Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spontane portretten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spontane portretten

    Ik kreeg de vraag van mijn schoonmoeder om wat portretten te maken van de familie voor een album voor haar moeder, ik had het wat afgewimpeld te wegens weinig ervaring. Maar de vraag heeft zich ondertussen herhaald doordat ze van onze kindjes zo een leuke foto's te zien krijgt, ik blijf het voorlopig afwimpelen want ik zie het eigenlijk nog niet zitten.
    Maar ik wil wel eens horen hoe daar toch een leuke foto reeks van kan maken.
    Zelf had ik al gedacht aan
    - Verschillende standpunten
    - Portretstand en landscape van ieder om dan te kunnen afwisselen
    - Verschillende locaties
    - voldoende afstand van de achtergrond.

    Ik heb 2 grote vragen, Hoe kan ik tantes en nonkels, neven en nichten en hun kinderen spontaan (gezichtsuitdrukking) op de foto krijgen? m.a.w. hoe stuur ik die aan? Ik dacht vooral voor 'headshots' aan van de volwassenen (minder poses). De kinderen daar heb ik minder schrik van, die dacht ik tijdens het spelen te te trekken.

    Hoe kan ik mijn setup best zetten, ik zou buiten en in een veranda werken wegens veel invallend licht en bleke muren. Ik heb 2 statieven en 2 oude (analoge) flitsen een Nikon SB20 en een Metz mecablitz 30bct4 die allebei kan aansturen met de ingebouwde flits een D90 en 3 lenzen die in aanmerking komen: een nikkor 50mm 1.8D, een nikkor 35-70mm 3.3-4.5 en de nikkor 18-105 kitlens.

    alle (andere) tips zijn natuurlijk (ook) welkom.

    Grtjs
    Kris

  • #2
    Re: spontane portretten

    ik zou alvast je 50mm 1.8 gebruiken, als het kan op 1.8 of tot 2.8 zo gaat je achtergrond onscherp zijn en komen de mensen los van de achtergrond.
    mss is een flits dan niet eens nodig.
    maak een lijstje van hoe jij de tante en de nonkels ziet, vb tante a is een stille genieter, nonkel b een dromer, nokel c een gedreven persoon.
    zet ze in een stoel als je enkel headshots doet zie je dat niet maar de mensen kunnen zich al op hun "gemak" zetten. neem een stoel met armleuningen, mensen voelen zich om de een of andere reden veiliger in een stoel met armleuningen. zoek dan per persoon iets om hun karakter te benadrukken, voorbeeld geef de genieter iets te drinken zodat ze ook kan genieten (als het geen zatte rita is kan het ook koffie zijn, lekker warm, en heel vroeg op de dag,...
    laat een gedreven persoon een verhaal vertellen waar hij/zij kan in opgaan, de ogen zullen gaan fonkelen.....
    vraag een dromer, zonder dat hij iets zegt even terug denkt aan zijn leukste vakantie.....
    zeg dat ze niet moeten poseren ook niet proberen ze kunnen dat toch niet, beetje humor.....
    zorg dat je alleen bent met je onderwerp en neem er je tijd voor. laat ze eerst andere dingen doen voordat je het voorbereide dingetje doet.
    let wel dit is niet noodzakelijk juist enkel hoe ik het zou doen.
    veel succes ermee. en weet dat je "klant" veel sneller tevreden is als jij. (mss zijn schoonmoeders een uitzondering )
    D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

    Comment


    • #3
      Re: spontane portretten

      Oorspronkelijk geplaatst door fotograaf330 Bekijk bericht
      ik zou alvast je 50mm 1.8 gebruiken, als het kan op 1.8 of tot 2.8 zo gaat je achtergrond onscherp zijn en komen de mensen los van de achtergrond.
      mss is een flits dan niet eens nodig.
      maak een lijstje van hoe jij de tante en de nonkels ziet, vb tante a is een stille genieter, nonkel b een dromer, nokel c een gedreven persoon.
      zet ze in een stoel als je enkel headshots doet zie je dat niet maar de mensen kunnen zich al op hun "gemak" zetten. neem een stoel met armleuningen, mensen voelen zich om de een of andere reden veiliger in een stoel met armleuningen. zoek dan per persoon iets om hun karakter te benadrukken, voorbeeld geef de genieter iets te drinken zodat ze ook kan genieten (als het geen zatte rita is kan het ook koffie zijn, lekker warm, en heel vroeg op de dag,...
      laat een gedreven persoon een verhaal vertellen waar hij/zij kan in opgaan, de ogen zullen gaan fonkelen.....
      vraag een dromer, zonder dat hij iets zegt even terug denkt aan zijn leukste vakantie.....
      zeg dat ze niet moeten poseren ook niet proberen ze kunnen dat toch niet, beetje humor.....
      zorg dat je alleen bent met je onderwerp en neem er je tijd voor. laat ze eerst andere dingen doen voordat je het voorbereide dingetje doet.
      let wel dit is niet noodzakelijk juist enkel hoe ik het zou doen.
      veel succes ermee. en weet dat je "klant" veel sneller tevreden is als jij. (mss zijn schoonmoeders een uitzondering )
      Is ook zo, laat ook telkens de foto's zien aan het model.
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: spontane portretten

        Als je echt spontane portretten wil maken, zorg dan dat je niet opvalt. Een korte tele (die je als bonus een beperkte DOF geeft) en goed observeren, zo min mogelijk flits (dus veel daglicht en lichtjes bijflitsen naar boven). Dit werkt. goed. Maar, ik herhaal het, goed observeren, liefst niet door de zoeker, kijk rond, anticipeer op wat er gaat gebeuren (als er iets grappigs verteld wordt, weet je dat er gelachen gaat worden etc). Als je zonder camera kijkt val je nog minder op, en zie je meer.
        Last edited by mnoach; 31 oktober 2012, 13:04.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: spontane portretten

          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
          Als je echt spontane portretten wil maken, zorg dan dat je niet opvalt. Een korte tele (die je als bonus een beperkte DOF geeft) en goed observeren, zo min mogelijk flits (dus veel daglicht en lichtjes bijflitsen naar boven). Dit werkt. goed. Maar, ik herhaal het, goed observeren, liefst niet door de zoeker, kijk rond, anticipeer op wat er gaat gebeuren (als er iets grappigs verteld wordt, weet je dat er gelachen gaat worden etc). Als je zonder camera kijkt val je nog minder op, en zie je meer.
          Als ik dan zo eens op een feest rond ga voor mijn portretten, welke van de 2 zoom lenzen zou je dan gebruiken, de 18-105 of die 35-70 f3.3-4.5 ?
          Die 35-70 vind ik zelf een heel leuke lens, en erg scherp, maar het bereik van die 18-105 is natuurlijk zeer gemakkelijk.

          Comment

          Working...
          X