Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

    Hier een vraagje over dit onderwerp

    Ik heb een sony A35, 50 mm f1.8 en 70-200 mm f2.8-3.5 lens
    Ik schiet regelmatig foto`s binnen van een dansvoorstelling. Hierbij wordt snel bewogen. De fotos worden van achter in de zaal genomen ong 15 a 20 m zonder flits

    Ik schiet meestal manueel en pas mijn sluitertijd zo aan dat deze zo snel mogelijk is om de meest scherpe foto`s te maken. iso meestal 1600

    Mijn vraag is: hoe maak ik de mooiste foto`s? wieing ruis maar toch scherp

    - is er een bepaalde iso die ik best niet overschrijd. bij iso 1600 vind ik de foto`s niet zo mooi (niet verwonderlijk uiteraard)
    - is het vanaf een bepaalde sluitertijd weinig zinvol deze nog te verkorten? bv 1/500. Het gaat hier toch om sportfoto`s

    Waarmee speel ik het beste voor de mooiste foto`s. Diafragma open en dan de iso niet te hoog en de sluitertijd verlagen of de iso verhogen en de sluitertijd ook verhogen?

    Een extra vraagje, de sync sluitertijd bij flitsen is 1/160. Is dit voldoende voor actie fotografie?

    Alvast bedankt

    mvg

  • #2
    Re: hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

    Oorspronkelijk geplaatst door kenny_geens Bekijk bericht
    Hier een vraagje over dit onderwerp

    Ik heb een sony A35, 50 mm f1.8 en 70-200 mm f2.8-3.5 lens
    Ik schiet regelmatig foto`s binnen van een dansvoorstelling. Hierbij wordt snel bewogen. De fotos worden van achter in de zaal genomen ong 15 a 20 m zonder flits

    Ik schiet meestal manueel en pas mijn sluitertijd zo aan dat deze zo snel mogelijk is om de meest scherpe foto`s te maken. iso meestal 1600

    Mijn vraag is: hoe maak ik de mooiste foto`s? wieing ruis maar toch scherp

    - is er een bepaalde iso die ik best niet overschrijd. bij iso 1600 vind ik de foto`s niet zo mooi (niet verwonderlijk uiteraard)
    - is het vanaf een bepaalde sluitertijd weinig zinvol deze nog te verkorten? bv 1/500. Het gaat hier toch om sportfoto`s

    Waarmee speel ik het beste voor de mooiste foto`s. Diafragma open en dan de iso niet te hoog en de sluitertijd verlagen of de iso verhogen en de sluitertijd ook verhogen?





    Een extra vraagje, de sync sluitertijd bij flitsen is 1/160. Is dit voldoende voor actie fotografie?

    Alvast bedankt

    mvg



    Misschien eens proberen in de S stand, is eigenlijk voorzien voor bewegende beelden.
    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

    Comment


    • #3
      Re: hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

      Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
      Misschien eens proberen in de S stand, is eigenlijk voorzien voor bewegende beelden.
      waarom, je kan ook gewoon op de sluitertijd letten....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

        Hoe maak je de mooiste dansfoto's, scherp met weinig ruis .... ?

        ... met topcamera's en toplenzen !

        Topcamera's omdat deze bruikbaar zijn op hogere ISO waarden en een beter focussysteem hebben, toplenzen omdat deze lichtsterk zijn ...

        Maar de volgende tips kunnen je wel behulpzaam zijn ....

        Werk in M stand. Gebruik spotmeting.
        Begin met een open diafragma, kies je sluitertijd in functie van het type dans, en pas vervolgens je ISO waarde aan.
        Flamenco dansers bvb, bewegen voornamelijk de handen en voeten. Op 1/60ste kan dan bvb het gezicht in focus zijn, maar vertonen de rest van het lichaam een dynamiek. Idem bij bvb Hiphoppers/breakdancers. 1/60ste bevriest dan weliswaar niet de beweging van een danser, maar wel van de omstaanders. Kan een dynamisch plaatje opleveren.
        Andere dansstijlen vragen dan weer een andere aanpak (sluitertijd).
        Varieer je sluitertijd. Durf gerust te werken op 1/15de, 1/8ste ...
        Kies het juiste moment. Op het hoogtepunt van bvb een sprong, hangen ze een fractie "stil", idem op het einde van een beweging.
        Men ziet graag de "volledige beweging", armen en benen bvb volledig gestrekt.
        1/500ste is zeer snel voor een dansproductie. Dansbewegingen zijn (soms) snel, maar halen geen 100km/hr !
        Het is de flits die je beweging bevriest, niet de sync tijd van je camera, dus bij weinig ambient light, zal je je onderwerp "scherp" vastleggen. Mocht er veel licht aanwezig zijn op het podium, dan kunnen je foto's een "bewegingsblur" vertonen.

        Indien alles in je foto "blurred" is, dan heb je meestal geen goede foto ( tenzij je iets mooi abstract krijgt ten gevolge van kleuren, beweging ... maar dat is nogal onvoorspelbaar). Als er een onderdeel in focus is, bvb het gezicht, dan krijg je dat gevoel van "beweging", actie .. en niet zozeer "mislukte foto".

