Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

    volgend jaar rijden we met de moto nr de Noordkaap, heenreis via Zweden en retour via Noorwegen
    hier de route die we gaan afrijden (route niet door ons zelf gemaakt)



    graag tips voor fotolocaties die ik onderweg zeker niet mag missen, ben me al wel aan het voorbereiden ivm prachtige fotolocaties onderweg, maar extra tips zijn altijd welkom zeker van ervaren reizigers onder ons.
    Last edited by IngridVD; 5 november 2012, 12:54. Reden: extra info toegevoegd
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

    Prachtige reis zeg.
    Kan alleen maar over Noorwegen iets zeggen.
    * Bij Oppdal heb je de Amotan watervallen in de buurt. Hier kun je mooie wandelingen maken langs verschillende watervallen.
    * In Oslo vond ik het operahuis een erg indrukwekkend ( fotogeniek ) gebouw, ook `s avonds erg mooi verlicht.
    * Staafkerkje van Urnes vonden we eigenlijk wat tegenvallen, Staafkerk van Ringebu vonden we een stuk mooier, wat ik me wel herinner is dat de fjorden bij Urnes wel heel mooi zijn, hier heb je veel fruitplantages, wanneer deze in bloei staan is dit echt super.

    Denk zowiezo dat mei/juni een hele mooie periode is, je hebt nog veel sneeuw in de bergen, maar tegelijk ook heel veel groen en bloemen.

    Hoop dat je hier wat aan hebt.
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

    Comment


    • #3
      Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

      6564 km in 18 dagen. Ik vraag mij af wanneer je nog tijd zal hebben om te fotograferen.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
        6564 km in 18 dagen. Ik vraag mij af wanneer je nog tijd zal hebben om te fotograferen.
        Dat is geen probleem. Wij deden ongeveer hetzelfde meer dan 20 jaar terug (1989). Ferry Frederikshaven - Goteburg i.p.v. Kiel en hebben toen op 3 weken deur tot deur 9300 Km afgelegd. We hadden toen de pech dat het voor het deel Fins/Noorse grens tot voorbij Hammerfest druilerig weer was, mistig, regen, max 9°. Dat is iets om rekening mee te houden. We zijn later (2004) nog eens terug geweest met een gehuurd motorhome en toen stonden we om 2 uur 's nachts in t-shirt bij 20° aan de kaap.
        Het verschil in drukte tussen de eerste keer en het tweede bezoek was immens wat betreft drukte. Eerste keer met de ferry naar Honningsvag, tweede keer was er een tunnel. Eerste keer gewoon naar de kaap gereden, tweede keer eerst betalen om naar de kaap te rijden.
        De kerstman aan de poolcirkel nabij Rovaniemi was de eerste keer een cabin waar een winkel naast was, in 2004 was dat hier al een volledig toeristisch centrum met shoppingcenter, shows en vele bussen op de grote parking.

        Tromso is ook een kort bezoekje waard en Andenes is een goede uitvalsbasis voor "whale watching". Ik mis Alta in het lijstje, Unesco erfgoed rotsschilderingen.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

          Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
          Prachtige reis zeg.
          Kan alleen maar over Noorwegen iets zeggen.
          * Bij Oppdal heb je de Amotan watervallen in de buurt. Hier kun je mooie wandelingen maken langs verschillende watervallen.
          * In Oslo vond ik het operahuis een erg indrukwekkend ( fotogeniek ) gebouw, ook `s avonds erg mooi verlicht.
          * Staafkerkje van Urnes vonden we eigenlijk wat tegenvallen, Staafkerk van Ringebu vonden we een stuk mooier, wat ik me wel herinner is dat de fjorden bij Urnes wel heel mooi zijn, hier heb je veel fruitplantages, wanneer deze in bloei staan is dit echt super.

          Denk zowiezo dat mei/juni een hele mooie periode is, je hebt nog veel sneeuw in de bergen, maar tegelijk ook heel veel groen en bloemen.

