Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10D vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 10D vraagje

    Hallo,

    Ik heb een klein vraagje over de Canon 10D. Zou ik deze voor ong een € 1000 kunnen kopen (2de hands in perfecte staat)?

    Ik zou er dan graag een Canon 75-300 opzetten. Is dat eigenlijk goed, daarmee bedoel ik : dan heb ik een van de beste camera's die er momenteel is, en dan zet ik er zo'n lensje op van € 260...

    Bedankt !

    Rutger
    Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

  • #2
    Originally posted by Rutger
    Hallo,

    Ik heb een klein vraagje over de Canon 10D. Zou ik deze voor ong een € 1000 kunnen kopen (2de hands in perfecte staat)?

    Ik zou er dan graag een Canon 75-300 opzetten. Is dat eigenlijk goed, daarmee bedoel ik : dan heb ik een van de beste camera's die er momenteel is, en dan zet ik er zo'n lensje op van € 260...

    Bedankt !

    Rutger
    Mijn pronostiek, 1000 is de min prijs, waarschijnlijk 1100-1200 realistsicher.
    En die 75-300 is gewoon een degelijk lenske, geen hoogvlieger, ook geen slechte. Laat je aanvankelijk niet verleiden voor dure lenzen, dat kan later nog wel. Er zijn er die bewerene dat de body overkill gaat zijn voor dergelijke lens, niks is minder waar. ik ken mensen die perfect tevreden zijn met een dslr en daarop de goedkoopste b-merklenzen. het hangt er allemaal van af wat je wil.

    Comment


    • #3
      Weeral bedankt Rudy !

      Ik heb nl enorm mooie foto's gezien met de 10D samen met de 75-300 (wel met IS dan).

      Ik zie wel
      Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

      Comment


      • #4
        Met wat uitkijken denk ik wel dat je aan een 10D kan geraken voor 1000 tot 1100 Euro, maar dan hoort daar wel een ander lens bij als een 75-300 ten eerste is het groothoekbereik eigelijk onbestaande want je vertrekt van 75 X 1.6 = dus rond de 120 mm als kleinbeeld equivalent. Dit maakt dat de lens niet all-round inzetbaar is en je de mogelikheden bewust hebt beperkt.

        Daarom ging ik opzoek vaar een lens die aanvaardbaar is van kwaliteit en je een brandpunt kan bieden van groothoek naar lichte tele. Omdat ik nogal hou van kwaliteit en scherpte opteer ik altijd voor zoomlenzen met een maximaal bereik van 3 X let wel dit is dan nog steeds een compromis tegenover een vaste brandpunt maar met 3 X en L kwaliteit zit je wel goed.

        De beste lens in dit bereik is momenteel de 24-70 mm F2,8 L USM maar die ga je wel meer betalen dan je 10D tweedehands. De voorganger de 28-70 mm F2,8 L USM is ook heel goed van kwaliteit en die kan je gemakkelijk tweedehands vinden.
        Een mogelijk alternatief dat wat budgetvriendelijker is de Sigma 24-70 F2,8 maar eerst testen op de 10D er zijn in het verleden problemen geweest met de combinatie van deze lens en een 10D.

        Eens je een van vermelde lenzen hebt kan je heel wat situatie's aan en heb je terug de tijd om eens bruintje weer op kracht is een tweede lens aan te schaffen. Vergeet niet dat de kracht van een DSLR deels vervat is door de mogelijkheid tot het gebruiken van wisseloptiek. Dus waarom zou je je eigen mogelijkheden beknotten om een 1 lens trachten de hele klus te klaren.

        Just my 2 cents.

        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Originally posted by Rutger
          Hallo,

          Ik heb een klein vraagje over de Canon 10D. Zou ik deze voor ong een € 1000 kunnen kopen (2de hands in perfecte staat)?

          Ik zou er dan graag een Canon 75-300 opzetten. Is dat eigenlijk goed, daarmee bedoel ik : dan heb ik een van de beste camera's die er momenteel is, en dan zet ik er zo'n lensje op van € 260...

          Bedankt !

          Rutger
          Veel tweedehandse Canon 10D's zijn er nog niet. Er is eigenlijk nog geen opvolger voor. Misschien eind dit jaar met Photokina.
          Voor 1000€ zal dat relatief moeilijk worden. 1100-1200 ja en na goed zoeken.

          Lenzen zijn allemaal relatief. Mijn vrouw heeft de 75-300. De gewone oude versie op de 300D en die foto's zijn goed. Ik heb de 70-200L/2,8 op de 10D en het prijsverschil zie je niet in de foto's.
          Er is verschil, gelukkig maar. Maar als dat het prijsverschil verantwoord. Neem dan bv. de 70-200L/4,0. Dat is beter te verantwoorden.
          Het hangt ervan af hoe ver je wil gaan en wat je er (financieel) voor over hebt. Wil je echt Pro gaan, maar dan is de vraag nog heb je het Echt nodig...
          Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
          LidNr. BD0211BE

          Comment


          • #6
            Beste ...

            Een tweedehands 10D ... voor 1200 euro zal wel lukken binnen afzienbare tijd denk ik ... maar waarom zou je nog 1200 euro geven voor een 10D waarvan je niet weet wat voor leven dat toestel heeft geleefd?, dan nog wanneer je weet dat de 10D nieuw te verkrijgen is voor 1449 euro bij top-foto. ... Heb je daar ongeveer 250 euro extra voor over is hier de vraag ... voor een nieuw toestel van dit kaliber zou ik gewoon 'ja' zeggen (als je weet dat de lanceerprijs in Belgie ooit 2399 euro was, alloooo).

            Ik heb ook de 75-300 lens (non-usm) ... ik vind die prima voor mezelf, al zullen de echte criticasters wel beweren dat ze te soft is op full tele ... en terecht eigenlijk. Voor mij allemaal geen probleem ... wat unsharp-masking in photoshop en dit euvel is verholpen... trouwens ... terzijde even ... wie zeker van z'n stuk is dat hij voldoende know-how heeft om straight-out-of-the-box perfecte foto's te shooten waar niks van postprocessing meer aan te pas hoeft te komen ... tja, koop dan geen digitaal en blijf gewoon bij film ... waar je zoiezo steeds met de stress zit dat een shot meteen goed moet zitten. Misschien een gekke opmerking ... maar als ik zo soms lees van teveel blauw, teveel groen, teveel rood, te soft, te veel ruis ... ja jonges, wie digitaal schiet met de duurdere digitale spiegelreflexen heeft toch ook wel wat know-how om z'n foto's te optimaliseren in een photo-pakket zeker? Of het maakt een deeltje uit van de Work-flow.
            Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

            Comment

            Working...
            X