        En tot slot, ik heb geen idee hoe goed of slecht jouw camera het doet op ISO 1600, maar je kan in ieder geval beter voor een iets hogere ISO gaan en correct belichten, dan onderbelichten met een lagere ISO !!

        Succes

        PS. Oh ja, je gaat merken dat werken op f3.5 geen optie is
        Last edited by Picha; 25 oktober 2012, 08:09.

        Comment


        • #5
          Re: hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

          Moderator Note: Verplaatst van Camera's naar Tips & Trucs.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

            In donkere danszalen gebruik ik meestal een 85mm F1.4 of 50mm F1.4 lens... Je materiaal is dus van belang. Wat je wel kan doen is je sluitertijd varieren, je moet de grens zoeken van beweging en bevriezen. Het is namelijk de kunst om dans weer te geven waar je de dans als het ware ziet (dus niet totaal bevroren). Je kan experimenteren met flits, maar dan eerder invulflits om de gezicht expressies scherp te krijgen. Maar bedenk dat als je flits, je flits het beeld bevriesd... 't is een heel andere outcome. Sync 1/160 is hier geen beperking, 't zou een beperking kunnen zijn als je in erg klare omgeving wilt werken...

            Full body kan, doch zoek ook details, expressies, bewegingen...

            nikon D700 1/400s . f/1.4 . ISO 1600 . 85 mm




            D700 1/100s . f/1.4 . ISO 6400 . 85 mm




            D700 1/250s . f/2.0 . ISO 2000 . 135 mm

            Last edited by d_oracle; 25 oktober 2012, 11:56.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

              Misschien toch beter in S modus schieten. Alsook ISO vooraf instellen op "auto" en plafonneren op de hoogste, met de voor jou aanvaardbare noise, instelling. Laat het toestel zoveel mogelijk zelf regelen zodat je tijdens die dans je kan concentreren op sluitertijden, scherpstellen en cadreren. Bij snel bewegende onderwerpen die je scherp (zonder bewegingsblur) wenst in beeld te brengen, zonder flash, dien je je sluiter in te korten. Des te sneller het onderwerp des te korter de sluiter. Voor een voorbijvliegende kogel zou je zo bvb een sluiter van 1/50000 nodig hebben. Maar bij zo'n snelle onderwerpen wordt in de praktijk het scherp in beeld brengen niet uitgevoerd door de sluiter, doch wel door een flash die een dergelijke korte flits geeft. In een donkere omgeving wordt een momentopname gemaakt tijdens een zeer korte belichting die het onderwerp bevriest terwijl de sluiter van de camera langere tijd open staat. Zo kan je met je flits sync van 1/160 ook beelden bevriezen. Op 1/160 zal je bij snelbewegende onderwerpen ook wat bewegingsflou capteren, vandaar dat je best je flits instelt op 2de gordijn (zoals flitsen bij het afsluiten van de opname ipv de aanvang van de opname): dan zit die beweging voor het vastgelegde onderwerp ipv van erna. Indien je meer bewegingsflou voor het bevriezen van het onderwerp wenst, schakel dan naar M-modus en vertraag de sluiter en bepaal je DOF met het diafragma. De speedlight zal alsnog het onderwerp bevriezen in een belicht moment terwijl de vertraagde sluiter voor meer flou zorgt. De kracht en sync snelheid van je speedlight zullen à la limite wel beperkt zijn in toepassing.

              Comment


              • #8
                Re: hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

                Ik heb hier niet alle commentaren gelezen, maar ik denk dat ge altijd eens kunt proberen op 1/500 met Pocketwizard's hypersync. Dan is echter niet alleen je achtergrond donkerder maar ook elke schaduw van die flits. Ge moet die natuurlijk niet op 20 meter zetten.
                En tot slot, ik heb geen idee hoe goed of slecht jouw camera het doet op ISO 1600, maar je kan in ieder geval beter voor een iets hogere ISO gaan en correct belichten, dan onderbelichten met een lagere ISO !!
                Ik heb een vermoeden over de A35 dat ge nogal wat detailverlies gaat hebben op 1600 iso. Over de laatste Canon APC`s met 18MP probeerde een betrouwbare bron me onlangs het volgende aan te smeren:
                We have concluded that hardware amplification is better than software; this is only true to a certain extent. For current line of canon APS-C SLRs with the 18MP sensor, shooting with the same shutter speed and aperture, using ISO 1600 underexposed by 2 stops then increase brightness in post processing should give you the same image quality as ISO 6400. But by going up to ISO 6400, you lose exactly two stops of dynamic range in highlight. This means going to ISO 6400 is actually counter-productive. It would make sense to keep upper limit of Auto-ISO at 1600, and use software to brighten up the image later.
                Dat is zonder flits, want als ge flits met maximaal benut omgevingslicht zou die flits wel eens een scherpe echo kunnen geven op een bewogen beeld.
                Enfin, ik vermoed dat.

                Comment


                • #9
                  Re: hoe mooie foto`s maken binnen dansshow

                  Bedankt voor de reacties, weer iets bijgeleerd zie. Niet te hoog gaan met sluitertijd hou ik zeker in gedachten

                  mvg

                  Comment

                  Working...
                  X