Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600 vs Canon 6D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D600 vs Canon 6D

    Was van plan mijn hele Canon setup te verkopen om over te schakelen naar Nikon. Vooral omdat ik toch nog wel wat geld kan krijgen van mijn Canon materiaal en ik voor het (betalend) werk dat ik doe, eigenlijk meer dan voldoende zou hebben aan een goede fullframe met één lichtsterke lens (vermoedelijk iets van 24-70mm). Ik ben hier door andere leden aangeraden om bij Canon te blijven omdat ik al wat materiaal heb, maar enige lens die op een fullframe zou werken is mijn 70-200 en die gebruik ik ZO weinig dat ik hem liever verkoop om aankoop te financieren. Mijn 7D heeft doorgaans de 17-55 lens erop zitten, maar dat is een EF-S en werkt niet op FF, dus heb eigenlijk weinig reden om bij Canon te blijven.

    Maar wat is nu de 'betere' keus? De Nikon 600D of de Canon 6D? Beide ongeveer in zelfde prijsklasse. Door bovenstaande heb ik écht geen nood om bij één bepaald merk te blijven, omdat ik sowieso mijn hele setup van de hand doe. Graag jullie advies!
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: Nikon D600 vs Canon 6D

    Ik ga niks zeggen over welke van de twee beter is, aangezien ik beide nog niet in mijn handen gehad heb. Met beide zijn vast prima foto's te maken. En met de 7D zijn ook prima foto's te maken. Niks mis mee met de camera. Naar mijn idee. Als je foto's met de 7D niet goed zijn dan denk ik dat je dit ook met een FF hebt met welk merk dan ook. Dan zou ik eerder kijken naar je techniek.

    Je geeft aan de 70-200 weinig te gebruiken vergeet niet dat de beeldhoek anders is als je overstapt op FF. Waardoor de 70-200 stuk bruikbaarder kan gaan worden.

    FF word naar mijn idee te vaak opgehemeld. FF is leuk, maar foto's zijn niet per definitie beter. De 7D blijft gewoon een erg goede camera met het juiste glas en goede bediening.

    Vind je het menu en bediening van Canon of Nikon prettiger. Wel handig om dit voor je zelf te bepalen.

    Koop het toestel wat jij prettig vind bedienen. Ga naar de winkel en ga testen. Neem een geheugen kaartje mee en maak test foto's en ga deze thuis op je gemak bekijken. En bepaal op basis van eigen ervaring je keuze.

    Bij beide zullen je denk ik geen miskoop doen

    Heb zelf een 7D gehad naast FF en 7D werd nog steeds heel erg veel gebruikt.
    Zelf tijd terug overwogen om over te stappen naar de D800, naar een uitvoerige test besloten om toch de 5D III te behouden. 5D III is een meer allround toestel. AF is stuk beter, de groene zweem in AWB bij de D800 vond ik niks. Camera die vast loopt/stottert als buffer vol zit. En belangrijkste voor mij is de bediening van Canon gewoon prettiger.
    Last edited by Apple; 14 november 2012, 19:18.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D600 vs Canon 6D

      Qua techniek denk ik niet dat ik veel problemen heb, ik heb na vele jaren op crop-sensor te werken gewoon beseft dat voor het werk dat ik graag doe (en ook regelmatig voor betaald word) meer zal zijn met een fullframe omwille van de dof, de betere ruis en vooral de mogelijkheden qua mm (die 1.6x is soms wat teveel voor mijn type werk). De Canon 7D is een fantastische camera en ben altijd enorm tevreden geweest over Canon, is dus niet dat ik per sé wil veranderen van merk. Maar zelfs voor mijn fotowerk gebruik ik de 70-200 veel te weinig om zo'n dure lens in bezit te houden. Vandaar de gedachte om de boel te verkopen en te investeren in een goede FF camera met lichtsterke lens. Meer heb ik écht niet nodig.
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D600 vs Canon 6D




        Je kunt de 'mate van blur' zowel voor de voorgrond als voor de achtergrond berekenen. Ook daar gewoon keurig een equivalente foto krijgt als je de crop factor meeneemt in zowel brandpuntsafstand als diafragma.

        Je kan met twee camera's met verschillende sensor groottes twee fotos maken die jij niet van elkaar kunt onderscheiden, omdat ze dezelfde FoV, DoF, Blur, ruis etc etc etc hebben.

        Op tweakers.net loopt er een heel interessant draadje over dit onderwerp. Waar pagina's vol zijn geschreven.


        Hiermee wil ik niet zeggen dat FF onzin is, maar dat we soms er vanuit gaan dat FF beter is dan een crop body, wat niet altijd het geval is ;-)
        Last edited by Apple; 14 november 2012, 19:52. Reden: link

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D600 vs Canon 6D

          Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
          http://www.bobatkins.com/photography...cal/bokeh.html


          Je kunt de 'mate van blur' zowel voor de voorgrond als voor de achtergrond berekenen. Ook daar gewoon keurig een equivalente foto krijgt als je de crop factor meeneemt in zowel brandpuntsafstand als diafragma.

