op bv200 of staat die flexiebel?
    -staan je flitsers op manueel of op TTL?
    -staan ze dat allemaal of zit daar verschil op ?
    -de foto's die een zwarte band hebben is daar effectief de sluitertijd 1/100 als je hem bekijkt op je computer.
    -Je veronderstelling dat iedereen die met strobisme bezig is, zwarte banden krijgt bij 1/160 of hoger maakt een en ander duidelijk.
    Dat is wel het geval als je met eenvoudigere (lees goedkopere) triggers werkt
    Met jou PW Rolls Royce setje ter waarde van zo'n 800 a 1000€ zou je dat juist niet mogen hebben
    Daar ga je als je de boel goed instelt makkelijk op een 1/2000 1/4000 en ja , zelfs 1/8000 sec kunnen fotograferen.
    Ik heb dat in het begin ook wel eens gehad, wie niet, al doende leert men.
    De laatste tijd lukt dat al wat beter

    Je slaagt een paar stappen over, hoeveel dat er zijn kan ik zo 1,2,3 niet beoordelen maar het zijn er wel wat.
    Ik heb het idee dat je te snel wilt gaan.
    Een super dure set gekocht gelijk met 4 lichtbronnen daarmee beginnen is onbegonnen werk.
    Begin met één licht en bezoek de honderd duizenden websites en youtube tutorials eens
    Neem eens een kijkje op de websites van onze forumcollega's Koen, en Peter / Michel.
    Lees eens een boek van Piet van den Eynde of Joe Mcnally
    Een en ander gaat je in het komend jaar wel duidelijker worden.
    je gear kan nog zo mooi zijn 't manneke of vrouwke drukt op de knopjes. hou daar rekening mee.

    Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

    Strobistworkshops organiseert workshops fotografie gegeven door modefotograaf Peter Nackaerts


    Succes
    Last edited by fotografieljakim; 15 november 2012, 20:54.
    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

    Comment


    • #3
      Re: Problemen strobisme

      Met de flex kan je toch sneller dan de sync speed gaan.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Problemen strobisme

        Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
        Veel problemen die vrij vaag worden weergegeven als je het mij vraagt.
        Je hebt het over een witte achtergrond? dan werk je in een studio omgeving.
        lijkt me voor te beginnen al niets met strobisme te maken te hebben, maar dat terzijde.
        -Werk je geheel in de M stand? of op auto??
        -staat je iso vast op bv200 of staat die flexiebel?
        -staan je flitsers op manueel of op TTL?
        -staan ze dat allemaal of zit daar verschil op ?
        -de foto's die een zwarte band hebben is daar effectief de sluitertijd 1/100 als je hem bekijkt op je computer.
        -Je veronderstelling dat iedereen die met strobisme bezig is, zwarte banden krijgt bij 1/160 of hoger maakt een en ander duidelijk.
        Dat is wel het geval als je met eenvoudigere (lees goedkopere) triggers werkt
        Met jou PW Rolls Royce setje ter waarde van zo'n 800 a 1000€ zou je dat juist niet mogen hebben
        Daar ga je als je de boel goed instelt makkelijk op een 1/2000 1/4000 en ja , zelfs 1/8000 sec kunnen fotograferen.
        Ik heb dat in het begin ook wel eens gehad, wie niet, al doende leert men.
        De laatste tijd lukt dat al wat beter

        Je slaagt een paar stappen over, hoeveel dat er zijn kan ik zo 1,2,3 niet beoordelen maar het zijn er wel wat.
        Ik heb het idee dat je te snel wilt gaan.
        Een super dure set gekocht gelijk met 4 lichtbronnen daarmee beginnen is onbegonnen werk.
        Begin met één licht en bezoek de honderd duizenden websites en youtube tutorials eens
        Neem eens een kijkje op de websites van onze forumcollega's Koen, en Peter / Michel.
        Lees eens een boek van Piet van den Eynde of Joe Mcnally
        Een en ander gaat je in het komend jaar wel duidelijker worden.
        je gear kan nog zo mooi zijn 't manneke of vrouwke drukt op de knopjes. hou daar rekening mee.

        Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

        Strobistworkshops organiseert workshops fotografie gegeven door modefotograaf Peter Nackaerts


        Succes
        Ik vraag hier enkel om hulp en dan vind ik het niet nodig om een aantal verwijten naar m'n kop geslingerd te krijgen... Ik weet heus wel dat het uiteindelijke resultaat veel meer te maken heeft met de persoon achter de camera dan met de gear... Al vind ik dat ook niet altijd correct, maar dit geheel ter zijde...

        Ik heb de PW gekocht omdat m'n andere zender en ontvanger (Cactus) me buiten soms in de steek lieten. Ik had dus nood aan een betrouwbaar systeem (en ja, daar hangt jammer genoeg een prijskaartje aan vast).

        Ik schrijf ook nergens dat "iedereen die met strobisme werkt een zwarte band krijgt bij sluitertijden korter dan 1/160...

        Boeken over strobisme (zoals het boek van Piet Van Den Eynde) heb ik al gelezen en ik heb er ook heel wat van opgestoken, net zoals bij het lezen van de handleidingen van alle toestellen die ik gebruik. Idem voor de verschillende tutorials op internet...

        Enfin, hierbij een antwoord op je vragen om het geheel wat duidelijker te omschrijven:
        - Ik werk geheel in de M-stand
        - De ISO staat vast op 100
        - De flitsers staan ook allemaal op manueel. De sterkte hangt af van het gewenste resultaat en kan dus ook per flitser verschillend zijn.
        - De foto's met een zwarte band op de foto hebben ook in LR effectief een sluitertijd van 1/100 of bvb 1/25.

        Het gaat trouwens niet altijd over het gebruik van 4 lichtbronnen. Het probleem met de zwarte band heb ik al als ik 1 flitser los van de camera gebruik...

        PS: Gelieve in het vervolg wat genuanceerder te reageren op een post van iemand anders.
        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

        Comment


        • #5
          Re: Problemen strobisme

          Welke canon camera?
          Laatste firmware update op de pocket wizard flex?
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Problemen strobisme

            Quote ""Ik veronderstel dat iedereen die met strobisme bezig is, weet dat je onderaan de foto een zwart boord krijgt als je de synchronsatietijd van de flitsers niet respecteert ""

            Geenszinds de bedoeling ook maar een enkel verwijt te doen aan iemand, zo zit ik niet in elkaar.
            Heb daar zelf een hekel aan als ik somige reactie's lees die soms her en der geschreven worden.
            Mijn toch redelijk uitgebreide uitleg met verschillende vraagstellingen en tips jou kant uit is eerder opbouwend bedoeld geweest, maar goed.
            Ook ik heb een duurder TTL trigger systeem wat tot nu toe in het antwoord naar jou onbelangrijk was, met name de Phottix Odin.
            Dat werkt geweldig, net zoals dat met de PW zou moeten werken. of een andere trigger (onder 1/160 dan )
            als je aan al de basisvragen waar ik gisteren even opkwam ja antwoord zoals je schrijft.
            Je batterijtjes zijn goed , je flitsers zitten perfect in de zitting, je respecteerd de beschreven volgorde van het op en af zetten van je flits, reciver, camera, sender.
            Welke camera gebruik je ?
            Heb je de laatste firmware in je PW zitten ?
            Enkele stomme vragen misschien.
            Is dat allemaal ok ?
            Dan is je PW misschien defect ?
            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

            Comment


            • #7
              Re: Problemen strobisme

              Beste Nelita,

              Wat ik hier hoor kan heel goed te maken hebben met radio problemen. PW mag dan wel de Rolls Royce onder de radio triggers zijn, ze worden aan alle kanten ingehaald door snelle goed werkende Chinese modellen zoals Yongnuo YN-622C, Phottix Odin en Pixel King. Pocket Wizard heeft ᷰéén grote fout gemaakt, ze zijn op de lage frequentie van 433mhz blijven zitten. Andere merken hebben dit slimmer aangepakt en zijn op de 2.4GHZ gaan werken. Nu denk je, ja leuk, maar wat moet ik met deze info..... Ik kan effen kijken of we je probleem kunnen oplossen.
              Oplossingen probleem 1:
              Punt 1: om problemen op te lossen: Zorg dat alle batterijen goed zijn (soms kunnen batterijen uit de winkel, dus net nieuw al leeg zijn, over datum).
              Heb eerder dit soort problemen gezien en de oorzaak was een lege knoopcel in de TT1 (trouwens ook weer een slechte keuze van PW om die te gebruiken in de zender).
              Punt 2: Kijk of je het probleem bij alle flitsers hebt, de 580EX II geeft veel hoogfrequent ruis af waar de TT5 heeft daar last van. De 430EX II zo dit probleem minder moeten hebben. Wat je kunt doen is de onderkant van de flitser inpakken in aluminium folie zodat de HF ruis tegen gehouden wordt. PW verkoopt van die sokken die je om een 580EX II kunt doen om het HF ruis te beperken.
              Punt 3: mocht dit allemaal niet werken, terug naar de winkel waar je de PW gekocht hebt en je geld terug vragen en een set Photix Odin aanschaffen, hou je nog geld over om een extra flitser te kopen.

