Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help schoolfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • help schoolfoto's

    Graag wou ik even wat tips vragen ivm schoolfoto's.Gezien het om een klein misverstandje gaat, ik had me opgegeven om een kalender samen te stellen in paint shop of dergelijke (waar ik wel goed mee overweg kan), mag ik nu ineens ook 12 foto's per klas nemen zowel binnen als buiten, klasfoto's en foto's van kleine groepjes.
    Gezien ik niet echt een cursus fotografie gevolgd heb had ik graag van jullie wat tips gekregen.
    Vandaag al wat foto's genomen, deel op automatisch, deel niet, maar ik ken nog niet zo goed de goeie instellingen en heb nu ook de tijd niet om het te leren want was allemaal nogal kortbij .
    Ik merk nu wel van de foto's die ik nam dat er vele niet zo scherp zijn. Wel heb ik statief gebruikt. En ja, helaas heb ik ook geen 5 minuten per foto want 12 per klas is veel en het moet wat voorruit gaan dus niet veel tijd om te experimenteren.
    Dus don't shoot me ivm cursussen en dergelijke, ben dat zowiezo van plan, maar dat kan helaas niet op 1 dag, dus daarom graag een paar tips voor scherpe foto's zowel binnen als buiten.
    Mijn toestel is een Canon Eos 1000D .
    Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

  • #2
    Re: help schoolfoto's

    Euhm,... ik heb 1 vraag: "Waarom zeg je niet gewoon dat je op dit moment te weinig kennis en ervaring hebt om deze opdracht tot een goed einde te brengen?
    Vraag gewoon of ze iemand met voldoende kennis en ervaring nemen. Dat bespaart jou en de school een hoop ellende.
    Afhankelijk van je kennis kan je dan de schoolfoto's van volgend schooljaar voor jou rekening nemen.

    No offense maar een kalender samenstellen is totaal iets anders dan portretfotografie. Je stelt hier een vraag over scherpte, maar ook al eens nagedacht over belichting, composities,...?
    “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

    Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

    Comment


    • #3
      Re: help schoolfoto's

      Oorspronkelijk geplaatst door dondimorio Bekijk bericht
      Euhm,... ik heb 1 vraag: "Waarom zeg je niet gewoon dat je op dit moment te weinig kennis en ervaring hebt om deze opdracht tot een goed einde te brengen?
      Vraag gewoon of ze iemand met voldoende kennis en ervaring nemen. Dat bespaart jou en de school een hoop ellende.
      Afhankelijk van je kennis kan je dan de schoolfoto's van volgend schooljaar voor jou rekening nemen.

      No offense maar een kalender samenstellen is totaal iets anders dan portretfotografie. Je stelt hier een vraag over scherpte, maar ook al eens nagedacht over belichting, composities,...?

      Ten eerste zit een school met weinig budget, dus personen betalen is geen optie.
      Ten tweede kennen ze mij idd van mijn fotobewerkeningen en dergelijke, en zij vinden die prachtig.
      Ten derde werd dit besproken in de ouderraad waar ik lid van ben.
      Ten vierde ben ik thuisblijfmama en heb dus wel de tijd om dat te doen.
      Natuurlijk is dat een verschil met portretfotografie. Ik ben er thuis wel mee bezig met mijn eigen kids om foto's te nemen enzo, maar is nog anders op school voor een hele groep.
      Dus zoals ik zei, vroeg ik niet echt om kritiek, dat weet ik ook wel dat ik geen professioneel ben, maar dat vragen ze ook niet, maar gewoon om wat hulp om mij uit de nood te helpen, maar geen probleem, ga mijn avond vullen met opzoekingswerk dan, tussen 3 kleine kids door zal da wel lukken he.
      Trouwens, de vorige kalenders waren altijd heel donker en wit zwart, met foto's van activiteiten, door de juffen getrokken met goedkoop toestelletje, en de kids waren amper herkenbaar.
      Dus het was gewoon de bedoeling het nu iets beter te doen, met een beperkt budget. (kalenders worden voor 4 euro stuk verkocht en moeten nog een hoop opbrengen)
      Dus ik wou gewoon maar helpen, so don't shoot me !
      Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

