Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

info voor leek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • info voor leek

    Momenteel ben ik wat aan het rondkijken voor een nieuw (eerste) toestel.

    Ik zoek toestel om mee te nemen op trektochten en verre reizen. Dus foto's van fauna en flora vooral. Met analoog toestel stond je thuis voor de verrassing dat van 15 pinguin foto's geen enkele gelukt was. Minder plezierig.

    Afdruk moet zeer goed zijn, want mijn vriendin zweert bij traditioneel foto-album

    Prijs ? Natuurlijk liefst zo laag mogelijk, maar kwaliteit is wel belangrijkste.

    Help ?

  • #2
    Originally posted by bartw
    Momenteel ben ik wat aan het rondkijken voor een nieuw (eerste) toestel.

    Ik zoek toestel om mee te nemen op trektochten en verre reizen. Dus foto's van fauna en flora vooral. Met analoog toestel stond je thuis voor de verrassing dat van 15 pinguin foto's geen enkele gelukt was. Minder plezierig.

    Afdruk moet zeer goed zijn, want mijn vriendin zweert bij traditioneel foto-album

    Prijs ? Natuurlijk liefst zo laag mogelijk, maar kwaliteit is wel belangrijkste.

    Help ?
    Bart jong, je vraagt nogal wat
    Alleszins gaan voor een digitale camera zou ik zeggen.
    Geen film meer, niet meer wachten op resultaten omdat je deze vooraf
    kan bekijken op het LCD van de camera (LCD=display van foto's).
    Minder mislukte foto's omdat je de slechte opnames direct kan wissen in de camera (eigenlijk wissen van het geheugenkaartje).
    Het hangt er ook van af wat je wil besteden...
    Het is geen gemakkelijke zoektocht, dat weet ik zelf maar al te goed
    Ik zou toch niet minder willen dan 4 à 5 megapixels.
    Alhoewel, de Nikon D1 doet met veel minder... maar kijk eens wat die kost
    Niet te doen dus voor een "eenvoudige" portemonnee

    Meestal zie ik graag scherpe foto's met weinig of geen korrel (ruis).
    Ik zou daar dus ook opletten.

    Bij een gewone digicam vind ik de shutterlag ook vele minder
    De camera moeten effe scherpstellen, dat duurt even, en dan wordt de foto vastgelegd. Dat is iets anders dan je gewoon bent van jouw analoge camera.

    Probeer eens in een winkel de Nikon D70 of de Canon 300D.
    Je krijgt véél camera voor redelijk weinig geld
    Ik weet van Thom Hogan dat een paar van die D70'ers met een flinke smak tegen de grond zijn gevlogen en die camera's doen het nog, alsof er niks is gebeurd.
    En als jij trektochten doet dan kon dat wel eens een voordeel zijn
    Afijn, jij moet onderzoeken en zelf beslissen, dat kan ikke niet hee

    Vriendelijke groeten
    en laat iets weten van zodra enz. enz.

    Theo




    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      dit vraagt wel wat uitleg. is niet op één, twee, drie uitgelegt.
      Want je gaat stappen heel de dag dus het toestel moet al over een goede batterij beschikken.Want stroom heb je maar alleen s'avonds in hotel of ga je met een tent want dan moet je iets hebben dat met zonnecellen werk als oplader. En het mag niet te veel wegen, want het mag geen gesleur worden. en het moet zeer degelijk zijn. en nog een zeer goede fotokwaliteit afleveren.
      Kan ik aan maar één toestel denken en dat is de Canon Ixus reeks. Daar zal je moeten uitkeizen volgens budjet wat de hoeveelheid megapixels zal worden en 2 of een 3 of een 4 megapixel denk ik.
      Maar iets goed dat ga toch moeten betalen. Want het is het toestel een lader + geheugen kaarten en dan loopt de prijs wel op.
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

      Comment


      • #4
        Nogal onduidelijk, Bartw.

        Je zegt: "trektochten". Dus ik vermoed dat een digitale spiegelreflex en een paar aparte lenzen al uitgesloten is wegens "te zwaar".

        Je zegt: "fauna & flora". Hmmm... dat eerste (fauna) zit niet echt altijd voor je neus. Je hebt dus een redelijke zoom nodig. Dat tweede (flora) vereist waarschijnlijk een goeie macrofunctie.

