Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reinigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor reinigen

    Vraagje aangaande sensorreiniging...
    Ik bezit een fullframe- en een cropsensorcamera wil graag zelf de sensor van mijn camera's reinigen, alleen... ik durf er niet goed aan te beginnen.
    Nu steek ik de camera's af en toe eens binnen bij de fotozaak om de sensor te reinigen maar dat kost me algauw een serieuze duit.
    Ik vraag me dus af of ik ergens één of andere 'workshop' of 'minicursus' sensorreinigen kan volgen. Eventueel ergens in de regio Zuid-Westvlaanderen. Ik weet ook enkele kennissen die eveneens geïnteresseerd zouden zijn.

    Dank vooraf voor jullie reacties!

  • #2
    Re: Sensor reinigen

    youtube kijk daar wat rond, cleaning sensor

    Comment


    • #3
      Re: Sensor reinigen

      Even met de zoekfunctie "groene Scotch tape" opzoeken...
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Sensor reinigen

        OK, daar gaat ie weer.... Oldie but goodie

        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Sensor reinigen

          Misschien is een sticky hiervoor wel handig .
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Sensor reinigen

            Verleden heb ik de sensor van mijn 50D nog schoon gemaakt op deze manier :
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Sensor reinigen

              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Misschien is een sticky hiervoor wel handig .
              Eigenlijk wel
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Sensor reinigen

                Vorige zaterdag ook mijn sensor laten reinigen door een Prof van Nikon , deze gebruikte een Pentax stift
                Hier een link , weet iemand een winkel waar ik deze kan aanschaffen , dit is vrij simpel in gebruik en is volledig op droge basis

                Pentax Image Sensor Cleaning Kit, O-ICK1 reviews - Cleaning Accessories . The Image Sensor Cleaning Kit O ICK1 contains a cleaning stick with a special polyurethane rubber ti

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor reinigen

                  Lijkt me interessant, maar ik vraag me af of 'droog' reinigen ook een oplossing is voor 'vlekken' op de sensor... Toch lijkt het me op 't eerste zicht een stuk safer dan de Scotchtape-methode.
                  Is er iemand op dit forum met kennis van zaken die eventueel bereid is een soort workshop 'sensorreinigen' te organiseren in de regio Kortrijk? Ik kan gemakkelijk een 10-tal geïnteresseerden verzamelen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor reinigen

                    O.a te verkrijgen bij studio 73. kostprijs 59.95€

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensor reinigen

                      De Scotchtape methode heb ik al meerdere keren gebruikt en die werkt prima. Ik begrijp niet waar de schrik voor nodig is. Te goedkoop en te simpel ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensor reinigen

                        Sensor vuil?
                        Eerst "Arctic Butterfly" en indien niet voldoende: Scotch methode voor mij.
                        Nog nooit problemen mee gehad.
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensor reinigen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                          De Scotchtape methode heb ik al meerdere keren gebruikt en die werkt prima. Ik begrijp niet waar de schrik voor nodig is. Te goedkoop en te simpel ?
                          Ik ben zelf altijd nogal huiverig dat ik mijn sensor om zeep help. Het ziet er erg effectief uit deze methode. Moet er wel bij zeggen dat ik mijn sensor af en toe buiten met een balg uit blaas en voor de rest niks. Het meeste stof is er dan wel af. Mocht er dan toch nog een klein stofje op zitten dan klik ik 1 keer op de snel retoucheer penseel in photoshop en weg is de vlek.
                          Groeten Remco.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensor reinigen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                            Moet er wel bij zeggen dat ik mijn sensor af en toe buiten met een balg uit blaas en voor de rest niks. Het meeste stof is er dan wel af.
                            Met die methode blaas je het stof gewoon overal rond en kan het net zo goed weer elders op de sensor terecht komen, meteen bij het reinigen of een paar dagen erna...
                            Gewoon eens met de tape doen. Dan het je Photoshop niet meer nodig .
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensor reinigen

                              In de balg zit een filter die stof tegen houd met aanzuigen. Je kan daardoor nooit stof opzuigen. Heb nu net een andere camera dus ben voorlopig even van het stof probleem af (hoop ik)
                              Groeten Remco.

                              Comment

                              Working...
                              X