Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concert en party's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • concert en party's

    Ik heb een tijdje zitten zoeken op internet, maar ik geraak er maar niet aan uit. Voor party's (mensen, groepsfoto's,..) weet ik wel welke instellingen ik moet nemen. Deze zijn: iso ongeveer 800, sluiter van 1/10-1/20 (afhankelijk van het licht) en f4,5-5 (afhankelijk van de nodige scherptediepte) + flitser voor het nodige licht. Dit zou geen probleem moeten zijn.

    Nu voor de artiesten te fotograferen vind ik veel verschillende instellingen. De ene beweert een hoge iso (3200 en 6400) en een sluiter van 1/100 tot zelfs 1/320, terwijl anderen zeggen dat dit alles veel lager moet. De ene zegt zonder flits, de andere zegt een flitser op het podium,... Overal vind ik andere tips (meestal tegenstrijdige beweringen), waardoor ik ondertussen helemaal de kluts kwijt ben , wie doet zulke zaken en heeft hier nuttige tips voor mij?

    Ik heb op dit forum al wat rondgekeken en er bestaan al topics over, maar ik heb helaas geen D4 of 1Dx tot mijn beschikking waar je probleemloos iso 12000 enz aankan. Aan al die tips heb ik dus niet veel. Ik heb wel een Nikon D7000, SB-800, nikkor 18-105 en (binnenkort) een tamron 17-50 f2.8.

    Alvast bedankt
    Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

    D7000 en D750

  • #2
    Re: concert en party's

    iso: aafhankelijk van de hoeveelheid licht en dus niemand kan dat voorspellen als je geen zaal noemt.
    sluitertijd: afhankelijk van brandpuntsafstand, al dan niet VR en het speedgebruik van de artiest
    flitsen: nooit

    Voor Nikon: auto-iso met gehele iso-bereik actief, max.sluitertijd voor verhogen {1/(1.5*fl)}VR-factor, diafragma 1 of halve stop dicht, spotmeting, RAW, AF op AF-on of AEL/AEF button.

    Bij spotmeting werkt de lichtmeting op dezelfde plaats als de afstandsmeting, richten op het onderwerp(gezicht) dat je wilt fotograferen(gegevens in zoeker raadplagen) en afdrukken en gelijk naar het historgram kijken en eventuele aanpassingen toepassen.

    Blijkt het te donker: geniet van de muziek.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: concert en party's

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      iso: aafhankelijk van de hoeveelheid licht en dus niemand kan dat voorspellen als je geen zaal noemt.
      Het is in openlucht, maar wel 's avonds, dus het is wel donker.

      En hoezo niet flitsen? Mag dit niet? Bij foto's van DJ's zie ik dat er wel geflitst wordt?
      Last edited by lars.c; 27 oktober 2012, 17:54.
      Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

      D7000 en D750

      Comment


      • #4
        Re: concert en party's

        Ik gebruik de flitser ook nooit voor concertfotografie, de beste sfeerfoto's krijg je zonder flits.
        Met een flits maak je volgens mij zeker niet de beste foto's, bovendien is dat ook erg lastig voor de personen die de hele tijd in dat geflits moeten kijken.
        Ik heb zo ook al optredens gezien waar er de hele tijd fotografen zitten te flitsen, ik denk dat de muzikanten dat toch niet echt graag hebben...

        Met de auto-iso en een lichtsterke lens waarmee je op een grote diafragma-opening werkt kom je al een heel eind verder.
        De diafragmavoorkeuzestand vind ik persoonlijk het handigst.

        Je kan ook zelf de iso instellen, maar dan moet je die zeker hoog genoeg zetten om geen bewegingsonscherpte te krijgen, de auto-iso doet normaalgezien ongeveer hetzelfde.
        Met de auto-iso moet je dus minder zaken in het oog houden, zodat je je meer kan concentreren op wat er op het podium gebeurt.

        Spotmeting werkt niet in alle omstandigheden even goed (niet bij elke camera kan je bijvoorbeeld de spotmeting aan het gebruikte AF-punt koppelen), en ook de andere lichtmeet-methodes zitten er geregeld naast.
        Afhankelijk van de omstandigheden maak je een keuze, en dan kan je nog de belichtingscompensatie aanpassen om de foto's zo juist mogelijk te belichten.
        Dat is het voordeel dat digitale camera's hebben ten opzichte van de analoge van vroeger, nu zie je meteen op het scherm wat er verkeerd loopt.