        Een goeie afdruk, want je lief zweert bij albums. OoooKeeee... ik hoop dat je vrouwtje beseft dat je een pak meer pics trekt met een digicam (tov. analoog). Dat gaan dure albums worden!

        Hoe dan ook; een goede afdruk vereis de nodige megapixels (met wat plaats om te croppen liefst.

        Als ik jou was ging ik voor een prosumer. Da's een toestel tussen pro en consumer in (vandaar de naam). Er zijn een pak goeie prosumers op de markt. Kies er eentje met 6Mp of meer (de laatste generatie zit aan 8Mp maar kost rond de 1000€), en eentje met een typische 10x zoom (van rond de 28-38mm tot 280-380mm). De meeste van deze toestellen kunnen ook goeie macro's nemen.


        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Kwaliteit heeft geen prijs.
          Indien je kwaliteit wenst zoek je wat je wil hebben
          en vraag je niet wat het kost.

          Als bugetvriendelijke oplossing:
          In extreme omstandigheden zoals trektochten ver van de moderne samenleving
          zou ik kiezen voor analoog, een degelijke reflex met kwaliteitslenzen.
          En voldoende film in een beschermde verpakking en reserve batterijen.
          Geschate prijs: 2000 Euro
          Mijn voorstel analoog:
          Camera: Canon EOS 33
          Lens 24-70 F2,8 l USM
          Film + batterijen.

          Optie: Télé 70-200 mm F4 L USM

          Verwacht dus niet dat je met een Digitaalje point & shoot van 700 tot 1000 Euro
          de kleinbeeld reflex gaat benaderen, laat staan overtreffen.

          Digitaal is ook geen wondermiddel hé.
          Voorzie voor een degelijke start met DSLR en lens (Lenzen) een budget van
          3000 tot 4000 Euro, als je geen optiek reeds in je bezit hebt die kan dienen.

          Mijn voorstel voor digitaal:
          Camera : Canon EOS 10D
          Lens : canon 24-70 F2,8 L USM
          4 X 512 mb aan kaarten
          3 Batterijen BP 511
          Omvormer 12 volt naar 220 volt voor in de wagen

          Deze setup geeft je ongeveer autonomie voor meer 1000 beelden in JPEg FINE

          Wenselijk een uitbreiding naar tele zoom 70-200mm F4 L USM

          Maar dan ga je het vooropgestelde budget van 4000 Euro reeds overschrijden.

          Dan de nodige ervaring opdoen en beschikken over een hedendaagse computer
          met hedendaagse software om je beelden te bewerken.

          Wie zei dat digitaal gratis fotograferen was?

          my 2 cents.


          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Bartw... volgens mij zal je uw standpunt over die aankoop eens wat moeten verduidelijken. Want dat toestel gaat anders meer kosten dan uw reis en ik dacht dat dit niet de bedoeling was of wel??????
            Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
            Hier op dit forum.

            Comment


            • #7
              Jan, ik durf al niets meer vragen na bepaald antwoord.
              Het zijn eerste stappen dus echt grote bedragen zie ik niet zitten.
              Ik dacht aan budget tot +/- 600 EURO.
              Ik zoek wel in archief.

              Comment


              • #8
                Originally posted by bartw
                Jan, ik durf al niets meer vragen na bepaald antwoord.
                Het zijn eerste stappen dus echt grote bedragen zie ik niet zitten.
                Ik dacht aan budget tot +/- 600 EURO.
                Ik zoek wel in archief.


                Dag Bart,
                Lees mijn ervaringen eens via volgende link:
                http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=41048

                Vriendelijke groeten,
                Theo
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Zal eens vertellen hoe ik dat vroeger deed. Toestel was toen een Minolta 7i.zat altijd in mijn rugzak had zeker 6 sets nikkelmetaalhybride battrijen bij en een snellader van GP en s'avonds was het eerste wat ik deed direct rondkijken waar ik stroom had voor mijn pillen op te laden. Had twee geheugenkaarten bij van 512 MB en ik trok mijn foto's in normale JPG stand en dan kon ik ongeveer 800 foto's nemen en die waren na de reis altijd vol.
                  Probeerde wel ergens een computerfreak te vinden die mijn kaartjes kon wegbranden op schijfje want ik had altijd schrik voor een kappotte kaart.
                  Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                  Hier op dit forum.

