Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

professionele camera ook voor een beginner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • professionele camera ook voor een beginner?

    Hey, als 'nieuwe' (her) beginner op dit forum ,, dag iedereen,

    Nu ik na jaren druk werken en opgroeiende kids ook opnieuw meer tijd voor mezelf heb, wil ik terug een nieuw toestel aanschaffen. Ten tijde van het filmrolletje had ik een Nikon. Het toestel is al lang 2-de hands verkocht, maar ik was zo tevreden van het toestel, dat het nu met zekerheid terug een Nikon wordt.
    Ik ben er mij van bewust dat een goeie (her)beginner zich een basic toestel aanschaft. Een tijd zichzelf schoolt en oefent en dan overstapt op een meer gesofisticeerd toestel. Maar uit ervaring leerde ik dat het verdomd moeilijk is om een toestel 2-de hands te verkopen, tegen een goeie prijs. Als er kandidaat kopers zijn, dan is het toestel plots toch niet zoveel meer waard... Jullie kennen dat verhaal ook wel.
    Geen tijdelijk toestel dus voor mij.

    Ok,ter zake.
    Ik plan mij een body (en kwalitatief gelijkaardig objectief -ven) aan te schaffen. Het wordt een Nikon.
    Mijn budget is ruim genoeg om eigenlijk te kiezen wat ik wil.
    Ik liet mijn oog vallen op een D800.

    Dus is mijn vraag. Is het haalbaar om binnen aanvaardbare tijd,, pakweg een half jaar,, dit toestel fatsoenlijk te gebruiken? Dat ik na een half jaar nog geen prof ben, ja, dat besef ik. En ik zal het binnen 2jaar nog niet zijn. Maar binnen die tijd wil ik wel een fatsoenlijke foto kunnen nemen. Jullie begrijpen wel wat ik bedoel.
    De enige ervaring dat ik op vandaag heb, is van destijds met m'n spiegelreflex met filmrolletjes.
    Maar ik heb de intentie, ik heb geduld en ik heb de tijd om te oefenen.

    Ik heb dan wel het budget, toch ik wil geen toestel kopen waarvan ik na een tijd de intentie voel om naar een meer professioneel over te stappen. Ik hoor de meesten al luidop denken, "dat zal je met een vb. D7000 ook niet hebben". Ok, dan hebben jullie 'een punt'. Maar het is zo verdomd moeilijk om in het bos van toestellen een keuze te maken, dat ik me al heel goed heb bezind.
    En ik ben er uit. Ik koop mij een D800.
    Op 1 heel belangrijke voorwaarde ... !!! Dat mensen met ervaring me kunnen gerust stellen dat het mij als (her) beginner niet ommogelijk is om er in manuele bediening, deftige foto's mee te nemen.
    Want ik ben ook zeker niet het type persoon, die zich een toestel om de nek wil hangen om de 'grote-Jan' uit te hagen. Maar waarmee ik nog niet eens een fatsoenlijke foto kan nemen. Geen toestel dat dient om te gaan opscheppen dus.

    Alavst bedankt voor de reactie.
    groeten, Peter

  • #2
    Re: professionele camera ook voor een beginner?

    heb je ook al nagedacht over lenzen?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: professionele camera ook voor een beginner?

      Doen! Als je een full frame megapixelkanon zoekt tenminste. Maar heb je al aan het volgende gedacht? Extra pixels zijn lekker meegenomen, ware het niet dat, sinds je je herlanceert, ook FX-objectieven zult moeten aanschaffen die toch wel wat duurder zijn dan de DX-versies voor een D7000. En die D800 stelt zijn eisen op vlak van glas (en techniek) of je ziet 't aan 't resultaat. Dus dat betekent ook maar niet zomaar FX-objectieven kopen want als het niet het betere materiaal is, dan doe je misschien wel afbreuk aan de beeldkwaliteit van het toestel. Of heb je nog FX-objectieven liggen?

      Whoops d_oracle 'k Was precies aan 't zelfde aan 't denken...
      Last edited by Fibonacci; 23 oktober 2012, 14:46. Reden: Whoops d_oracle

      Comment


      • #4
        Re: professionele camera ook voor een beginner?

        Eerst luister ik naar de mening van de mensen met kennis.

        En als ik met een gerust hart kan gaan voor een D800, dan is de eerste lens dat ik er bij koop waarschijnlijk de 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S NIKKOR.

        Jawel, er mogen er nog bij komen. Maar als ik dat zeg loop ik eigenlijk al te ver vooruit.
        Na de zekerheid over de body denk ik voluit aan de gepaste objectieven.
        Niet eerder.

        Comment


        • #5
          Re: professionele camera ook voor een beginner?

          goede keuze, zei het niet de beste keuze, mits bijbehorend glas inderdaad, maar realiseer jezelf ook dat alles navenant moet zijn, niet alleen je CF kaartjes, maar ook een computer/laptop die de monsterbestanden aan kan die dit toestel produceerd, dus alles zet zich door, duur toestel, dure lenzen, dure randapparatuur.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: professionele camera ook voor een beginner?

            Waarom niet de 24-70 2.8 g?

            Comment


            • #7
              Re: professionele camera ook voor een beginner?

              Nee, ik heb geen objectieven meer liggen.

              Ik ben er mij idd ook van bewust dat het toestel ook lezen 'vraagt' die gelijkwaardig zijn.
              Dat is geen probleem.
              'HET' probleem is dat ik niet zomaar 'iets' bij 'iets' wil kopen.
              Zoals jullie zeggen. Zinloos om een D800 te kopen als er moet bespaard worden op de lenzen.
              Maar dat is niet het geval.

