Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap van een D5100 naar een..?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap van een D5100 naar een..?

    Mijn D5100 was merendeel bedoeld voor nacht/bliksemfotografie. Metname bij het fotograferen van bliksem komt het vaak voor dat ik moet gaan croppen. Al snel loop ik dan tegen het feit aan dat de resolutie van deze camera niet genoeg is. Daarbij is ruis ook goed zichtbaar op de donkere,egale delen in de lucht.

    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen in een goede keuze?
    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

  • #2
    Re: Overstap van een D5100 naar een..?

    Budget, huidige lenzen (kan hier ook aan liggen), methode,...?

    Comment


    • #3
      Re: Overstap van een D5100 naar een..?

      Budget is in princiepe tot 3000,- maar het liefste natuurlijk meer voor minder. Momenteel alleen een AF-S 18-105 VR. Overstap naar fullframe zit mij aan langer in het hoofd alleen ik moet de stap ook weldegelijk zetten. Ik werk vaak met lange Sluitertijden +20 seconden en bij de bliksemfotografie met F waarde's van 3.5 tm F20. Ik erger mij momenteel te veel aan de hoeveelheid ruis welke ik bij mijn D5100 tegenkom met deze vorm van nachtfotografie.

      Minder ruis en een grotere sensor zijn in mijn geval wel van belang denk ik zelf. Daarbij komt ook nog het glas kijken...
      Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

      Comment


      • #4
        Re: Overstap van een D5100 naar een..?

        In dat geval heeft een D600 een veel betere sensor en met een 24-70 kom je al enorm ver, de kit is ook een optie als je geen lichtsterk glas nodig hebt. Ruis tot iso 1600 is op de D600 nihil, en zeer goed tot iso 6400. Dus ruis zal al zeker geen probleem zijn met de D600.
        Anders zou een D700 ook een goekopere optie zijn, maar u haalt aan dat u wel meer resolutie wil.

        Comment


        • #5
          Re: Overstap van een D5100 naar een..?

          Is http://www.fotokonijnenberg.be/produ...n-model-3.html niets ? Dan moet je op zijn minst al niet meer met zo een lange sluitertijd werken.

          Waarom eigenlijk de crops? Zo wijd mogelijk om er toch maar een bliksem op te krijgen, en dan uitsnijden? Kun je niet beter iets strakker kadreren en meer geduld hebben?

          Comment


          • #6
            Re: Overstap van een D5100 naar een..?

            Bedankt voor de tips iedereen.

            De lightning trigger heb ik hier liggen, deze gebruik ik allleen bij bliksemfotografie overdag.

            Ondertussen heb ik een tweedehands D800 aangeboden gekregen voor een schappelijke prijs. Nu vraag ik mij af, gaat dit goed met de Nikon 24-70mm f/2.8? Ik heb slechte verhalen gehoord,ik vraag mij af of iemand deze kan bevestigen?
            Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

            Comment


            • #7
              Re: Overstap van een D5100 naar een..?

              Oorspronkelijk geplaatst door Ricky93 Bekijk bericht
              Bedankt voor de tips iedereen.

              De lightning trigger heb ik hier liggen, deze gebruik ik allleen bij bliksemfotografie overdag.

              Ondertussen heb ik een tweedehands D800 aangeboden gekregen voor een schappelijke prijs. Nu vraag ik mij af, gaat dit goed met de Nikon 24-70mm f/2.8? Ik heb slechte verhalen gehoord,ik vraag mij af of iemand deze kan bevestigen?
              Slechte verhalen? Heb al enkele keren met een 24-70 gefotografeerd en die is werkelijk super scherp met weinig flaring en niet te veel distortion op 24mm. Met een D800 is bijna geen enkele lens 100% scherp als ze volledig open staat (maar ik denk dat 99% al genoeg is ), maar als je naar f/3.5 gaat, is hij al haarscherp. Dit wil niet zeggen dat hij enkel bruikbaar is op f/3.5, voor normaal gebruik zal er geen enorm verschil zijn tussen f/2.8 en f/3.5, maar als je voor een landschap het scherpste wil... Voor velen is de 24-70 hun meest gebruikte lens, dus ik denk niet dat er iets mis mee is.

              Comment


              • #8
                Re: Overstap van een D5100 naar een..?

                Oorspronkelijk geplaatst door Ricky93 Bekijk bericht
                Ondertussen heb ik een tweedehands D800 aangeboden gekregen voor een schappelijke prijs.
                Amai, das al snel.
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap van een D5100 naar een..?

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Slechte verhalen? Heb al enkele keren met een 24-70 gefotografeerd en die is werkelijk super scherp met weinig flaring en niet te veel distortion op 24mm. Met een D800 is bijna geen enkele lens 100% scherp als ze volledig open staat (maar ik denk dat 99% al genoeg is ), maar als je naar f/3.5 gaat, is hij al haarscherp. Dit wil niet zeggen dat hij enkel bruikbaar is op f/3.5, voor normaal gebruik zal er geen enorm verschil zijn tussen f/2.8 en f/3.5, maar als je voor een landschap het scherpste wil... Voor velen is de 24-70 hun meest gebruikte lens, dus ik denk niet dat er iets mis mee is.
                  Goed om te horen! Ik heb gisteren tot in de late uurtjes op het internet naar ervaringen/vergelijkingen & degelijke gezocht maar het lijkt allemaal erg mee te vallen inderdaad. Morgen komt de verkoopster mogelijk langs met de de D800+24-70. Dan de boel goed en nauwkeurig testen om te kijken of alles ook werkelijk ok is
                  Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap van een D5100 naar een..?

                    koop het, alstublieft, dat is spul voor 't leven
                    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap van een D5100 naar een..?

                      Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
                      koop het, alstublieft, dat is spul voor 't leven
                      Dat dacht ik ook. Kost mij wel een rip uit mijn lijf... (of wel meerdere) maar dan kan ik komende jaren wel vooruit

                      Nu nog uitvinden waarom CS5 geen DNG kan openen... Wil graag een RAW door CS5 halen alvorens het toestel direct te kopen.
                      Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap van een D5100 naar een..?

                        Sorry, maar RAW is toch .NEF?
                        portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                        Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap van een D5100 naar een..?

                          Klopt, NEF pakt CS5 niet, omgezet naar DNG(werkte op CS2 wel) maar pakt CS5 helaas niet op. Lightroom 4.2 heeft hier daarintengen geen moeite mee.
                          Last edited by Ricky93; 8 november 2012, 16:01.
                          Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap van een D5100 naar een..?

                            Sorry hoor, maar CS5 pakt NEF weldegelijk. U zou eens moeten uitbreiden naar Adobe Camera RAW.
                            Trouwens: Als u een D800 koopt krijgt u beelden van 36 mpix, dat wordt fix uitbreiden. Het gaat effect hebben op de rest van uw gerief (geheugenkaartjes, computer, computerkracht, externe opslag, software)
                            portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                            Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap van een D5100 naar een..?

                              Sjoerd,

                              Mijn huidige pc heeft toevallig deze avond het licht gegeven maar ik heb een nieuwe kast staan welke de RAW files van 36MP zeker aan moet kunnen. Bij elkaar al met al een flinke investering
                              Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                              Comment

                              Working...
                              X