                  Comment


                  • #10
                    canon powershot s1 IS + xdrive

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Digipics357
                      Kwaliteit heeft geen prijs.
                      Indien je kwaliteit wenst zoek je wat je wil hebben
                      en vraag je niet wat het kost.

                      Als bugetvriendelijke oplossing:

                      (....)

                      is dat nu niet een heel klein beetje veel overdreven? Het lijkt alsof je zonder L glas geen foto's kunt maken...

                      Ooit eens een reportage/interview gezien over/met Michiel Hendryckx (fotograaf van De Standaard). In z'n huis heeft 'ie een kast waarin hij al z'n camera's bewaard, waaronder een onnozel wegwerpcameraatje. Toen de interviewer hem daar op wees, vatte hij het (naar mijn mening) héél treffend samen: "it's al in the mind"...

                      Het is ieders recht om niets minder dan het van het te willen hebben, maar dat neemt niet weg dat anderen met minder even tevree zijn en het voor hen ook ruimschoots voldoet...

                      just my 2 cents...
                      mvg,
                      Dieter

                      Comment


                      • #12
                        fuji s7000 - 503€- 6x zoom --6megapixel-


                        panasonic fz10 --563€-- 12xzoom-- 4mp--


                        dat zijn de 2 waar ik tussen twijfel

                        kwaliteit die dicht bij een reflex komt maar een stuk compackter
                        en stuk goedkoper.
                        veel handmatige instellingen en veel mogelijkheden maar ook deze zjn al weer een flinke slag groter dan b.v een a80.

                        maar wil je een camera die in je broekzak past of?
                        zeg je ik wil een compackte camera maar wel veel zoom dan kom je bij de olympus zoom cameras en dergelijke.

                        het aanbod is groot maar je moet eerst de voor jouw belangrijke punten aan geven
                        FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                        Canon EOS600d

                        Comment


                        • #13
                          canon A80 ook geen slechte keuze (wel maar 3x optische zoom, maar je kan er wel een paar lenzen voor bijkopen dacht ik) en in belgie slechts 449 eurokes, wel een paar MB geheugen extra kopen en een paar NiMH batterijkes en ge zit aan uw budget van onder de 600 Euro.

                          greetz!
                          Nikon D7100 + 18-135 f3.5-5.6 + Sigma 70-300 APO DG Macro 4.0-5.6

                          Comment


                          • #14
                            Ben zelf ook op zoek naar een camera voor gebruik onder vergelijkbare omstandigheden (op reis, vaak rondtrekken, meestal wel overnachtingen in hotel -> dus wel stroom voorhanden). Ik weet niet of mijn denkproces doorheen deze selectie je kan helpen, maar for what it's worth:

                            Criteria:
                            - Compact & licht
                            - Sterke zoom om fauna herkenbaar in beeld te brengen
                            - Mogelijkheden om bij te leren, ttz om met instellingen te spelen
                            - Voldoende pixels om mooie prints te maken van geslaagde foto's

                            Shortlist:
                            - Canon S1: vrij compact, 10x zoom, IS maar slechts 3,2MP
                            - Olympus 765/770: compact, 10x zoom, goede lens, maar geen IS
                            - Panasonic FZ10: 12x zoom, goede IS, goede lens, maar vrij groot/zwaar

                            Mijn uiteindelijke keuze is gevallen op de Olympus C-765 UZ. Waarom?
                            - De compactste/lichtste UZ die ik gevonden heb
                            - Heel lovende forumgebruikers, o.a. op dpreview
                            - Niet te duur (409 eur op www.top-foto.de)

                            Natuurlijk is dit niet dé ultieme camera. Then again, ik ben ook niet de ultieme fotograaf . En ja, wellicht ben ik binnen een paar jaar op zoek naar een nieuw toestel, en wellicht investeer ik dan ook wat meer. Maar voorlopig lijkt dit me geen slechte keuze.

                            In elk geval veel succes gewenst bij je verdere zoektocht!

                            Comment


                            • #15
                              MVG,
                              Bedankt, ik was ook al bij deze uitgekomen.
                              Ik denk dat ik hier voor ga.

                              En dan koop je misschien binnen paar jaar andere, maar het is maar een begin en vind dat daarvoor al voldoende.

                              Bart

                              Comment

                              Working...
                              X