Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelling 7D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstelling 7D

    Ik heb mijn 7D nu toch al meer dan 1,5 jaar en merkte vrijdag dat scherpstelling toch wel een probleem kan vormen. Ik had een enige kans om wilde patrijzen te fotograferen en de AF selectie bleek het niet te doen zoals het hoort. Camera had ik al bijgesteld via menu C.FnIII autofocus o.w.v. frontfocus (EF 300 mm1:4 L IS met 1.4 extender II) maar wanneer ik een AF selecteerde, bleek dat niet naar behoren te functioneren. Kan dit te maken hebben met a) ISO-waaarde b) diafragma c) structuur onderwerp d) andere? Bijkomend probleem vind ik de ruis, zelfs al bij lagere ISO-waarden. Firmware versie 2.0.3 Hulp en suggesties meer dan welkom.
    http://www.paulvanrooy.be

  • #2
    Re: Scherpstelling 7D

    Paul,

    iso waarde heeft normaal gezien niks te zien met de scherpstelling op je onderwerp.
    Een te groot diafragma kan uiteraard enkele delen buiten de dof halen, je diafragma knijpen is daarvoor een oplossing.
    Slecht focussen kan ook te maken hebben met het ontbreken aan contrast in het onderwerp.

    De ruis in de 7D is een bekend probleem, sommige doen daar dan een serieuze ruisonderdrukking op, naar mijn persoonlijk gevoel daardoor geen verbetering maar kwestie van smaak uiteraard.

    Dat was bij mij ook de reden dat ik ben overgestapt op een 1DIV, AF is daar nog veel accurater, sneller en ruisprestaties een pak beter.
    Wel staat m'n 1dIV nu te koop vanwege een aankoop van 1Dx

    AF kun je eens uittesten met het systeem van Black Bandit, misschien beter aan hem om dit hier eens uit te leggen.

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstelling 7D

      Aangezien het licht heelwat minder van kwaliteit begint te worden en dat er in de herfst zelfs tijdens een zondige dag meer nevel is, kan je ruisprobleem ook daarmee te maken hebben.

      Maar voor je AF problemen zou ik toch eerder denken aan een gebrek aan structuurverschil in je onderwerp. Bij bepaalde structuren heeft AF het nu eenmaal moeilijker...
      Eén van de redenen waarom ik het gebruik van AF iets verminder en manueel ben beginnen werken.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstelling 7D

        Mijn eerste vraag is; werkte het voorheen wel goed met de 300 en Extender 1.4 ?

        Nadeel van een extender is dat je AF snelheid ook afneemt. Met de 1.4 is dit ongeveer 25%. Het probleem wat jij beschrijft hoor ik wel eens vaker en door goed te oefenen met de combinatie is het heel goed te doen om foto's te maken. Dus dan komt mijn tweede vraag heb je deze combinatie al vaker gebruikt ?

        Wat betreft de ruis kunnen we alleen maar gaan gokken. Plaats een foto met volledige EXIF en men kan je gerichtere tips geven. Ruis kan men net zo goed krijgen bij lage ISO waarde. Dit kan te maken hebben met de manier van belichten.

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstelling 7D

          Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
          Mijn eerste vraag is; werkte het voorheen wel goed met de 300 en Extender 1.4 ?

          Nadeel van een extender is dat je AF snelheid ook afneemt. Met de 1.4 is dit ongeveer 25%. Het probleem wat jij beschrijft hoor ik wel eens vaker en door goed te oefenen met de combinatie is het heel goed te doen om foto's te maken. Dus dan komt mijn tweede vraag heb je deze combinatie al vaker gebruikt ?

          Wat betreft de ruis kunnen we alleen maar gaan gokken. Plaats een foto met volledige EXIF en men kan je gerichtere tips geven. Ruis kan men net zo goed krijgen bij lage ISO waarde. Dit kan te maken hebben met de manier van belichten.
          Mijn 7D gebruik ik meestal in combinatie met 300mm+1,4. Ik ben naar oudere foto's gaan kijken en dan merk ik dat AF scherper is wanneer er voldoende afstand is tussen scherpstelpunt (onderwerp) en de achtergrond. Wanneer het onderwerp zich bv maar een halve meter voor de achtergrond bevindt, lijkt het wel of het focuspunt zich nét naast het scherpstelpunt bevindt, alhoewel het rode oplichtende vakje er knal op zit (ik hoop dat ik me duidelijk uitdruk?).
          Betreffende ruisgevoeligheid ondervind ik dat er bij voldoende licht de ruis aanvaardbaar is, maar wanneer de lichtomstandigheden moeilijker zijn (neiging naar onderbelichting met open diafragma) het probleem zich duidelijker stelt.
          http://www.paulvanrooy.be

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstelling 7D

            Wat betreft de scherpte op het foucus punt. Dit komt wel eens voor. Kan zijn dat je last hebt van front of back focus. Download de front backfocus kaart en doe een test. Het voordeel van de body die je hebt is dat deze voorzien is van de functie micro adjustment. Hiermee kun je dat de focus weer op het punt komt waar deze hoort met de objectief + extender combinatie. Advies kalibreer je combinatie of laat dit doen.

            Wat betreft de ruis. Hier kan men alleen gokken. Hier kun je het beste een foto posten met volledige exif informatie.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstelling 7D


              Camera RAW: verscherping 70 met straal 1, detail 25, masker 0, geen ruisonderdrukking toegepast. In PS enkel uitsnede en grootte aangepast.
              EXIF Summary: 1/500s f/5.6 ISO400 420mm

              Komt uit volgende foto:


              Camera RAW: masker 35, ruisonderdrukking 20, in PS verscherpt via lagen (lichtsterkte) en ruisonderdrukking via lagen (kleur).
              http://www.paulvanrooy.be

              Comment

              Working...
              X