Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ten nachte met 10D en Sigma 15-30EX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ten nachte met 10D en Sigma 15-30EX

    Eerder deze avond was er in de buurt van Lokeren en Sint-Niklaas een redelijk actieve onweerskern actief. Omdat ik graag nogal experimenteer met de "bulb" stand en m'n nieuwe Sigma 15-30mm wou ik d'er van profiteren om wat "lichtning shots" te maken.

    Maarrr... als de Sigma blijkbaar té weinig licht krijgt om proper te focussen (zowel in AF als in M modus ingesteld), krijg ik zelfs geen enkele foto getrokken. Zelfs geen onscherpe! De 10D weigert gewoon om aan gelijk welke sluitertijd te schieten, zelfs bij herhaaldelijk proberen in full Manual stand.

    Heeft iemand onder jullie hiermee ervaring (shooten bij low-light en manual focussen met de 15-30mm Sigma)?
    Zo ja, hoe lossen jullie dit op?

    Beste groeten, Peter

  • #2
    Ik heb er met de 15-30 nooit last mee gehad.

    Je hebt toch zowel de schuifknop (AF/MF) als de dual-focus op AF gezet ?

    De hoeveelheid licht zou geen invloed mogen hebben op het focussen als op MF gewerkt wordt.

    Strange...

    Mss weet iemand anders raad ?

    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Ik denk dat je beter scherpsteld op oneindig en de onspanknop ingedrukt houdt tot na de bliksemschicht. Focussen op zo'n bliksemschicht, die tenslotte maar enkele seconden duurt en die dan nog alle kanten uitgaat, daar moet je ne krak voor zijn.

      Comment


      • #4
        Hallo misph,

        Waarschijnlijk staat je toestel op One-shot AF voor stilstaande beelden. Als je in deze stand te weinig licht hebt om de AF automatisch scherp te laten stellen kan je inderdaad niet afdrukken. Je kan zien en horen als je AF scherp gesteld heeft:
        Zien: rechts onderaan de zoeker als het groene bolletje continu blijft branden
        Horen: als je het "biepje" ingeschakelt hebt.
        In de standen -AI Servo AF- en -AI focus AF- kan je wel afdrukken vooralleer de AF scherp gesteld heeft.
        Zie ook hoofdstuk 4 in je handleiding van blz 64 tot 66.
        OP blz 64 vindt je hoe je de verschillende modi kan selecteren met de <AF-WB> knop boven op je toestel juist boven de display
        Succes
        Groeten
        Luc
        Canon EOS30 + EOS20D + EF 17-40 USM + EF 28-135 IS USM + EF 75-300 IS USM + Speedlite 420EX

        Comment


        • #5
          Dat de AF niet werkt, kan ik nog aannemen, doordat op een donkere lucht waar niks te zien is niet kan gefocust worden.
          Maar MF ??
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dama
            Dat de AF niet werkt, kan ik nog aannemen, doordat op een donkere lucht waar niks te zien is niet kan gefocust worden.
            Maar MF ??
            Je hebt gelijk Dama, vlug even uitgestest, als je de schuifknop op de lens en MF-stand zet kan je gewoon probleemloos afdrukken.
            Groeten
            Luc
            Canon EOS30 + EOS20D + EF 17-40 USM + EF 28-135 IS USM + EF 75-300 IS USM + Speedlite 420EX

            Comment


            • #7
              Beste Luc en Dama,

              Eerst en vooral, sorry voor de late reply, een doopselviering en een druk weekend (lees: tuinwerk met dit schitterende weer) kan ik nu pas reply'en.

              Ik heb nogmaals de test gedaan, nu gewoon overdag (daarnet) en met de lenskap nog op de Sigma 15-30.
              Ik sta in Full Manual (dial stand) en One Shot AF. Met de Sigma op AF blijft die bij half-indrukken zoeken naar een scherpstelpunt (logisch, met de kap d'erop). De motor gaat 1 maal heen en weer. Afdrukken is hier onmogelijk. Van zodra ik de kap verwijder, stelt de 10D mooi scherp en kan ik afdrukken. Prima hier.
              Met de stand op M op de lens, geeft de lens een voortdurend constant motorgeluid (zonder 1 maal heen en weer te gaan) en is afdrukken onmogelijk. Verwijder ik de kap, en stel ik manueel zelf scherp, dan geeft de 10D een scherpstelpunt weer, hoor ik een bevestigingsbeep en kan ik afdrukken. Moet ik nu de lens laten nazien, of kan het liggen aan een instelling op de 10D? Kan ik bevoorbeeld instellen dat de 10D geen scherpstelpunten meer moet weergeven (rood kadertje) en/of moet bevestigen met een beep vooraleer ik kan schieten?

