Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lithium ion

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lithium ion

    Hallo, is het waar dat een lithium ion batterij (vb de EN-EL 1 van Nikon) ook mag opgeladen worden als ze nog niet volledig leeg is, en dat dat zelfs beter zou zijn dan ze telkens volledig leeg te trekken ? Ik had een tweede batterij besteld, maar aangezien ze nog niet binnen was in de winkel en ik absoluut een volle batterij nodig had voor het weekend, heb ik de mijne toch maar opgeladen ondanks het feit dat ze nog niet helemaal leeg was. Hopelijk daardoor geen domme dingen gedaan... Laat jullie bevindingen maar los. Alvast bedankt.
    Nikon D7000 + Nikkor 18-70 mm AF-S DX ED + Nikkor AF 85 mm f/1.8D
    SB600
    Tripod: Velbon CX 530

  • #2
    Ik denk dat het niet waar is, althans dat is mijn ervaring.
    Ik heb reservebatterijen en ik fotografeer daarmee tot ze leeg zijn en dan laad ik ze op. Ik zal nooit tussentijds opladen. Het verleden heeft me geleerd dat ik dan langer op een lading kan werken.
    Dat die batterijen geen "chemisch" geheugen meer zouden hebben is ondergeschikt aan het feit dat je een batterij gedurende een beperkt aantal keren kan laden. "Bijladen" geldt ook voor een volledige lading.
    Volledig leeg fotograferen is niet mogelijk, je camera zal sneller dienst weigeren.


    Comment


    • #3
      LiIon batterij staan bekent om hun 'laag geheugen'. Dwz dat het weinig uitmaakt of de batterij nu vol is dan wel leeg als ze bijgeladen wordt...

      Wel 2 NB's:
      - nieuw uit de verpakking is de batterij half geladen: vóór gebruik dient de batterij eerst opgeladen te worden. Als dat niet gebeurd, kan dat problemen geven naar de levensduur van de batterij
      - batterij mag nooit volledig leeggemaakt worden. Maar dat is praktisch onmogelijk omdat een camera de batterij nooit verder zal gebruiken dan 10% van haar capaciteit. Als je voor langere tijd een batterij niet gebruikt, berg hem dan geladen weg. Het kan zijn dat na een lange tijd zonder gebruik de batterij leeg zal zijn. Dat is volkomen normaal en heeft geen invloed op de levensduur van de batterij...

      Hopelijk heeft dit geholpen...
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Sonyke,
        met alle respect , maar ge hebt gelijk en ongelijk...
        Lees mijn reply hierboven...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Originally posted by MarcFoto
          Sonyke,
          met alle respect , maar ge hebt gelijk en ongelijk...
          Lees mijn reply hierboven...
          ik hoor graag waar ik ongelijk heb.....ben nogal leergierig
          Ik lees géén tegenstelling in uw reply......waar is mijn ongelijk

          Comment

          Working...
          X