Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste nachtelijke foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste nachtelijke foto

    *edit : Ik heb de foto opnieuw genomen, iets vroeger op de avond, zelfde exif maar witbalans veranderd en de compositie lichtje aangepast. Nu is hij ook bewerkt met Lightroom, mijn eerste poging ooit Blijven proberen

    Hey, ik ben sinds enkele dagen in het bezit van een nikon d5100, waarmee ik mijn allereerste stappen in de fotografie zet.
    Hieronder vind je mijn eerste foto met een lange sluitertijd. De rode stippellijntjes die je ziet zijn afkomstig van 2 fietsers die knipperlichtverlichting hadden.
    Ik heb ze getrokken in RAW, maar dit is de onbewerkte JPEG versie, aangezien ik nog geen bewerkingsprogramma heb. Alles op z'n tijd.
    De foto die jullie hier zien is dus zoals hij uit het Nikon-doosje komt Graag jullie commentaar !!!

    mvg,
    Simon



    Sluitertijd 30s / f8 / ISO100
    WB gloeilamp / lichtmeting centergericht
    stand M, Manuele focus met lens 24mm

    Last edited by weazel; 9 november 2012, 13:56. Reden: verbeterde foto

  • #2
    Re: Eerste nachtelijke foto

    Die oranje lantaarns zijn toch lastig licht hé, maar met de witbalans aan te passen, is hier nog wel iets beters van te maken. Of zelfs omzetten naar zwart/wit.
    Ook zou ik onderaan wat croppen zodat de weg uit de rechteronderhoek begint.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

    Comment


    • #3
      Re: Eerste nachtelijke foto

      Ik had gelezen dat je de diafragmawaarde laag moest houden om "bolvorming" aan de lantaarnpalen tegen te gaan, en had de witbalans op stand "gloeilamp" gezet, maar helaas... Ik durfde de diafragmawaarde ook niet nog lager zetten uit schrik voor minder dieptescherpte. En welke stand voor witbalans gebruik ik dan best ?

      Comment


      • #4
        Re: Eerste nachtelijke foto

        Lees eerst eens deze tips en het zal volgende keer wel beter zijn.
        mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

        Comment


        • #5
          Re: Eerste nachtelijke foto

          Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
          Lees eerst eens deze tips en het zal volgende keer wel beter zijn.
          mvg,
          Eddy
          Ik zal inderdaad eens proberen tijdens dat "magische uur". Nog tips in verband met mijn lichtmeting en witbalans misschien ?

          mvg
          Simon

          Comment


          • #6
            Re: Eerste nachtelijke foto

            Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht
            Ik zal inderdaad eens proberen tijdens dat "magische uur". Nog tips in verband met mijn lichtmeting en witbalans misschien ?

            mvg
            Simon
            Wat ik doe voor een 'bepaald' type fotografie. Eens erop googelen. En dan laat ons zeggen van pakweg een 10 tot 20 sites alle gegeven tips opschrijven.
            Dan kijk ik wat het meest voorkomt als tip, en die gebruik ik..... makkelijk toch.
            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: Eerste nachtelijke foto

              En schop naar omhoog, graag positieve én negatieve reacties, ik ben hier om te leren

              Comment


              • #8
                Re: Eerste nachtelijke foto

                Deze is al een heel stuk beter. Mijn keuze ivm het croppen blijft wel gelden (maar dat is natuurlijk ieder zijn goesting).

                Als je je moest afvragen waarvan de stippellijn achterlichten komen : die chauffeur zal zeker met zijn rem aan het spelen geweest zijn
                Neen hoor, dat zijn LED-lichten.
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste nachtelijke foto

                  Ik begrijp hier iets niet? U plaatst een foto en dan een update wat een andere foto is genomen op een andere dag? Volgens mij is het de bedoeling dat u een update plaatst met een verbetering van de 1e foto, dus dezelfde? Bewuste schopjes geven vind ik minder geslaagd. Ik doe het ook niet, en er zijn nog veel anderen die hier ook willen leren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste nachtelijke foto

                    kleur van je tweede foto beter

                    mooi die bestelwagen weg geshopt

                    (het is beter wanneer je een andere foto plaatst om een nieuw topic te openen)

                    en kwa nachttips (naast die van Eddy) Lees eens de gouden tips van Black B@ndit ivm nachtfotografie.
                    ik probeer...
                    mijn Fijsboecq en mijn flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste nachtelijke foto

                      @Tollerke : De lichten zijn afkomstig van een auto die met zijn vier pinkers aan reed, heb ik wel enorm geluk mee gehad

                      @Purmer : Ik heb idd een nieuwe foto getrokken, maar op quasi hetzelfde tijdstip, met dezelfde waarden, al neigde hij nu iets meer naar het onderbelichte. Ook wilde ik dat storende deel van parking in de rechter benedenhoek weg, daarmee... Sorry voor het kinderlijke enthousiasme met mijn schopje

                      @noenkelMi : Die bestelwagen stond er niet meer, ik kan er alleen maar van dromen om al zo goed met fotoshop overweg te kunnen

                      Alleszins bedankt voor al de opmerkingen en nuttige tips !!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste nachtelijke foto

                        Moderator Note: Ik zie dat je deze, of een soortgelijke foto hebt ingezonden voor de maandelijkse BD Challenge. Misschien ken je de regels nog niet goed, maar dat kan niet, want dat is tegen het anonimiteitsprincipe. Ik ga dus jouw foto uit de Challenge verwijderen. Laat dat je echter niet weerhouden om een nieuwe en nog betere inzending te doen!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment

                        Working...
                        X