      Comment


      • #4
        Re: help schoolfoto's

        Er shoot jouw hier niemand hoor, iedereen wil helpen en ieder heeft nu eenmaal een andere intonatie...
        Niet dat ik die van dondimorio verkeerd vind hoor hihi.
        Leuk dat je die opdracht aanvaardde maar kan ook wel geloven je even slikte toen je het pakketje zag.
        Je vindt ook heel erg veel op het internet hoor. Dit is er hier eentje van,
        als je intikt op google ''fotografietips'' vindt je heeeeeel veel, zo ben ik ook begonnen stapje voor stapje te leren.
        Wanneer moet de opdracht af?
        Ik weet niet of je kinderen hebt maar anders kan je der 's avonds thuis eens mee oefenen? Of na het school als het nog klaar is, of mag je dat niet doen?
        Misschien thuis bij jouw, als je je er beter voelt, ofwel even nablijven op school en wat oefenen in de klasjes met jouw kinderen of een groepje meewerkende
        leerlingen?
        facebook
        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

        Comment


        • #5
          Re: help schoolfoto's

          Hallo,

          Ik heb het zelf ook nog zeer recent allemaal meegemaakt en zelf gedaan
          En dat viel eigenlijk nog best mee om zelf te doen.

          Ik heb nooit een statief gebruikt - maar wel altijd een flits - zeker bij buitenfoto's. Je spaart dan veel tijd en je kan flexibeler zijn in je opnamestandpunt.
          Je moet eerst en vooral (buiten) genoeg licht hebben. op een zonnige dag moet je dan wel de foto's in de schaduw maken.
          Op een "klare" bewolkte dag lukt dat zeker zo goed.

          Als je per klas 12 foto's moet hebben zal het een beetje aan je eigen creativiteit liggen maar op school zijn zeker fotogenieke plaatsjes te vinden.
          Ik gebruikte een 24-70 of 24-105mm lens en de flits op de camera.
          Dat gaf steeds goede resultaten voor wat uiteindelijk de bedoeling was - het worden immers geen muurposters.

          Binnen wordt het natuurlijk een andere zaak - en dat zou ik niet aanraden.

          Kortom, zelf aan de slag gaan moet kunnen als je alles op voorhand goed voorbereid want het vraagt wat tijd.
          Plan per klas waar en hoe je de 12 foto's gaat maken en maak duidelijke afspraken met de leerkrachten voor de organisatie.
          Vergeet ook niet dat de kinderen liefst wat fleurig gekleed zijn (briefje op voorhand meegeven).

          Succes!
          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: help schoolfoto's

            Mooie tips van Jaja, ik volg hier nog even mee hoor hihi. Kan ook ooit van toepassing zijn..
            facebook
            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

            Comment


            • #7
              Re: help schoolfoto's

              Thx voor je reactie Jill.tje, ja idd was even slikken.
              Wanneer de opdracht af moet ? Wel vandaag eerste foto's en dit tot einde van deze week elke voormiddag behalve woensdag.
              Daarom mijn vraag, omdat ik vind dat deze van vandaag niet altijd even scherp zijn.
              Nu vroeg ik me wel af, ze zijn in hoge resolutie getrokken, maar worden dan maar geprint op 10x15 cm formaat, kan dat ook niet voor problemen zorgen qua scherpte ?
              Merci voor de tip, ga ik zeker lezen.
              Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

              Comment


              • #8
                Re: help schoolfoto's

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Hallo,

                Ik heb het zelf ook nog zeer recent allemaal meegemaakt en zelf gedaan
                En dat viel eigenlijk nog best mee om zelf te doen.

                Ik heb nooit een statief gebruikt - maar wel altijd een flits - zeker bij buitenfoto's. Je spaart dan veel tijd en je kan flexibeler zijn in je opnamestandpunt.
                Je moet eerst en vooral (buiten) genoeg licht hebben. op een zonnige dag moet je dan wel de foto's in de schaduw maken.
                Op een "klare" bewolkte dag lukt dat zeker zo goed.

                Als je per klas 12 foto's moet hebben zal het een beetje aan je eigen creativiteit liggen maar op school zijn zeker fotogenieke plaatsjes te vinden.
                Ik gebruikte een 24-70 of 24-105mm lens en de flits op de camera.
                Dat gaf steeds goede resultaten voor wat uiteindelijk de bedoeling was - het worden immers geen muurposters.

                Binnen wordt het natuurlijk een andere zaak - en dat zou ik niet aanraden.

