Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen voor een fuji finepix s5000?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenzen voor een fuji finepix s5000?

    ik ben nogal een nebwbie ivb met de termen van lenzen. Graag wat meer uitleg wat ik hier mee kan doen. Hoe ver mag een voorwerp staan om nog kwalitatief goed resultaat te hebben?

    Dit zit er standaard op
    De FinePix S5000 is voorzien van een kwaliteitsobjectief zoom 10x (eq. 37-370mm in 35 mm) en een digitale zoom 2,2x. Op het objectief kan zowel een groothoek adapter als een extra tele-converter geplaatst worden. Wat wordt de afstand met deze telelens erop
    Tele Conversion Lens TL-FX9/FX 9B
    Nikon D50 18-55mm / AF70-300 / 50mm 1.8 / Breeeeeedhoek sigma 10-20mm

  • #2
    37-370 *1.5 = 55.5 - 555. It's as easy as that...
    Dan kun je ook nog kijken naar de Olympus, die heeft een factor 1.7...

    Digitale zoom hoef je niet mee te rekenen, dat doe je veel beter op de computer...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Niet echt duidelijk wat die cijfers zijn hé, voor mij toch nog niet
      graag wat meer uitleg voor wat die cijfers eigenlijk staan a.u.b.

      Nikon D50 18-55mm / AF70-300 / 50mm 1.8 / Breeeeeedhoek sigma 10-20mm

      Comment


      • #4
        Als je een Tele 2x hebt dan word je maximale optische zoom 370x2=740mm.
        Met ander woorden dan word je optische zoom 20 x.

        Mvg.
        Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
        Mijn website.

        Comment


        • #5
          Originally posted by RUMOCOOL
          Als je een Tele 2x hebt dan word je maximale optische zoom 370x2=740mm.
          Met ander woorden dan word je optische zoom 20 x.
          Hier moet ik je even tegenspreken: de optische zoom blijft 10X!! De ondergrens loopt net zoals de ondergrens mee met de vergrotingsfactor!
          Zoals ik zei 37-370 wordt 55.5-555mm. De vergroting blijft dus 10X. Niet vergeten dat met die TC je basisbereik begint op 55.5mm. Daarnaast heb je met de meeste TC's dat je pas vanaf 1/3 tele geen vignettering meer hebt (zwarte hoeken)...

          Dat inzoomen bekijk je gewoon als het dichterbij brengen van je onderwerp. Hoe groter het laatste getal (=tele) in die cijferreeks (hier dus 370) hoe dichter je je onderwerp kunt brengen.
          Hoe kleiner het eerste getal (=breedhoek) in de cijferreeks, hoe breder je foto zal worden, maw hoe meer breedte er op je foto zal komen te staan.
          Standaard wordt alles berekend naar de oude standaard uit de analoge fotografie, nl. 35mm.
          Jouw toestel zal dus in de breedhoek iets minder kunnen laten zien dan die standaard, maar je kunt wel een serieus eindje inzoomen.

          Zoek even op het forum, er zijn voorbeeldjes te vinden waar mensen een foto genomen in de breedste stand vergelijke met een foto genomen in de meest tele stand. Dat zal je een idee kunnen geven van de vergroting...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            @ CooMa Tnx het wordt al wat duidelijker.

            @rumocool heb jij lenzen voor op je fuji? zo ja welke.
            En wat is je ervaring ermee
            Nikon D50 18-55mm / AF70-300 / 50mm 1.8 / Breeeeeedhoek sigma 10-20mm

            Comment


            • #7
              Thanks CooMa,ik had het niet beter kunnen zeggen

              @bballer,ja ik heb de s5000 met de olympus tcon17,dus x1.7 vergroting.
              Heb ook een polarisatiefilter en uvfilter.
              Close up setje 1,2 en 3
              ik ben zeker te spreken over over de olympus tcon 17.
              Al bij al een mooie cam met wat tekortkomingen,maar welke cam heeft het niet hé,alleen hadden ze de compressie niet zo strak moeten maken en wat meer keuzen moeten geven ,en een lange sluitertijd van max. 2 sec,jammer ,had anders een toppie geweest.

