Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

    De jaarrangschikking 2012 uitgave Okt kan nagezien worden op onderstaande link:

    De Introductiepagina van de jaarrangschikking

    Via bovenstaande link kan men het volgende raadplegen:

    De beste Challenge foto's 2012 (tot en met Okt 2012)
    De jaarrangschikking 2012 (tot en met Okt 2012)

    4 Challenge foto's van de Okt - Challenge "Tegenstelling" werden opgenomen en toegevoegd aan de beste Challenge foto's 2012.

    De top 5 Beste Challenge foto's 2012 (Ongewijzigd)

    1. Frakske - Lichtinval - Apr
    2. dmiddern - Winterlandschap - Jan
    3. tantine - Lichtinval - Apr
    4. Dare2fly - Winterlandschap - Jan
    5. lilybie - Rood is dominant - Mar

    De top 5 van de jaarrangschikking

    1. tantine
    2. dirkfotografie
    3. Frakske
    4. MP61
    5. boris165

    Mijn felicitaties voor Frakske met de eerste Challenge plaats, felicitaties voor tantine en boris165 met hun tweede en derde plaats.

    De top 5 Beste Challenge foto's 2012 en de top 5 van de jaarrangschikking verdienen eveneens mijn welgemeende felicitaties.

    Bedankt aan de Challengers, die deelnamen, aan de inzendingen, punten en commentaren gaven.

    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

    Rechtzetting fout in de jaarrangschikking

    Deze week melde Frakske volgende fout in de jaarrangschikking voor de september – Challenge.

    Frakske melde het volgende:

    Wat mij opviel is dat voor "dagdromen" het maandgemiddelde op 7,2 staat, daar waar de hoogste score nl. die van MP61 ook 7,2 is en dat kan eigenlijk niet hé
    De melding van de fout was en is terecht. Frakske maakte ik volgend tegenbericht over:

    De melding dat het maandgemiddelde voor de september - Challenge op 7,2 staat, daar waar de hoogste score van MP61 ook 7,2 bedraagt kan uiteraard niet. Uw melding van de fout is correct. Het algemeen gemiddelde 7,2 kan nooit gelijk zijn aan de score van MP61.

    De fout welke ik maakte is de volgende.

    Bij de oude Challenge software werd in de homepagina altijd het algemeen gemiddelde en aantal deelnemers vermeld in de Home pagina. De nieuwe Software doet dit niet meer. Daar heb ik mij voor de maand septemeber Challenge laten misleiden. Ik heb de score van MP61 foutief aangenomen als het algemeen Challenge gemiddelde.

    Voor de maand oktober maakte ik gelukkig deze fout niet. Voor de maand oktober berekende ik het algemeen gemiddelde zelf (dit gebeurt spijtig niet meer automatisch).

    Gezien in het archief de score per inzending niet meer wordt vermeld, moet ik om te fout in de ranking te herstellen, eerst de punten per deelnemer berekenen. Eenmaal ik de score ken per deelnemer ken, zal ik het algemeen gemiddelde voor de september - Challenge kunnen narekenen.
    De berekening werd intussen uitgevoerd. Het algemeen foutief gemiddelde in de jaarrangschikking heb ik kunnen aanpassen van 7,2 naar 5,35 .

    Dit herstel heeft geen wijziging in de rangvolgorde voor de top 5, maar beinvloed wel de behaalde puntenwaarde (kolom D van de jaarrangschikking). Dit herstel zorgt ervoor dat er terug een eerlijke strijd is in de jaarrangschikking.

    De herstelde jaarrangschikking kan geraadpleegd worden via onderstaande link

    Jaarrangschikking 2012

    of

    Rechtstreekse link naar de jaarrangschikking op mijn webruimte

    Gelieve mijn verontschuldigingen te willen aanvaarden, voor deze fout.

    Nu maar verder werken aan de inzendingen voor de lopende Challenge.
    Last edited by spooky; 18 november 2012, 17:25.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

    Comment


    • #3
      Re: Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

      Bedankt voor de aanpassing.
      Maar wat ik eigenlijk ook niet begrijp is dat bij de vorige jaarrangschikking( dus die van sept.) er een grotere puntenverschil was tussen Dirkfotografie en ik maar in de maand oktober is die puntenverschil kleiner geworden al had ik toch ongeveer 0,5 punt meer dan Dirkfotografie.....is dit normaal?
      Ik dacht toch dat hoe meer punten je scoort hoe groter het verschil is met de andere deelnemers.....of ben ik verkeerd?
      Gr Pascale
      Eerlijkheid duurt het langst!!
      Mijn website: http://www.degrafon.be/

      Comment


      • #4
        Re: Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

        @ tantine

        Uw redenering is logisch, doch bij de berekening van de rangorde wordt rekening gehouden met een volgende factor:

        Er wordt bij de opstelling, van de rangvolgorde rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad van de Challenge. Bij een hogere moeilijkheidsgraad heb je vaak minder kans op een goede beoordeling.