          Hoop dat je hier wat aan hebt.
          Jos, bedankt vr de info, wordt hier allemaal genoteerd
          groetjes Ingrid

          Comment


          • #6
            Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            6564 km in 18 dagen. Ik vraag mij af wanneer je nog tijd zal hebben om te fotograferen.
            ja, we weten het, 't zullen lange dagen worden, vroeg opstaan is de boodschap
            groetjes Ingrid

            Comment


            • #7
              Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Dat is geen probleem. Wij deden ongeveer hetzelfde meer dan 20 jaar terug (1989). Ferry Frederikshaven - Goteburg i.p.v. Kiel en hebben toen op 3 weken deur tot deur 9300 Km afgelegd. We hadden toen de pech dat het voor het deel Fins/Noorse grens tot voorbij Hammerfest druilerig weer was, mistig, regen, max 9°. Dat is iets om rekening mee te houden. We zijn later (2004) nog eens terug geweest met een gehuurd motorhome en toen stonden we om 2 uur 's nachts in t-shirt bij 20° aan de kaap.
              Het verschil in drukte tussen de eerste keer en het tweede bezoek was immens wat betreft drukte. Eerste keer met de ferry naar Honningsvag, tweede keer was er een tunnel. Eerste keer gewoon naar de kaap gereden, tweede keer eerst betalen om naar de kaap te rijden.
              De kerstman aan de poolcirkel nabij Rovaniemi was de eerste keer een cabin waar een winkel naast was, in 2004 was dat hier al een volledig toeristisch centrum met shoppingcenter, shows en vele bussen op de grote parking.

              Tromso is ook een kort bezoekje waard en Andenes is een goede uitvalsbasis voor "whale watching". Ik mis Alta in het lijstje, Unesco erfgoed rotsschilderingen.
              ook bedankt vr de info, het weer zullen we moeten afwachten, in 2004 zijn we ook in Noorwegen met de moto geweest en toen hadden zuiderse temperaturen van 25 à 29° maar dit was enkel het zuidelijke gedeelte. Je hebt soms van die niet altijd even plezierige veranderingen (toeristische toestanden) . De Kerstman aan de Poolcirkel staat nu éénmaal in het program, is niet zo direct onze meug maar ja af en toe moet je sommige dingen er bijnemen, er moet met andere ook rekening gehouden worden ;-)
              'k zal Alta eens opzoeken, misschien kunnen we dit zelf inlassen als we in de buurt zijn.
              groetjes Ingrid

              Comment


              • #8
                Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

                Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                De Kerstman aan de Poolcirkel staat nu éénmaal in het program, is niet zo direct onze meug maar ja af en toe moet je sommige dingen er bijnemen, er moet met andere ook rekening gehouden worden ;-)
                Kan je niet zelf samenstellen en boeken of is dit eerder een "groepsreis"?
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Kan je niet zelf samenstellen en boeken of is dit eerder een "groepsreis"?
                  is een groepsreis, maar tijdens de dag rij je wel de vooraf geplande route (hotels zijn reeds geboekt) maar hoef je niet de ganse dag samen te blijven, enkel 's avonds en 's morgens en bij de excursies zal je in groep zitten.
                  Is onze eerste keer dat we zo iets doen, dus zal wel wat avontuur zijn.
                  groetjes Ingrid

                  Comment


                  • #10
                    Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

                    Hallo Ingrid, ik heb zojuist je pm ontvangen maar ik had deze al in de gaten hoor, wees gerust.

                    Uit het hoofd : in de streek van het Siljanmeer vind je bij de toeristische dienst gratis informatie van allerhande fotografisch interessante dingen, Storstupet en Helvetsfallet zijn aarnraders. Bekijk het tijdschema van de trein, die stopt altijd even op het hoogste punt van Storstupet.
                    De weg naar het noorden gebruik je bij voorkeur de kleinste gravelbaantjes, heerlijk rustig.
                    Het kerstgedoe in Rovaniemi grenst aan oplichting, niet te veel tijd verdoen.

