Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een familie Porseleinzwammen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een familie Porseleinzwammen

    Deze opname heb ik gemaakt met m'n Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro lens..
    Had ik misschien niet beter ingesteld op f/14 zodat ik wat meer scherpte in de zwammen had gekregen?!




    100mm - f/2.8 - iso100 - 1/125

    Groeten,
    Dave
    Last edited by 550Dave; 26 oktober 2012, 13:50. Reden: foto groter dan max toegelaten afmetingen
    Canon 60D - 10-22mm f3.5-4.5 USM - 17-55mm f2.8 IS USM - 70-200mm f2.8 L IS II USM - 100mm f2.8 L IS USM Macro

  • #2
    Re: Een familie Porseleinzwammen

    Oorspronkelijk geplaatst door 550Dave Bekijk bericht
    Deze opname heb ik gemaakt met m'n Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro lens..
    Had ik misschien niet beter ingesteld op f/14 zodat ik wat meer scherpte in de zwammen had gekregen?!
    Groeten,
    Dave
    Jazeker. minimaal f11 genomen. Maar dan zul je met de st. naar beneden moeten, en een goede vaste had creëren. Je hebt natuurlijk voldoende licht willen vangen, door het diafragma open te gooien. Op zich jammer dat de scherpediepte nu niet van voor naar achter loopt. Maar, waarom niet van onderaf genomen? Ze zijn er niet zo lang meer hoor, de porseleinzwammetjes. Als je liveview niet kan wegklappen, dan een hoekzoekertje gebruiken, voor een 'appel en een ei' zijn ze op het internet te koop, zelf de universele.
    Last edited by purmer; 25 oktober 2012, 18:55.

    Comment


    • #3
      Re: Een familie Porseleinzwammen

      Ik ga eens kijken voor die hoekzoeker. Tot hoelang zijn ze er nog maar wel? Ik heb er nog geen gezien...
      Is een mooie, alleen jammer dat de scherpte omgekeerd loopt.
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: Een familie Porseleinzwammen

        Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
        Ik ga eens kijken voor die hoekzoeker. Tot hoelang zijn ze er nog maar wel? Ik heb er nog geen gezien...
        Is een mooie, alleen jammer dat de scherpte omgekeerd loopt.
        Groeien tegen afstervende bomen aan, of wat hoger richting boomkruin(veelal beuken), maar dan moet het een vrij vochtige plaats zijn. Normaal gezien zijn de porseleinzwammen er tot eind november, maar in sommige gebieden zie je ze nu al niet meer. Ze hebben een drie tot 10 cm brede hoed.
        Last edited by purmer; 25 oktober 2012, 20:23.

        Comment


        • #5
          Re: Een familie Porseleinzwammen

          Oorspronkelijk geplaatst door purmer Bekijk bericht
          dan een hoekzoekertje gebruiken, voor een 'appel en een ei' zijn ze op het internet te koop, zelf de universele.
          REUZE tip wist niet dat dit bestond!
          vriendelijke groeten, Sien

          Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

          Comment


          • #6
            Re: Een familie Porseleinzwammen

            Inderdaad.. bedankt voor de tip!
            Canon 60D - 10-22mm f3.5-4.5 USM - 17-55mm f2.8 IS USM - 70-200mm f2.8 L IS II USM - 100mm f2.8 L IS USM Macro

            Comment


            • #7
              Re: Een familie Porseleinzwammen

              Moderator Note: Beste,

              Ik heb uw foto achter een linkje geplaatst.
              Dit doordat hij de max toegelaten afmetingen ( 900 pixels langste zijde ) overschreed.
              2.4. Maximale afmeting van een foto: 900x900 pixels

              Zodra u de afmetingen hebt aangepast, mag u de foto terug zichtbaar maken.

              Indien u nog verdere vragen heeft, mag u mij gerust contacteren.

              Comment


              • #8
                Re: Een familie Porseleinzwammen

                Ik vrees dat, als je paddenstoelen met een macrolens gaat fotograferen, je altijd tegen die geringe scherptediepte gaat aanlopen.
                Met dit objectief, heb je zelfs met f16, en je onderwerp bvb op 40 cm slechts een scherptediepte van 0,73 cm......... dus nog geen volle cm. Het moet al een heel klein paddenstoeltje zijn om het van voor tot achter volledig scherp te krijgen.
                Als je met een macrolens een volledige paddenstoel scherp wil hebben zul je moeten gaan stacken met verschillende foto's.
                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Een familie Porseleinzwammen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Ik vrees dat, als je paddenstoelen met een macrolens gaat fotograferen, je altijd tegen die geringe scherptediepte gaat aanlopen.
                  Met dit objectief, heb je zelfs met f16, en je onderwerp bvb op 40 cm slechts een scherptediepte van 0,73 cm......... dus nog geen volle cm. Het moet al een heel klein paddenstoeltje zijn om het van voor tot achter volledig scherp te krijgen.
                  Als je met een macrolens een volledige paddenstoel scherp wil hebben zul je moeten gaan stacken met verschillende foto's.
                  Groetjes
                  Het was inderdaad achteraf bekeken niet de beste beslissing geweest om m'n macrolens hiervoor te gebruiken.. maar door zulke fouten te maken, leren we iets bij hé!
                  Canon 60D - 10-22mm f3.5-4.5 USM - 17-55mm f2.8 IS USM - 70-200mm f2.8 L IS II USM - 100mm f2.8 L IS USM Macro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een familie Porseleinzwammen

                    Oorspronkelijk geplaatst door !Bart Bekijk bericht
                    Moderator Note: Beste,

                    Ik heb uw foto achter een linkje geplaatst.
                    Dit doordat hij de max toegelaten afmetingen ( 900 pixels langste zijde ) overschreed.
                    2.4. Maximale afmeting van een foto: 900x900 pixels

                    Zodra u de afmetingen hebt aangepast, mag u de foto terug zichtbaar maken.

                    Indien u nog verdere vragen heeft, mag u mij gerust contacteren.
                    M'n excuses hiervoor!
                    Canon 60D - 10-22mm f3.5-4.5 USM - 17-55mm f2.8 IS USM - 70-200mm f2.8 L IS II USM - 100mm f2.8 L IS USM Macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een familie Porseleinzwammen

                      De zwammen zijn wel mooi, en inderdaad wel spijtig dat niet alles scherpt staat.
                      Al doende leert men zeker

                      Comment

                      Working...
                      X