        Om de deelnemers te belonen, die aan een Challenge met een moeilijk onderwerp deelnemen wordt er maandelijks een moeilijkheidscoëfficiënt ingevoerd.

        Deze moeilijkheidsgraad is omgekeerd evenredig aan het maandgemiddelde.

        Dit betekend hoe hoger het algemeen maandgemiddelde is hoe gemakkelijker het onderwerp van de Challenge was. Dus hoe hoger het algemeen maandgemiddelde hoe lager de punten waarde welke in kolom D van de jaarrangschikking wordt toegevoegd.

        Het algemeen maandgemiddelde voor Okt = 5,47
        In Okt had tantine een gemiddelde van 7,11. Het moeilijkheidscoëfficiënt voor Okt = 7,11/5.47 = 1,30061
        In Okt had Dirkfotografie een gemiddelde van 6,62 = een lager gemiddelde dan Tantine. Het moeilijkheidscoëfficiënt in Okt voor Dirkfotografie = 6,62/5,47 = 1,210976.
        Kolom D van de jaarrangschikking is de optelling van het maandelijks moeilijkheidscoëfficiënt en is voor de maand Okt gelijk aan:
        Voor tantine = 0,73827880
        Voor Dirkfotografie = 0,72284241
        Het verschil tussen tantine en Dirkfotografie is bij een algemeen gemiddelde van 5,47 = 0,01543639

        Aan de hand van de verkregen waarden in kolom D van de jaarrangschikking wordt de rangorde bepaald.

        Laten we eens veronderstellen dat het algemeen maandgemiddelde voor Okt gelijk zou zijn aan 4. Door het lage algemeen gemiddelde kunnen we veronderstellen dat we hier te doen hadden met een moeilijke Challenge.

        In dit geval zou het moeilijkheidscoëfficiënt voor tantine in Okt = 7,11/4 = 1,7775
        Voor Dirkfotografie zou dan voor Okt het moeilijkheidscoëfficiënt = 6,62/4 = 1,655
        In dit geval zou de waarde in kolom D van de jaarrangschikking gelijk worden aan:
        Voor tantine = 0,78596783
        Voor Dirkfotografie = 0,76724485
        Het verschil tussen tantine en Dirkfotografie is bij een algemeen gemiddelde van 4 = 0,01872298

        Besluit:

        1. Hoe lager het algemeen gemiddelde van een een Challenge is hoe moeilijker de Challenge wordt beschouwd.
        2. Het moeilijkheidscoëfficiënt werd ingevoerd om de deelnemers die deelnemen aan een moeilijke maand - Challenge te belonen voor hun deelname.
        3. Het moeilijkheidscoëfficiënt neutraliseert (deels) de onterechte lage ééntjes scores welke soms worden gegeven aan de inzendingen.

        Deze uitleg is min of meer ook terug te vinden in de jaarranschikking in het blad uitleg 1
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Re: Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

          Bedankt voor de uitleg!
          Als ik het goed begrijp zal ik het heel moeilijk hebben om mijn eerste plaats te behouden want "nacht" zal hier ook een hoge moeilijkheidsgraad hebben.
          Wel spannend allemaal!
          Gr Pascale
          Eerlijkheid duurt het langst!!
          Mijn website: http://www.degrafon.be/

          Comment


          • #6
            Re: Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

            Daar voor 2012 nog 2 Challenges in aanmerking komen voor de jaarrangschikking blijft het spannend. Het blijft de moeite om voor ieder Challenge je 100% in te zetten.
            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

            Comment


            • #7
              Re: Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

              Oorspronkelijk geplaatst door tantine Bekijk bericht
              Bedankt voor de uitleg!
              Als ik het goed begrijp zal ik het heel moeilijk hebben om mijn eerste plaats te behouden want "nacht" zal hier ook een hoge moeilijkheidsgraad hebben.
              Wel spannend allemaal!
              Gr Pascale