              Probleem 2:
              Ik denk dat de flitsers op de achtergrond in full power gewerkt hebben en misschien oververhit zijn geraakt, ze moeten dan een tijdje rusten voordat je verder kunt gaan met flitsen.

              Wat ik jammer vind is dat je de keuze hebt gemaakt voor de Pocketwizard. Heb je voldoende info verzameld toen je die triggers ging kopen?. Met de Odin kan ik nu al mijn flitsers bedienen vanaf mijn camera en gelukkig heeft Phottix hun firmware aangepast dat ik ook 1/3 stop in manual mode kan instellen. Ik heb een display op deze trigger zodat ik altijd kan zien wat ik aan het doen ben. Alles werkt op AA penlites i.p.v. knoopcel accu´s. Een Phottix set heeft mij maar €290,- gekost en voor €110,- koop ik losse receivers voor mijn 2e flitser. En het kan nog goedkoper, de Yongnuo YN-622C die ik net getest heb kost nog geen €100,- voor een set! En je kunt meer doen met deze triggers dan de Pocketwizard, want daar heb je weer extra AC3 zone controller nodig. Ik heb net een afstand test gedaan met de YN-622C en over een afstand van 150 meter werkte alles nog 100% zelfs met de Canon 580EX II (en zonder sok om mijn flitser) probeer dat eens met die PW Rolls Royce...... Sorry dat ik niet enthousiast kan zijn over de Pochet Wizard en ik snap dat je niet zit te wachten op dit verhaal, maar mijn advies is, kijken of je het spul terug kan brengen en je geld terug kan krijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Problemen strobisme

                je bent niet uniek hoor in je bevinding... men heeft wel meer dergelijke problemen met pocketwizard: click

                ik durf "mmuets" bij treden om in dit geval je PW's terug in te leveren... en ik zie trouwens niet in waarom je Odins zou kopen vermits je alles manueel doet... Phottix Strato II is erg geschikt, volledig betrouwbaar en kost een fractie van die wizards... zie click
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen strobisme

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  je bent niet uniek hoor in je bevinding... men heeft wel meer dergelijke problemen met pocketwizard: click

                  ik durf "mmuets" bij treden om in dit geval je PW's terug in te leveren... en ik zie trouwens niet in waarom je Odins zou kopen vermits je alles manueel doet... Phottix Strato II is erg geschikt, volledig betrouwbaar en kost een fractie van die wizards... zie click
                  Als je HSS wilt gebruiken dan heb je een trigger nodig als Pixel King, Phottix Odin of Yongnuo YN-622C. Volgens mij kun jij met je Nikon apparatuur manual triggers aansturen in FP mode, met Canon kan dat niet. Je kunt een Canon camera niet in HSS krijgen zonder dat er een TTL trigger of flitser op de hotshoe gemonteerd is die dat ondersteund. In FP mode kun jij met manual triggers en flitsers wel met hypersync techniek werken.
                  Dus daarom misschien een Phottix Odin, maar gebruik je geen HSS, ja dan is een RF602 zelfs prima. De TS is begonnen met Cactus (waarschijnlijk de oude eBay triggers) die vaak een flits missen. Trouwens komt Phottix ook met een Strato TTL die een stuk goedkoper is dan de Odin, maar minder functionaliteit bied. Zodra ik een set mag testen zal ik dit laten weten.

                  PS geld trouwens ook voor 2e gordijn sync bij Canon.
                  Last edited by mmuetst; 16 november 2012, 16:29.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen strobisme

                    Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ben al blij te lezen dat ik toch niet de enige ben met dit vervelend probleem...