                    De Noordkaap dan, wat ik nu ga zeggen is een strikt persoonlijke visie maar dit is oplichting. Overweeg een wandeltocht naar kaap Knivsfjelodden, wandelpad even naar het westen, dit is de échte Noordkaap en van daar heb je een zicht op de fake-Noordkaap. Ik neem aan dat je niets meer kan veranderen anders raade ik zeker aan om de Noordkaap te verwisselen voor een andere locatie die fotografisch superieur, en door weinigen is gekend. Ik vind ze fotografisch gewaagd aan de Lofoten-archipel en die is al niet gewoon. Op Lofoten mag je het uitzicht vanop Reinebringen NIET missen : het allermooiste. Een fikse klim en niet voor mensen met hoogtevrees, bij slecht weer toch even oppassen want het is heel steil.
                    Svartisen : wandeling tot de Osterdalsisen is een absolute must. Het laatste stuk is heel speciaal : roestige bruine rotsen in combinatie met het blauwe ijs en (hopelijk) blauwe lucht. Svartisen is een misleidende benaming want het ijs is heel proper. Met de Sognefellsvei kan je onmogelijk mis doen en de Nigardsbre ook niet.
                    Stavkirke Urnes is naar ik meen de oudste maar niet de mooiste, naar mijn mening is die van Vik (Hopperstad) fotografisch de mooiste. Die van Nore (fresco's zijn heel mooi) is ook zeker aan te raden, die van Lom is een van de grootse (na Heddal) maar al die kerken weet ik n iet uit het hoofd liggen.

                    Veel geluk met het weer (weersvoorspelling is het best met YR.NO). Het tijdschema vind ik erg krap.

                    Paul
                    Met RV17 kan je onmogelijk fout doen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Hallo Ingrid, ik heb zojuist je pm ontvangen maar ik had deze al in de gaten hoor, wees gerust.

                      Uit het hoofd : in de streek van het Siljanmeer vind je bij de toeristische dienst gratis informatie van allerhande fotografisch interessante dingen, Storstupet en Helvetsfallet zijn aarnraders. Bekijk het tijdschema van de trein, die stopt altijd even op het hoogste punt van Storstupet.
                      De weg naar het noorden gebruik je bij voorkeur de kleinste gravelbaantjes, heerlijk rustig.
                      Het kerstgedoe in Rovaniemi grenst aan oplichting, niet te veel tijd verdoen.

                      De Noordkaap dan, wat ik nu ga zeggen is een strikt persoonlijke visie maar dit is oplichting. Overweeg een wandeltocht naar kaap Knivsfjelodden, wandelpad even naar het westen, dit is de échte Noordkaap en van daar heb je een zicht op de fake-Noordkaap. Ik neem aan dat je niets meer kan veranderen anders raade ik zeker aan om de Noordkaap te verwisselen voor een andere locatie die fotografisch superieur, en door weinigen is gekend. Ik vind ze fotografisch gewaagd aan de Lofoten-archipel en die is al niet gewoon. Op Lofoten mag je het uitzicht vanop Reinebringen NIET missen : het allermooiste. Een fikse klim en niet voor mensen met hoogtevrees, bij slecht weer toch even oppassen want het is heel steil.
                      Svartisen : wandeling tot de Osterdalsisen is een absolute must. Het laatste stuk is heel speciaal : roestige bruine rotsen in combinatie met het blauwe ijs en (hopelijk) blauwe lucht. Svartisen is een misleidende benaming want het ijs is heel proper. Met de Sognefellsvei kan je onmogelijk mis doen en de Nigardsbre ook niet.
                      Stavkirke Urnes is naar ik meen de oudste maar niet de mooiste, naar mijn mening is die van Vik (Hopperstad) fotografisch de mooiste. Die van Nore (fresco's zijn heel mooi) is ook zeker aan te raden, die van Lom is een van de grootse (na Heddal) maar al die kerken weet ik n iet uit het hoofd liggen.

                      Veel geluk met het weer (weersvoorspelling is het best met YR.NO). Het tijdschema vind ik erg krap.