              Come On Tantine, laat je niet doen! Go for it !!! Voor mij is het ook niet gemakkelijk, maar zal me niet laten doen.
              Last edited by dirkfotografie; 18 november 2012, 17:41.
              Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

              Comment


              • #8
                Re: Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

                Dirksje....begrijp me niet verkeerd hé!
                Ik laat me niet ontmoedigen...integendeel....ik wil winnen
                Succes!
                Gr Pascale
                Eerlijkheid duurt het langst!!
                Mijn website: http://www.degrafon.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Jaarrangschikking 2012 - Okt 12

                  Voor mij is de ware -Olympische- geest nog altijd: winnen is belangrijker dan... () ah, NEE: net andersom: deelnemen is belangrijker dan winnen!

                  Persoonlijk zie ik de Challenge evolueren van maand tot maand. Ik heb zelf in de tijd deelgenomen als beginner, en zou nu liever, als meer gevorderde (wat niet meteen betekent betere, of zeker niet: in pacht van de wijsheid of absolute waarheid), mijn kennis, visie en ervaring gebruiken om mensen die hun eerste stappen zetten, en hun allereerste foto's ANONIEM durven posten, bij te staan met woord, raad en daad.

                  Tegenwoordig is het niet meer mogelijk om je foto terug te trekken en te vervangen door een betere (crop, belichting, saturatie, enfin die dingen die toegelaten zijn...), en "ergens" betreur ik dat, maar als huidige Challenge Mod zou ik hier aan een aantal gevorderde en bijna fanatieke deelnemers toch durven vragen om in hun commentaar te proberen om de beginnende deelnemer te helpen door kleine ingrepen (en je weet: in de BD-Challenge mag je niet echt gaan "shoppen") tot een betere eindresultaat te komen.

                  Ik hoop ook echt dat de beginnende deelnemer zijn/haar lessen trekt uit wat de meer gevorderde deelnemer aan positieve commentaren levert, en dat dus zijn/haar volgende deelname alweer een stukje beter is dan de vorige, of de huidige.

                  De cynicus (de 62-jarige, die al zoveel gezien/gehoord/gelezen... enz. heeft, en met zijn eigenzinnige visie -die ook niet meteen de "enige juiste visie" is) zegt dan weer dat je om de Challenge te winnen toch rekening moet houden met de -wat ik noem- "algemene" visie op fotografie. Daar zijn een aantal stellingen van kracht die zeer moeilijk te weerleggen of te overwinnen zijn. Een onderwerp MOET rekening houden met de "regel van drie", er MAG nergens iets uitgebrand zijn en MOET aan de andere kant overal detail bevatten (ook in het zwartste zwart), enz. enz.
                  Zo begrijp ik als 'digifotograaf', dus zonder een analoog verleden, niet waarom zwart-wit zo goed scoort. Ik wijt dat aan ons collectief geheugen. Op een forum of site worden foto's ook digitaal gepresenteerd. Awel: en ik heb het gisteren nog gezegd: voor mij hoeft een afdruk ook niet, al weet ik dat ik met die stelling duizenden fotografen tegen de haren in strijk.

                  Voilà, en dat vind ik plezant, zie.
                  Als Mod mag ik in de Challenge zelf niet tussenbeide komen (tenzij het echt uit de hand loopt, en wat dat betreft heeft de Mod vandaag de dag gelukkig meer vrijheid dan voordien met de oude software), maar verkondig ik toch ook graag mijn eigen mening op fotografie. Ik stem zelf niet mee, maar volg wel heel nauwgezet hoe er gepost, becommentarieerd en gescoord wordt.
                  En ik heb meer respect voor de eerlijke stemmer ("foto x is gewoon beter dan de mijne") dan voor de tactische speler ("al is foto x beter dan de mijne, ik moet toch het minimum geven want anders breng ik mijn eigen bijdrage in gevaar"). Echt waar, maar dat zou ik liever met de persoon in kwestie bespreken, ik zie er die in hun commentaar dingen schrijven als "winnaar", enz. en dan een twee aan score geven.

                  Ik hoop dat iedereen die aan de Challenge deelneemt, zij het als speler, commentator, scoorder of alledrie, hier even over nadenkt, en er eventueel hier met de anderen mee in discussie gaat.
                  Last edited by LesC; 19 november 2012, 19:14.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment

                  Working...
                  X