          Je kan met twee camera's met verschillende sensor groottes twee fotos maken die jij niet van elkaar kunt onderscheiden, omdat ze dezelfde FoV, DoF, Blur, ruis etc etc etc hebben.

          Op tweakers.net loopt er een heel interessant draadje over dit onderwerp. Waar pagina's vol zijn geschreven.


          Hiermee wil ik niet zeggen dat FF onzin is, maar dat we soms er vanuit gaan dat FF beter is dan een crop body, wat niet altijd het geval is ;-)
          Zelf ben ik overgestapt van een 5DMKII naar OMD EM5 .. (volledig systeem met een 5 tal lenzen en een paar flitsers)
          Om een zelfde scherptediepte te bereiken moet je bij FF dubbel dichtknijpen (iso voordeel van de 5DMKII is hier al teniet)
          Langs andere kant is het voordeel van de 5DMKII natuurlijk een beperktere Dof als je dat zou wensen.
          Persoonlijk vind ik de grotere scherptediepte een voordeel.. sluitertijden zijn ook twee maal sneller bij éénzelfde DOF.

          Maar iets gelijkaardig zoals een 5D2 met 50 1.2 of 85 1.2 of Nikon D600 met 85 1.4 is er natuurlijk niet in M43
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D600 vs Canon 6D

            Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
            gedachte om de boel te verkopen en te investeren in een goede FF camera met lichtsterke lens. Meer heb ik écht niet nodig.
            Ik kan je hierin volledig volgen.
            Bij mij is namelijk ook alles rond crop-dslr's weg sinds ik het gemak van Nex ontdekt heb, en er is een weer FF in huis beland.
            Een FF met een (of een paar) goeie lenzen maakt qua beeldkwaliteit wel nog een verschil met Nex, in tegenstelling tot een aps-c-dslr.

            Je zou ook naar een tweedehands D700 kunnen kijken, of naar een a900, waardoor je mits gepaste adapter je FF-lens ook op Nex zou kunnen gebruiken (met behoud van AF).
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D600 vs Canon 6D

              Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
              Was van plan mijn hele Canon setup te verkopen om over te schakelen naar Nikon. Vooral omdat ik toch nog wel wat geld kan krijgen van mijn Canon materiaal en ik voor het (betalend) werk dat ik doe, eigenlijk meer dan voldoende zou hebben aan een goede fullframe met één lichtsterke lens (vermoedelijk iets van 24-70mm). Ik ben hier door andere leden aangeraden om bij Canon te blijven omdat ik al wat materiaal heb, maar enige lens die op een fullframe zou werken is mijn 70-200 en die gebruik ik ZO weinig dat ik hem liever verkoop om aankoop te financieren. Mijn 7D heeft doorgaans de 17-55 lens erop zitten, maar dat is een EF-S en werkt niet op FF, dus heb eigenlijk weinig reden om bij Canon te blijven.

              Maar wat is nu de 'betere' keus? De Nikon 600D of de Canon 6D? Beide ongeveer in zelfde prijsklasse. Door bovenstaande heb ik écht geen nood om bij één bepaald merk te blijven, omdat ik sowieso mijn hele setup van de hand doe. Graag jullie advies!
              Voor mij persoonlijk vind ik het belangrijk dat een camera goede jpegs heeft en om die reden heb ik een voorkeur voor Canon.. de output bevalt mij altijd beter.
              Maar voor jou kan dit verschillend zijn ... er zijn er die een voorkeur voor Nikon hebben. (ik heb zelf ook Nikon gehad)
              Vergelijk eens gelijkaardige beelden tussen beide camera's.
              En misschien heb je nog andere prioriteiten..
              Ik denk dat de D600 de beste technische camera is van de twee, toch zou ik kiezen voor de 6D vanwege de Jpegs die naar mijn zin zijn.
              Proberen en vergelijken IRL is het beste om tot een conclusie te komen... en dat kan niemand in jouw plaats doen..
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D600 vs Canon 6D

                Gezien ik ook met nex fotografeer is een Sony misschien nog zo geen zot alternatief. Is de a99 de enige fullframe? Precies redelijk duur :/
                Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D600 vs Canon 6D

                  Ja, a99, of tweedehands a850 of a900.
                  Naast mogelijke bruikbaarheid van lenzen op een Nex, vind ik het vooral plezant dat de Nex-menustructuur/-bediening hoe langer hoe meer op die van de dlsr's/slt's lijkt.

                  Hier vind je een a99 voor 2600 ongeveer.
                  Toestel is net op de markt, dus zal de prijs nog wel wat zakken.

