Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

    Ik oefen de laatste tijd beetje op landschappen.
    Ging er posten van op de trip met noenkel, maar ga het niet doen want ze zijn niet scherp genoeg.
    Ik heb nadien nog zitten oefenen, en ik zie in mijn lens de foto ''scherp worden'' ook de verste bomenrij, maar als ik dan
    thuis op de pc kijk is het deprimerend... Dat is nu toch niet scherp?????

    Wat doe ik nu verkeerd? Ik focus op 1/3de ongeveer, de onderste helft. Met de DOFmaster, gaat ook, maar hoe weet je nu op welke afstand je
    precies scherpsteld? Je kan toch moeilijk beginnen meten of doen jullie dat wel? En ik zie het in door de zoeker of het scherp is of niet...?

    Hoop jullie eens willen oordelen wat er hier nu scherp is of niet.
    Let niet op de rest he...
    Is wel uit de hand genomen, maar die van de trip met noenkel niet, en 't is ook zo. + Dat de voorgrond wèl scherp is.

    22mm f11 1/90 iso100



    Grotere versie.

    Als de mods vinden het topic verkeerd staat moeten ze mij maar een schopje geven...
    Bedankt iedereen...
    Last edited by jill.tje; 5 november 2012, 19:18. Reden: Exifs er nog bij geplaatst.
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

  • #2
    Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

    Uitgaande van jouw grote versie heb ik deze gewoon verkleind naar 900px + de standaard naverscherping in BD-sizer toegepast (zoals ik dit steeds standaard doe met mijn hier geplaatste foto's).
    Waarom zou jouw orginele niet voldoende scherp zijn?

    P.S. je hebt scherpgesteld met het focuspunt rechtsonder

    Comment


    • #3
      Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

      Ik deed het zelfde, tja ik vind die achterste rij bomen precies een beetje wazig... ? Nee ?
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

        Met "Waarom zou jouw orginele niet voldoende scherp zijn?" bedoel ik ter verduidelijking jouw grote "orginele" foto.
        Ik bemerk wel degelijk onscherpte in jouw 900px-versie hier geplaatst, zowel in voorgrond als achtergrond.

        Comment


        • #5
          Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

          Oorspronkelijk geplaatst door Divad Bekijk bericht
          Met "Waarom zou jouw orginele niet voldoende scherp zijn?" bedoel ik ter verduidelijking jouw grote "orginele" foto.
          Ik bemerk wel degelijk onscherpte in jouw 900px-versie hier geplaatst, zowel in voorgrond als achtergrond.
          Heb ook geen problemen met jou scherpte hoor?
          Grote foto is zeer scherp, naverscherpen? Stel je met de hand scherp of laat je het toestel dit doen voor jou? Waar ligt dan jou scherpstelpunt?
          Ik persoonlijk moet op mijn toestel rekenen, draag een bril en toch krijg ik nooit scherpe foto's als ik het manueel doe.
          nu heb ik hier mijn grootste intieme geheim blootgegeven
          mvg Bruno D.G.
          Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

          Comment


          • #6
            Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

            Voortgaand op jouw titel..denk ik dat enkel een oogarts je kan helpen
            Niks mis met de scherpte in deze foto (volgens mij).
            perman
            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

            Comment


            • #7
              Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

              als ik het gras op de voorgrond bekijk is dat scherp genoeg
              de bomen op de achtergrond niet
              welke meetmethode heb je gebruikt. auto,meervlaks,deelmeting,spotmeting.??
              probeer spotmeting eens
              of waaide het die dag

              Comment


              • #8
                Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

                Ik ben ook brildrager. Stel scherp met autofocus. Spotmeting pfff daar kan ik geen weg mee, heb het al zoveel geprobeerd maar dat is toch
                niet voor de scherpte? Ik heb gelezen dat je moet scherpstellen op de lijn tussen de onderste derden, dus op 1/3 van onderen te beginnen.
                Of, de dofmaster gebruiken maar ja zoals ik zei met dat meten???? Aan de grote is niets veranderd, de kleine dus enkel verkleind en 10% verscherpt.
                Soms kan hij niet scherpstellen, effen vlak of zo, dan zoek ik een ander punt, een paaltje of zo.
                How ja, als ik hier andere landschapsfoto's zie... Vind ik de mijne toch nooit scherp hoor ...
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                Comment