              Alvast bedankt van de replies! Peter

              Comment


              • #8
                Dit is volledig normaal!
                je hebt de scherpstelring waar je een AF- en M-stand hebt. Dit dient alleen om de scherpstelring los te koppelen van het scherpstelring:
                bij AF zal de ring niet meedraaien tijdens de AF, bij M wél. Dus tijdens AF zet je die best op AF.

                Anderzijds heb je een knop links van de lens dicht tegen de vatting met de vermelding AF en M. Dit is de feitelijke knop om te kiezen tussen AF en MF.

                Dus in feite heb je vier mogelijkheden:
                a) ring en knop beide op AF: normale Autofoucs,
                b) ring en knop beide op M: manuele focus, je moet zelf scherpstellen,
                c) ring op M en knop op AF: normale autofocus met dien verstande dat de scherpstelring zal draaien tijdens AF. Opgepast! In deze stand is het niet verstandig te draaien aan de scherpstelring, je riskeert het volledige mechanisme te beschadigen!
                d) ring op AF en knop op M: manuele focus, maar omdat de ring losgekoppeld zit gebeurt er niks als je aan de ring draait.

                Conclusie: bij overschakeling moet je zowel de ring als de knop omdraaien...

                Handleidingen lezen wil wel eens helpen, daar staat dat allemaal in beschreven...
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Dat bedoelde ik dus met die Dual-focus, maar het zal niet duidelijk over gekomen zijn vrees ik.
                  Originally posted by MarcFoto
                  Dit is volledig normaal!
                  je hebt de scherpstelring waar je een AF- en M-stand hebt. Dit dient alleen om de scherpstelring los te koppelen van het scherpstelring:
                  bij AF zal de ring niet meedraaien tijdens de AF, bij M wél. Dus tijdens AF zet je die best op AF.

                  Anderzijds heb je een knop links van de lens dicht tegen de vatting met de vermelding AF en M. Dit is de feitelijke knop om te kiezen tussen AF en MF.

                  Dus in feite heb je vier mogelijkheden:
                  a) ring en knop beide op AF: normale Autofoucs,
                  b) ring en knop beide op M: manuele focus, je moet zelf scherpstellen,
                  c) ring op M en knop op AF: normale autofocus met dien verstande dat de scherpstelring zal draaien tijdens AF. Opgepast! In deze stand is het niet verstandig te draaien aan de scherpstelring, je riskeert het volledige mechanisme te beschadigen!
                  d) ring op AF en knop op M: manuele focus, maar omdat de ring losgekoppeld zit gebeurt er niks als je aan de ring draait.

                  Conclusie: bij overschakeling moet je zowel de ring als de knop omdraaien...

                  Handleidingen lezen wil wel eens helpen, daar staat dat allemaal in beschreven...
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt Marc en Dama,

                    maarrrr... toch.. (ik wil niet zagerig afkomen).
                    Deze dual Focus heb ik wel degelijk onder de knie en ik zet beide op M (zowel de ring als het schuifknopje).

                    M'n probleem zal ik trachten nog duidelijker te omschrijven:

                    Ik zet de lens op M (zowel ring als knop) en ik focusseer pér sé onscherp op een onderwerp (mét voldoende licht nu). De 10D wil niet schieten bij volledig indrukken ontspanknop. Ik draai verder aan de ring en het onderwerp komt nu scherper en scherper (ik hou hierbij de ontspanner volledig ingedrukt). Net bij het punt waar ik de lens op het object volledig scherp stel, gaat het desbetreffende rode vierkantje branden en schiet de 10D z'n foto.

                    Conclusie: vooralleer de 10D z'n scherpstelpunt niet heeft gevonden, kan je niet schieten met de Sigma om M (ring én schakelaar)... én da's nu net m'n probleem bij nachtfotografie, waar alles zo donker is en de 10D nooit tot een scherpstelpunt geraakt.

                    Groetjes,
                    Peter

                    Comment


                    • #11
                      Peter,
                      Dit is de eerste maal dat ik zoiets lees.
                      Lijkt me dat camera dan wel lens dienen nagekeken te worden...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Gasten, ik heb het gevonden...!!!

                        Na het checken van m'n custom fuctions blijkt dat ik voor m'n probleem op te lossen, CS nummer 4 op 1 moet zetten: AE lock/AF.

                        Nu wil de 10D geen scherpstel confirmatie (rood kadertje) meer hebben en kan ik schieten in M stand op de lens, zelfs wanneer die niet in focus staat (want daar kwam de 10D nooit aan 's nachts).

                        ... eugh.. komen jullie d'er nog aan uit, aan mijnen uitleg?

                        Peter

                        Comment


                        • #13
                          Ah ja,
                          jij had een EOS 10D, da's juist! Ik dacht ff dat je een EOS 300D had, anders had ik je de oplossing wel aan de hand kunnen gedaan hebben...
                          http://www.digifotofreak.nl

                          Comment

                          Working...
                          X