Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

    Allen

    Ik krijg de kans om een gebouw binnenin te fotograferen. Het is een one time chance dus het moet direkt goed zijn.
    Ik kan me wel een beetje voorbereiden maar ik weet eigenlijk niet wat me te wachten staat. Ik vermoed dat er weinig licht zal zijn (ik zou overdag gaan als er zovee mogelijkl licht is) dus als iemand tips heeft ivm het optimale gebruik van weinig licht, graag. Ik ga zowiezo met statief maar liefst zonder flits.
    Welke zaken ik precies ga registreren.... ik heb niet veel informatie over wat er precies binnenin te vinden is. Heeft iemand een lijstje met waar je op moet letten als je gebouwen fotografeert. Ik heb gewoon een zoomlens dus aan correctie van het perspectief zal ik niet veel kunnen veranderen ? Of houd ik dan best rekening met iets.
    Ik denk ook aan tips ivm : foto's van de totaliteit tov foto's van details, ... . Heeft iemand ergens een checklistje. Of gewoon op het gevoel af gaan.
    Ik wil gewoon achteraf niet kei-teleurgesteld zijn dat ik net die specifieke foto heb vergeten maken.
    Vooraleer de vraag komt : ik heb toestemming om het gebouw te bezoeken en te fotograferen.
    Ik heb al veel rondgezocht op het net en in boeken maar jullie ervarings-tips zijn zeer welkom.

    Alvast bedankt
    Whoopy

  • #2
    Re: tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

    Wat je in een gebouw kan/moet fotograferen hangt in hoge mate af van het gebouw, je inzicht en wensen en lege loods of een modern ingerichte hal vragen een andere aanpak. Van een lege hal is één overzicht waarschijnlijk genoeg en kan je op details(bv construcie) ingaan en een modern ingerichte hal: meerdere overzichten van diverse kan en inrichting.

    Perspektief corrigeren: niet nodig als je je camera recht houdt.

    Statief gebruiken.

    Flits kan nuttig zijn tegen uitgebrande ramen of HDR gebruiken(één keer belichten voor het raam en één keer voor het vertrek).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

      Of je beter overdag gaat ivm het licht valt zeer te bekijken. Als er kleine ramen zijn heb je snel uitbranders op je foto (dit kan soms wel mooi uitkomen).
      Ik vermoed dat het toch een ietwat verlaten gebouw gaat zijn ? Genre urbex ... maar met toestemming
      Je kan altijd bracketing gebruiken (HDR zoals hjanssen als aanraadde) zodat je indien nodig de belichting kan samen nemen uit meerdere foto's.
      Kijk vooral naar je histogram.

      Ik krijg wel de indruk dat je echt niet goed weet wat je daar gaat aantreffen (dat zeg je ookà, maar erger, dat je niet weet wat je daar wilt fotograferen ?
      Als je niet weet wat je wil, ga je nooit echt goeie shots hebben
      Dat is hetzelfde als naar de winkel gaan en niet weten wat je nodig hebt ... dan kom je naar huis met de verkeerde dingen

      Neem natuurlijk je statief mee ... dat spreekt vanzelf. Ik heb nog nooit geflitst bij urbex fotografie ... lijkt me niet erg nuttig.
      Hard licht, en je wilt niet met een lichtstatief en softbox gaan rondzeulen denk ik.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

        Neem alvast een breedhoek objectief mee ! ....... deze leent zich toch het best voor zo'n soort fotografie ....
        Groeten Vince

        Comment


        • #5
          Re: tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

          Vergeten : Succes


          Groeten Vince

          Comment


          • #6
            Re: tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

            Oorspronkelijk geplaatst door whoopy Bekijk bericht
            Ik vermoed dat er weinig licht zal zijn (ik zou overdag gaan als er zovee mogelijkl licht is) dus als iemand tips heeft ivm het optimale gebruik van weinig licht, graag. ...Ik heb gewoon een zoomlens dus aan correctie van het perspectief zal ik niet veel kunnen veranderen ...
            Eerder in de vooravond, waardoor je ruimtes met binevallend licht makkelijk kunt balanceren met het ambiënte sfeerlicht. Eenmaal de ambiënte belichting sterker is dan het daglicht kan je de buitenkant gaan schieten.
            PC-lenzen heb je niet nodig zolang je horizontaal level schiet met je breedhoek. In hoge grote ruimtes is een laddertje dan ook bruikbaar. Vergeet flits, maar neem een statief mee om bracketing shots te nemen (in ruimtes met hard licht), die je desnoods achteraf in een hdr kan monteren. Alsook, gebruik je statief om pano series te schieten om achteraf te monteren.

            Veel succes,
            F.

            Comment


            • #7
              Re: tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

              De shoot is ondertussen gebeurd. Het is wel behoorlijk gelukt maar door de lange sluitertijd heb ik een aantal deeltjes die toch uitgebrand zijn. Best dan een grijsfilter gebruiken of heeft iemand een ander idee (voor de volgende keer) ?

              Comment


              • #8
                Re: tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

                Oorspronkelijk geplaatst door whoopy Bekijk bericht
                De shoot is ondertussen gebeurd. Het is wel behoorlijk gelukt maar door de lange sluitertijd heb ik een aantal deeltjes die toch uitgebrand zijn. Best dan een grijsfilter gebruiken of heeft iemand een ander idee (voor de volgende keer) ?
                Heb je HDR bracketing gebruikt zoals voorgesteld ?

                Een grijsfilter zal niet veel helpen. Tenzij je met een graduele wil gaan prutsen, maar dat gaat veel ergernis opleveren denk ik.
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: tips voor binnenfotografie van gebouwen (slechts 1 kans)

                  Yep, bracketing shots vaop statief gebruiken. Maar toch beter enkele elementen manueel uitmaskeren, en inblenden op het origineel; ipv van direct het geheel op te gaan zetten als een hdr.

                  Cheers,
                  F.

                  Comment

                  Working...
                  X