                • #9
                  Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

                  Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                  Ik ben ook brildrager. Stel scherp met autofocus. Spotmeting pfff daar kan ik geen weg mee, heb het al zoveel geprobeerd maar dat is toch
                  niet voor de scherpte? Ik heb gelezen dat je moet scherpstellen op de lijn tussen de onderste derden, dus op 1/3 van onderen te beginnen.
                  Of, de dofmaster gebruiken maar ja zoals ik zei met dat meten???? Aan de grote is niets veranderd, de kleine dus enkel verkleind en 10% verscherpt.
                  Soms kan hij niet scherpstellen, effen vlak of zo, dan zoek ik een ander punt, een paaltje of zo.
                  How ja, als ik hier andere landschapsfoto's zie... Vind ik de mijne toch nooit scherp hoor ...
                  Ja , als je je landschapsfoto gaat scherpstellen op een "paaltje of zo ", logish dat het paaltje scherper zal zijn dan de rest he Jill'tje!
                  Bij autofocus heb je toch meerdere punten war je kan op scherpstellen? Zeker op Jouw Nikon !
                  Vermoedelijk heb je minstens 11 velden zorg ervoor dat je er zoveel mogelijk scherp krijgt.

                  LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews
                  mvg Bruno D.G.
                  Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

                    Ewel ja, maar nu ga je mij misschien onnozel vinden, maar, ik lees hier overal, scherpstellen op zoveel meter... zoveel voor oneindig achter scherp.
                    Maar weet er mij nu eigenlijk iemand exact te vertellen wààrop scherp te stellen? Hoe weet je nu of je op 3 meter scherpstelt??
                    Ik kan me echt niet voorstellen jullie allemaal met jullie meter rondzeulen hoor...
                    't Is nu niet dat het volledig onscherp is he, maar niet scherp genoeg. Ik zie ook in mijn zoeker, of het scherp is of niet he ...
                    Om bij te snikken. -snik-
                    Pffff...
                    facebook
                    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

                      En, 't is niet dat al mijn foto's onscherp zijn he, enkel bij landschap sukkel ik he...
                      Bedankt om het linkje Bruno.
                      facebook
                      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

                        Lichten jou velden niet op als ze scherp staan?
                        Zo doe ik het, zo veel mogelijk velden scherp hebben in het totale plaatje als ik landschap foto's wil trekken.
                        mvg Bruno D.G.
                        Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

                          Op je camera heeft men doorgaans via liveview een inzoommogelijkheid na het nemen van een foto. Zoom in op het diepste punt en kijk of het voldoende scherp is. Tabellen zijn richtlijnen, soms zul je moeten improviseren met instellingen. Landschappen zit je meestal goed tussen de F9 en 16. Ga je hoger dan f16, dan moet je je realiseren dat er bij sommige lenzen diffractie kan optreden. Er gebeurt dan het tegenovergestelde van dat men denkt nog meer scherptediepte te verkrijgen. Daarom zijn sommige dieptezichten dan niet meer scherp. U zal misschien nu raar opkijken, maar ik belicht op de voorgrond, houd mijn ontspankop half ingedrukt, zodat mijn belichting behouden wordt, en stel dan manueel scherp in de diepte op een richtpunt. Meestal is matrix hier een prima instelling.
                          Voldoende? Vragen, laat maar horen en niet teveel gaan snik snik hé, kan daar nie tegen
                          Last edited by purmer; 5 november 2012, 22:14.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bruno D.G. Bekijk bericht
                            Lichten jou velden niet op als ze scherp staan?
                            Zo doe ik het, zo veel mogelijk velden scherp hebben in het totale plaatje als ik landschap foto's wil trekken.
                            Anee... Ik op één AF-puntje, dat is mij zo gezegd geweest... Maar velden lichten niet op hoor??? Ga dat eens proberen !! Dus alle velden gebruiken?
                            Pfff ik lijk net een dumpie..
                            facebook
                            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 'k Heb wat hulp nodig. (Letterlijk)

                              Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                              Anee... Ik op één AF-puntje, dat is mij zo gezegd geweest... Maar velden lichten niet op hoor??? Ga dat eens proberen !! Dus alle velden gebruiken?
                              Pfff ik lijk net een dumpie..
                              Edit, ik sla tilt ze lichten wel op hihi.
                              @Purmer, ik heb geen live vieuw dat is hééééél jammer !!!
                              facebook
                              Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                              Comment

                              Working...
                              X