        Er bestaan geen vaste instellingen, elk concert is anders.
        Het is dus de bedoeling dat jij er zelf het maximum uit haalt voor de best mogelijke foto's.
        Verwacht geen studio-opnames, want de lichtomstandigheden varieren constant, en meestal valt ook de hoeveelheid licht tegen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: concert en party's

          Ik kan dus concluderen dat de meeste vandie foto's veel ruis zullen bevatten omdat de iso de hoogte zal moeten ingaan.
          Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

          D7000 en D750

          Comment


          • #6
            Re: concert en party's

            Oorspronkelijk geplaatst door lars.c Bekijk bericht
            Ik kan dus concluderen dat de meeste vandie foto's veel ruis zullen bevatten omdat de iso de hoogte zal moeten ingaan.

            Is het de bedoeling dat je er posters zal van maken of is het om op je computer te zetten, ruis kan je altijd wat bijwerken, één ding is zeker
            en dat is foto's nemen zonder flitser al ze op het podium staan.
            Veel artiesten zijn er niet meegediend als je daar staat in te flitsen en je foto's zijn veel mooier zonder flits!
            Als je een lens hebt met IS win je al een paar stopjes, bij hele slechte lichtomstandigheden zoals met veel spots
            die om de haverklap veranderen van kleur gebruik ik altijd spotmeting.
            Een lens als de 85mm f/1.8 is ideaal om op concerten te gebruiken, naast deze gebruik ik mijn 24-105 f/4 IS.
            Deze lenzen gebruik ik op een Canon FF 5DMKII en een Canon 50D.
            De foto's neem ik de AV stand en mijn ISO staat op 1600.
            Je kan ook de P stand gebruiken en ISO op automatisch.
            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

            Comment


            • #7
              Re: concert en party's

              Dat zal wel meevallen als je in RAW trekt en in nabewerking de ruis verminderd. Hier heb je er eentje van deze zomer. De instellingen op men D90 waren manueel F4.8 (volledig open op dat brandpunt van die lens) S 1/160 en de ISO op automaat (in dit geval ISO2000). Je D7000 zal op vlak van ISO een heel stuk beter doen dan mijn D90. Je moet het aanwezige licht dan ook goed gebruiken, ik probeer te kijken welke spots de artiest goed belicht en als die aan gaat te schieten, ik schiet vaak in burst omdat er dan wel wat missers tussen zitten (spots die net veranderen, de artiest die wegspringt of een micro voor zijn neus duwt op het moment dat licht goed zit) kom ik op zo een optreden makkelijk op 2 a 300 shots
              Last edited by kawaracer; 28 oktober 2012, 21:52.

              Comment


              • #8
                Re: concert en party's

                Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                Is het de bedoeling dat je er posters zal van maken of is het om op je computer te zetten, ruis kan je altijd wat bijwerken, één ding is zeker
                en dat is foto's nemen zonder flitser al ze op het podium staan.
                Veel artiesten zijn er niet meegediend als je daar staat in te flitsen en je foto's zijn veel mooier zonder flits!
                Als je een lens hebt met IS win je al een paar stopjes, bij hele slechte lichtomstandigheden zoals met veel spots
                die om de haverklap veranderen van kleur gebruik ik altijd spotmeting.
                Een lens als de 85mm f/1.8 is ideaal om op concerten te gebruiken, naast deze gebruik ik mijn 24-105 f/4 IS.
                Deze lenzen gebruik ik op een Canon FF 5DMKII en een Canon 50D.
                De foto's neem ik de AV stand en mijn ISO staat op 1600.
                Je kan ook de P stand gebruiken en ISO op automatisch.
                Ik ga er zeker geen posters van maken, maar het is wel de bedoeling dat deze foto's op een website komen te staan.
                Met een tamron 17-50 op een cropcamera zal ik op f2.8 ook wel genoeg licht en brandpuntsafstand hebben. Ik heb ook nog altijd een 18-105 die ik kan gebruiken.
                Ik fotografeer trouwens altijd in RAW, ik vind dit gewoon de beste oplossing in alle omstandigheden, Zeker als er weinig licht is.
                Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

                D7000 en D750

                Comment


                • #9
                  Re: concert en party's

                  Als de ruis te hevig wordt, kun je ook nog een B/W ervan maken met een wat korrelig effect en wat ook een mooi effect geeft is: de originele foto laag 1, de B/W foto laag 2 en dan die laag een doorschijning geven van ong. 70%, hier een voorbeeldje z/w 12 12800 iso 1/79 85 2.8 met onyzettend veel oranje licht.

                  Carolyn Wonderland, Iron Horse, Northampton, Mass.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X