                      Paul
                      Met RV17 kan je onmogelijk fout doen.
                      Paul, bedankt vr de respons, nu ff overlopen, gaat het allemaal nog eens goed doornemen. Misschien heb ik dan nog wel wat vragen.
                      Nee veel kunnen we niet veranderen, allé als het natuurlijk niet teveel afwijkt van de route kunnen we altijd zien, als we maar op tijd in het hotel zijn, en ik moet ook nog mijn tijd voorzien vr de foto's wil natuurlijk niet zonder thuis komen.

                      Paul
                      Met RV17 kan je onmogelijk fout doen.
                      wat bedoel je hier mee ???

                      als je nog tips hebt laat het maar weten
                      groetjes Ingrid

                      Comment


                      • #12
                        Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

                        Ik bedoelde : met Riksveg 17 (de kustweg 17 dus) kan je onmogelijk in de fout gaan. Het is een van de mooiste routes van Noorwegen maar ze neemt wel tijd in beslag door de vele overzetten. Je kan er bijna blindelings passeren zonder dat je al te veel attracties mist.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

                          Is onze eerste keer dat we zo iets doen, dus zal wel wat avontuur zijn.
                          Dagtochten van meer dan 300 km, zelfs 400-500 km en dat gedurende 20 dagen:veel succes gewenst.Ik denk dat, aan zo'n tempo, van fotograferen weinig in huis komt. Zelfs zonder fotograferen lijkt het me niet te doen.

                          Je zal veel kilometers gereden hebben maar of je zo van het landschap kan genieten....

                          Ben zelf motorrijder dus weet een beetje waarover ik praat (motorreizen naar Schotland, Noord-Engeland, Zwitserland, Toscane)
                          www.petervdg.net/Portfolio

                          Comment


                          • #14
                            Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

                            Ja het lijkt me ook een serieus drukke agenda, uitgerust van die reis zal je niet terugkomen.
                            Ben benieuwd of de organisator dit traject al gedaan heeft of alles van thuis op papier heeft uitgestippeld ?

                            Was 2 jaar geleden in Noorwegen en had me ook dik misrekend in de afstanden en tijdsduur. 120km afstand doe je in Belgie op een goed uurtje. In Noorwegen was dat +2 uur want wat daar voor een autosnelweg doorgaat is op veel plaatsen nog altijd maar een smal bochtig baantje waar je max 60 kan rijden.. en je passeert dan wel mooie fjorden enzo maar als je dan telkens moet zoeken naar een parkeerplaatsje (pechstroken/stopplaatsen ofzo zijn niet voorzien) dan verlies je nog meer tijd.
                            Ben wel enkel in 't zuidwesten geweest, Flekkefjord tot Stavanger en het binnenland daarvan.
                            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                            Comment


                            • #15
                              Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

                              Paul,
                              bedankt had ergens wel een vermoeden, ben daar niet zo thuis qua wegennet.

                              Luna,
                              we weten dat het veel zal worden, we hebben ook al wel wat achter de kiezen qua motorrijden (Sardinië, Corsica, Noorwegen (zuidelijk en een stukje west gedeelte), Dolomieten, Pyreneeën.
                              Ook de heenreis is via Denemarken zal waarschijnlijk wel iets vlotter gaan denk ik. We hebben bij de organisator geïnformeerd en die melde het volgende, een dagtocht telt meestal 5 a 6 uren rijden. Vertrekt u om uiterlijk 9 uur en bent u binnen om uiterlijk 6 uur, dan heeft u 3 tot 4 uur per dag voor foto’s en pauzes. Het zal vroeg vertrekken zijn, maar dat zijn we gewoon zeker als je op motorreis bent.

                              Flipperkast,
                              we zullen zeker niet uitgerust zijn, een motorreis is altijd wel iets intensiever dan een andere. En wat betreft parkeerplaatsje hebben we vorig jaar in Corsica ook ondervonden.
                              Met een georganiseerde reis is het anders, zelf alles uitstippelen zagen we ergens niet zitten in voor ons ongekende landen.


                              toch bedankt vr jullie reacties
                              groetjes Ingrid

                              Comment

                              Working...
                              X