                    Aan de batterijen ligt het niet; de flitsers zitten goed en de volgorde wordt gerespecteerd om al het materiaal aan en uit te zitten. Deze oorzaken kan ik wel uitsluiten.

                    Mijn camera is de Canon EOS 550D.
                    De firmware van de PW heb ik nog niet geupdated. Misschien dat hier effectief de oorzaak zou kunnen liggen, maar aangezien mijn cameramodel nu toch al ong. 2.5 jaar bestaat, denk ik niet dat het hiermee te maken heeft. Maar, ik zal het zeker zo snel mogelijk uitproberen en ik laat dan ook zeker weten wat het resultaat is...

                    Vooraleer ik de PW gekocht heb, heb ik me toch wel vrij goed geïnformeerd. Ik heb lang getwijfeld tss de PW en de Phottix Odin (omwille van de betrouwbaarheid en de nood aan HSS). Misschien idd de verkeerde keuze gemaakt dan, maar dat zal nog moeten blijken. Als het met de nieuwste firmware niet opgelost geraakt, zal ik zeker contact opnemen met de winkel waar ik de PW gekocht heb.

                    Voor het tweede probleem: het zou idd wel kunnen dat de flitsers oververhit geraakt zijn. Normaal gezien zet ik de fitsers niet op Full power, maar tijdens 1 shoot was dit wel nodig en dat was ook het moment dat ze plots niet meer werkten. Dat zal dan idd wellicht de oorzaak zijn. Nu werken ze in ieder geval terug perfect.

                    EDIT:
                    'k Heb ondertussen de laatste firmware gedownload en het probleem is jammer genoeg niet van de baan... De zwarte band onderaan de foto blijft aanwezig. Ik zal contact opnemen met de winkel waar ik de set gekocht heb.
                    Last edited by Nelita; 18 november 2012, 19:52.
                    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen strobisme

                      Hoe heb je de batterijen getest? Vooral de knoopcel in de TT1 kan het probleem veroorzaken. Zou toch kijken of deze met een andere batterij het zelfde probleem vertoont. Ik heb net zondag een workshop gegeven in strobist fotografie en één van mijn triggers bleef vreemd doen. Bij na meten van de batterijen bleek dat het eufel te zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problemen strobisme

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht

                        EDIT:
                        'k Heb ondertussen de laatste firmware gedownload en het probleem is jammer genoeg niet van de baan... De zwarte band onderaan de foto blijft aanwezig. Ik zal contact opnemen met de winkel waar ik de set gekocht heb.
                        Misschien een heel knullige opmerking. Maakt je pw wel goed contact met je flitsschoen?
                        Mijn yungnuo's gaan tot en met 1/250 en een paar keer gehad dat ik bij 1/100 al zwarte banden had. Bleek toen dat transmitter een beetje uit de flitsschoen was geschoven!
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problemen strobisme

                          Kijk vooral eens na of de trigger goed in je flitschoen zit en of er geen speling is.

                          Je hebt per ongeluk toch niets gewijzigd aan de hypersync instellingen?
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Staan je camera setting goed? Bij mijn nikon camera moet ik de flitssynchronisatie op 1/250 instellen. Dan gaat alles goed, ook high speed sync op hogere snelheden. Nu had ik laatst een andere setting bank geselecteerd en kreeg ik ook een zwarte streep inbeeld. In deze bank bleek de flitssynchronisatie op 1/320 te staan wat dus niet goed werkt!

                            Maar dit staat ook in de handleiding
                            http://www.vincentriemersma.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problemen strobisme

                              Oorspronkelijk geplaatst door djunclesam Bekijk bericht
                              Staan je camera setting goed? Bij mijn nikon camera moet ik de flitssynchronisatie op 1/250 instellen. Dan gaat alles goed, ook high speed sync op hogere snelheden. Nu had ik laatst een andere setting bank geselecteerd en kreeg ik ook een zwarte streep inbeeld. In deze bank bleek de flitssynchronisatie op 1/320 te staan wat dus niet goed werkt!

                              Maar dit staat ook in de handleiding
                              Dit gaat volgens mij niet op als je de flitsstand op M gebruikt hoor!!
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                              Comment

                              Working...
                              X