              Mvg.
              Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
              Mijn website.

              Comment


              • #8
                Ikzelf heb een hele tijd de TC van Fuji gebruikt op mijn 602, en was daar heel tevreden over. Lens verliest maar een heel klein beetje licht, en blijft heel scherp. Vele andere TC's verliezen veel van hun pluimen op die 2 gebieden.
                Ik heb de TC ook heel dikwijls gebruikt, als was het maar om vb. wat beestjes te trekken. Op zich kun je dat ding ook snel monteren en demonteren...
                Die is nu wel de deur uit om mijn ander glas te bekostigen...

                Daarnaast heb ik nog een close-up setje van Hoya (+1, +2 en +4) en ook daarmee kun je hele leuke dingen doen. Ook hier heel scherp en blijven lichtsterk.
                De 602 is zowieso al heel sterk op macro gebied (scherpstellen op 1cm!) en met die close-ups kun je daar nog een stapje verder in gaan...

                Alvast veel plezier...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Gebruik ook de TC (n de WC) van Fuji zelf, tot grote tevredenheid. Er zijn een paar mensen die wel problemen hebben met de Tcon en Wcon op Fuji's ( kan toeval zijn);maar probeer ze toch eerst uit als je kan.
                  Peter

                  http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
                  http://www.photoblog.be/peterwarson

                  Comment


                  • #10
                    @ RUMOCOOL wat bedoel je met Close up setje 1,2 en 3
                    heb je daar een site voor zodat ik het kan zien wat je bedoelt
                    Nikon D50 18-55mm / AF70-300 / 50mm 1.8 / Breeeeeedhoek sigma 10-20mm

                    Comment


                    • #11
                      Dit is een voorbeeldje met een close-upfilter .

                      Met een close-upfilter krijg je een macro-effect. Je blijft een redelijke werkafstand behouden (op de 602 moet je ongeveer rekenen als scherpstelafstand: 1 meter delen door de factor), maar je onderwerp wordt uitvergroot. Vergelijk het effect met een loupe...
                      Door middel van zo'n setje kun je dus meerdere uitvergrotingen maken. Het leuke eraan is dat je ze ook nog eens kunt combineren: een setje van +1, +2 en +4 kun je dus combineren naar een +7...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by CooMa
                        Met een close-upfilter krijg je een macro-effect. Je blijft een redelijke werkafstand behouden (op de 602 moet je ongeveer rekenen als scherpstelafstand: 1 meter delen door de factor), maar je onderwerp wordt uitvergroot. Vergelijk het effect met een loupe...
                        Door middel van zo'n setje kun je dus meerdere uitvergrotingen maken. Het leuke eraan is dat je ze ook nog eens kunt combineren: een setje van +1, +2 en +4 kun je dus combineren naar een +7...
                        Een goed setje kun je hier vinden: http://www.2filter.com/prices/specials.html#Here's%20some%20filters%20to%20help% 20capture%20the%20color%20of
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Ik sta er altijd maar were verbaasd van wat ik hier allemaal leer als je gewoon rustig wat rondleest door de topics.

                          Experts bedankt!!

                          groet,

                          Vlegel
                          Panasonic FZ 15

                          "...Met een 12 x optische Leica lens in de hand, komt de wereld erg dichtbij...."

                          Comment


                          • #14
                            @ CooMa

                            Als ik zo'n hoya setje zou kopen past dit dan op mijn fuji s5000 of moet ik nog een aanpassing stuk hebben of is dat universeel
                            Nikon D50 18-55mm / AF70-300 / 50mm 1.8 / Breeeeeedhoek sigma 10-20mm

                            Comment


                            • #15
                              Alleen zorgen dat de schroefmaat 55 mm is.

                              Mvg.
                              Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
                              Mijn website.

                              Comment

                              Working...
                              X