                Kortom, zelf aan de slag gaan moet kunnen als je alles op voorhand goed voorbereid want het vraagt wat tijd.
                Plan per klas waar en hoe je de 12 foto's gaat maken en maak duidelijke afspraken met de leerkrachten voor de organisatie.
                Vergeet ook niet dat de kinderen liefst wat fleurig gekleed zijn (briefje op voorhand meegeven).

                Succes!
                Jaja
                thx Jaja

                Ik heb vandaag dus al wat foto's genomen, meestal buiten en het was hier redelijk zwaar bewolkt.
                De ene zijn overbelicht, de andere te donker, en sommige net goed.
                De juffen kiezen de locaties, op de speeltoestellen op de speelplaats, in de klas 1 of 2, ale zij geven de ideetjes aan wat ze willen. Ze hadden een schema opgemaakt, welke klas welke dag en welk uur, sommige juffen wisten het pas van vanmorgen, dus organisatie NONE.
                Begrijp je, ligt niet alleen bij mij, maar ik ben er ingesmeten en ik doe wat ze van me vragen.

                Wat dat automatisch fotograferen betreft, wat zou je aanraden anders voor het beste resultaat buiten maar met heel donkere wolken ?
                Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                Comment


                • #9
                  Re: help schoolfoto's

                  Mijn excuses indien ik jou van slag heb gebracht met mijn comment. Dat was niet mijn bedoeling.
                  Om je te helpen kan je alvast hier eens kijken.

                  Veel succes!!
                  “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

                  Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

                  Comment


                  • #10
                    Weet niet in hoe ver je bekend ben met photoshop.
                    Je zou kunnen proberen in raw format te schieten.Dan kan je de belichting nog eventueel aanpassen

                    Vriendelijk groet,
                    Jessey
                    Last edited by jessey; 5 november 2012, 16:35.

                    Comment


                    • #11
                      Re: help schoolfoto's

                      ik pas de belichting aan indien nodig hoor, dat valt idd weg te werken
                      maar ik vind de foto's niet scherp genoeg, al zegt mijn man nu dat er niks mis mee is,
                      toch, ik vind ze niet scherp genoeg maar eerder lichtjes "flou"
                      Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                      Comment


                      • #12
                        Re: help schoolfoto's

                        Ik zou beginnen met mijn toestel op diafragmavoorkeuze te zetten (A voor Canon), een diafragma van f/8 instellen (naargelang de achtergrond waziger en de brandpuntsafstand kan dit wel wat wijzigen, maar dat is persoonlijke keuze). Als je sluitertijd te lang wordt, moet je ISO omhoog (beginnen met ISO 100) en anders bijflitsen. Ojh ja, nog vergeten : als je op de A-stand werkt, zet je lichtmeter dan op "meervlaksmeting" en zorg dat je witbalans juist staat (meestal is automatisch wel goed), dat bespaart je wat werk achteraf. Werk met je belichtingscompensatie (+1à2 stops als er veel wit/bleke kleuren in je foto aanwezig zijn, -1à2 stops voor donkere of zwarte kleuren, voor neutrale kleuren, op 0 laten staan). Je histogram bekijken kan zorgen voor een juiste belichting. Eventueel in RAW werken, dan kan je nog makkelijk het 1 en andere nadien aanpassen, maar wat je juist instelt, hoeft niet meer aangepast te worden hé.

                        Een juiste instelling voor je toestel zal je zelf moeten bepalen en is niet te voorspellen door ons.
                        Fotografie is leren kijken.
                        http://johanluyckx.weebly.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: help schoolfoto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                          ik pas de belichting aan indien nodig hoor, dat valt idd weg te werken
                          maar ik vind de foto's niet scherp genoeg, al zegt mijn man nu dat er niks mis mee is,
                          toch, ik vind ze niet scherp genoeg maar eerder lichtjes "flou"
                          Met welke lens werk je en wat is je sluitertijd, diafragma en ISO?
                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: help schoolfoto's

                            Hallo,

                            Nog betere vraag: met welke camera en lenzen werk je?
                            Is natuurlijk wel van belang.
                            In je profiel staat nog een "kodak". Ik neem aan dat dat niet meer klopt?

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: help schoolfoto's

                              sorry stond in eerste bericht, is een Canon EOS 1000D

                              heb de gewone kitlens 18-55 en dan nog een 55-200
                              tja zo uitgebreid is het nog niet he
                              Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                              Comment

                              Working...
                              X