                  Bij mij is het (opnieuw) de a900 geworden. Onverslijtbaar, fantastische optische zoeker, een 24Mp-sensor die meer dan voldoende resolutie geeft, en hetzelfde gebruiksgemak als mijn a700 voordien. En filmen doe ik toch met Nex .
                  Last edited by K-2; 14 november 2012, 20:59.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D600 vs Canon 6D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Voor mij persoonlijk vind ik het belangrijk dat een camera goede jpegs heeft en om die reden heb ik een voorkeur voor Canon.. de output bevalt mij altijd beter.
                    Maar voor jou kan dit verschillend zijn ... er zijn er die een voorkeur voor Nikon hebben. (ik heb zelf ook Nikon gehad)
                    Vergelijk eens gelijkaardige beelden tussen beide camera's.
                    En misschien heb je nog andere prioriteiten..
                    Ik denk dat de D600 de beste technische camera is van de twee, toch zou ik kiezen voor de 6D vanwege de Jpegs die naar mijn zin zijn.
                    Proberen en vergelijken IRL is het beste om tot een conclusie te komen... en dat kan niemand in jouw plaats doen..
                    Ik begrijp nooit zo wat de lol is van goede jpgs als je betaald hebt voor een camera waarmee je ook goede raws kunt schieten. De workflow vanuit raw werkt toch vlotter en wil je jpgs hebben dan kun je die naar eigen smaak instellen in het menu.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D600 vs Canon 6D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Ik begrijp nooit zo wat de lol is van goede jpgs als je betaald hebt voor een camera waarmee je ook goede raws kunt schieten. De workflow vanuit raw werkt toch vlotter en wil je jpgs hebben dan kun je die naar eigen smaak instellen in het menu.
                      Das dan jouw gedacht.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D600 vs Canon 6D

                        Dat je nu voor een 6d of een d600 of een 5dmkiii of een d800 gaat uiteindelijk praktisch gezien weinig verschil maken, zou zelfs moeilijk een keuze kunnen maken uit deze toestellen als ik van nul zou moeten starten.
                        Natuurlijk, nu is het nog niet de moment om een 6d of d600 te kopen die prijzen gaan waarschijnlijk nog drastisch zakken, als je ziet de d800 is al een 500€ goedkoper te krijgen dan 3 a 4-maand geleden.

                        Lenzen zijn uiteraard heel belangrijk een gaan je het verschil tonen op een A4 of zelfs op kleinere afbeelding, niet zozeer de resolutie maar wel hoe de lens omgaat met contrast, het bokeh en de kleurrendering maken al het verschil op kleinere afdrukken.
                        Een zeer goede standaardzoom, op sommige punten beter, op andere iets zwakker dan de laatste canon-nikon en sony-zeiss versie is de tamron 24-70mm f 2,8 , is een heel sterke aanrader.
                        Maar het absolute verschil krijg je met prime (= niet zoom) lenzen, hebben meestal ook zeer mooi bokeh.

                        Als je een toestel wenst dat verschilt van de vorige, zou ik de sony a99 eens bekijken, dankzij het SLT concept (geen flapperende spiegel, en met elektronische zoeker) krijg je toch een toestel dat zich op vele vlakken onderscheid en ook veel praktischer is. Daarbij heb je prime lenzen (sony-zeiss) die toch wel een zeer hoge optische kwaliteit bieden.
                        En ook hier zal de prijs van het toestel waarschijnlijk nog dalen de komende maanden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D600 vs Canon 6D

                          De a99 maakt veel kans. Moet toch nog wachten want vooropig weinig interesse precies in mijn Canon materiaal. Is nochtans quasi allemaal in perfecte staat.
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D600 vs Canon 6D

                            Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                            De a99 maakt veel kans. Moet toch nog wachten want vooropig weinig interesse precies in mijn Canon materiaal. Is nochtans quasi allemaal in perfecte staat.
                            Met alle respect, maar je prijs is dan ook nogal aan de hoge kant he. Met de cashback van Canon nu, kan je een nieuwe 7D hebben voor 1079 €. Dat is 79 € meer dan jouw prijs voor een toestel van 2 jaar oud !
                            Fujifilm X-T1 en X-T2

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D600 vs Canon 6D

                              Mja, maar dan zonder de CF kaartjes. Camera is ook echt wel weinig gebruikt, zal misschien prijs nog iets laten zakken ofwel wacht ik tot die cashback voorbij is. Zie bij art&craft prijs toch nog altijd op € 1.149 (incl cashback staan). Als ik 7D + zelfde geheugenkaartjes bij Art&Craft reken, kom ik aan 1.384 euro. Dan is mijn vraagprijs toch zo zot niet?
                              Last edited by lapino; 15 november 2012, 12:20.
                              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                              Comment

                              Working...
                              X