              Comment


              • #8
                Re: professionele camera ook voor een beginner?

                Ook mijn pc apperatuur, dat ik al bezit, acht ik voldoende voor verwerking.
                Ik ben bouwkundig CAD-tekenaar van beroep. En dergelijke software eist een 'zware' pc en dito grafische kaart.

                Comment


                • #9
                  Re: professionele camera ook voor een beginner?

                  Wat is je budget ? Dat geeft meer inzicht en kan men je ook gerichter adviseren
                  Wil je zogenaamde zoom objectieven of primes. Welk brandpunt afstand is gewenst (welk bereik) ??

                  Zelf heb ik een tijdje een D800 + 24-70 en 70-200 VR II gehad om mee te testen. Zelf vond ik dit wel een leuk setje.

                  Comment


                  • #10
                    Re: professionele camera ook voor een beginner?

                    wat je ook kunt doen is met je body een stapje lager gaan zitten, goede lenzen erbij en na verloop van tijd upgraden, bv door tweedehands een goede body aan te schaffen, zo is de kop er even af en kun je even wennen aan het digitale, de afschrijving op de body is dan niet zo veel, want vergis je niet in vergelijking met ""vroeger"" zijn de body''s haast wegwerpproducten, zo snel dalen ze in waarde.
                    Het verschil in kwaliteit zul je zelfs zo snel niet eens merken, die ligt toch al hoger dan wat je gewend was, de techniek is inmiddels zover dat de filmpjes alang en breed met forse schreden zijn ingelopen, mensen die het tegendeel beweren zijn of halfblind of blijven hangen in sentiment en hooguit een kwestie van smaak.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: professionele camera ook voor een beginner?

                      Dat is nu net wat ik liever niet wil. Een body als tussenstap aanschaffen. Niet nieuw en niet in 2-de hands.
                      Ik wil me graag een body kopen, dat ik wil gebruiken tot hij spreekwoordelijk 'de geest' geeft.

                      Mijn budget maakt niet veel uit. Niet voor de body en niet voor de objectieven.
                      Ok, als er dan toch een bedrag op moet,, laat ons zeggen dat ik tot 3000€ wil spenderen aan een body. En een 5000€ aan objectieven.

                      Maar hoe goed de bedoelingen ook,, ik denk dat we afwijken van mijn basisvraag ...
                      (of zie ik het verkeerd?)

                      En die was ; met een D800 als body ; is het haalbaar om als (her)starter - leek, na pakweg een half jaar deftige foto's manueel uit het toestel te toveren??
                      Of is dat onbegonnen werk en de kans op slagen nihil ... ??

                      En idd, goeie lenzen zijn net zo-, of misschien zelfs nog belangrijker.
                      Maar ik geloof er in dat ik hiervoor op dit forum een goed advies kan inwinnen, nadat ik definitief een body koos.

                      Comment


                      • #12
                        Re: professionele camera ook voor een beginner?

                        Een pro-body is veel makkelijker te gebruiken als de andere bodies: je hebt maar vier standen waaruit je kan kiezen bij de andere een onmogelijk aantal scenestanden en waaruit moet je dan kiezen bij een portret in het donker? Allemaal onmogelijke keuzes en je weet nooit wat een camera dan doet.

                        Je kan je ook afvragen hoe men het vroeger leerde met alleen een een diafraga en sluitertijd om in te stellen en zo'n los doosje waarmee je het licht meette.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: professionele camera ook voor een beginner?

                          Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
                          met een D800 als body ; is het haalbaar om als (her)starter - leek, na pakweg een half jaar deftige foto's manueel uit het toestel te toveren?? Of is dat onbegonnen werk en de kans op slagen nihil ... ??
                          Moeilijk om dat als buitenstaander voor je te bepalen he... Je omschrijft jezelf als herstarter/leek? Wat is dat dan he? Als je reeds analoog manueel werkte zal je geen probleem hebben met een digitaal toestel, dan is 't gewoon een aanpassing. Maar zo'n toestel is en kan meer dan enkel manueel he...Au fond is de theorie allemaal wel 't zelfde gebleven. Dus daar kan je van vertrekken...
                          Als je nu een D800 koopt zal je binnen een viertal jaar willen overschakelen naar de nieuwe D900... Zo gaat dat nu eenmaal met digitale bodies. Kwestie dat je dat wel beseft want dat is inderdaad veranderd sinds het analoge tijdperk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: professionele camera ook voor een beginner?

                            Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
                            En die was ; met een D800 als body ; is het haalbaar om als (her)starter - leek, na pakweg een half jaar deftige foto's manueel uit het toestel te toveren??

                            kort antwoord : natuurlijk kan je dat, zuiver een kwestie van er wat tijd in te steken en de basis principes van de fotografie te kennen ( diafragma, sluitertijd, iso enz ... maar als je een herstarter bent zie ik daar geen enkel probleem.)
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: professionele camera ook voor een beginner?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                              Als je nu een D800 koopt zal je binnen een viertal jaar willen overschakelen naar de nieuwe D900... Zo gaat dat nu eenmaal met digitale bodies.
                              Zo ging het in het digitale tijdperk, maar ik heb na 3,5 jaar nu totaal geen behoefte om mijn D700 te upgraden naar een D800. Daarvoor had ik de beheofte wel volgens deze route D70->D200->D300, die werkelijk steeds veel toevoegden, maar nu alleen 3x meer pixels.......
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X