Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's verkleinen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's verkleinen?

    Hallo,

    Ik heb een vraagje m.b.t. het verkleinen van foto's, niet het zoveelste topic want er bestaan methodes en software genoeg die ik reeds op mijn PC heb staan;
    BDsizer, Lightroom, Photoshop Elements, GIMP en FastStone maar hoe verklein je een foto in formaat 16:9 ?
    Ik had voor mijn vakantie een Aldi compact camera gekocht waarmee je ook in HD kan filmen, per toeval heb ik enkele foto's gemaakt in 16:9 videoformaat.

    Wanneer ik deze nu met één van bovenvermelde software programma's verklein zijn deze totaal misvormd, weet iemand hiermee raadt?

    Alvast bedankt!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

  • #2
    Re: foto's verkleinen?

    Tja... vandunaldie.
    Nee, serieus: wat is het bestandsformaat (en dan bedoel ik jpg, tif, gif of wat dan ook... Zoveel ken je er toch van af, niet?)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: foto's verkleinen?

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Tja... vandunaldie.
      Nee, serieus: wat is het bestandsformaat (en dan bedoel ik jpg, tif, gif of wat dan ook... Zoveel ken je er toch van af, niet?)
      Bestandsformaat is gewoon .JPG hoor...

      OT: Awel, da's best een fraai toestel om overal mee naartoe te nemen in de handtas; geen gesjouw met een peperdure DSLR + arsenaal dure lenzen.
      En het maakt nog behoorlijk mooie opnames ook, zelfs de HD 720px filmpjes zijn best goed van kwaliteit.
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • #4
        Re: foto's verkleinen?

        OK, jpg dus... Het origineel formaat is 16:9? En dat wil je behouden? En welk programma gebruik je daarvoor? Want als je bv Photoshop (of PS Elements) gebruikt volstaat het om één zijde (bv de breedte) te verkorten tot -zeg maar 15cm- en de breedte past zich automatisch aan. Bijsnijden (crop) is wat anders, maar ook daar volstaat het om de originele verhoudingen te respecteren.
        Maar ik vermoed dat ik je hier niks nieuws vertel. Of wel?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: foto's verkleinen?

          Mijn eerste cameraatje was van den aldi en dat was een goeitje !!
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

          Comment


          • #6
            Re: foto's verkleinen?

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            OK, jpg dus... Het origineel formaat is 16:9? En dat wil je behouden? En welk programma gebruik je daarvoor? Want als je bv Photoshop (of PS Elements) gebruikt volstaat het om één zijde (bv de breedte) te verkorten tot -zeg maar 15cm- en de breedte past zich automatisch aan. Bijsnijden (crop) is wat anders, maar ook daar volstaat het om de originele verhoudingen te respecteren.
            Maar ik vermoed dat ik je hier niks nieuws vertel. Of wel?
            Ik hoor het niet in Keulen donderen... tot dusver ben ik mee en heb al wat geëxperimenteerd ondertussen (met Lightroom, PSE én IDimager) maar wanneer je bijsnijden (croppen) toepast dan verlies je uiteraard een gedeelte v/d foto.
            Het originele formaat wens ik echter niet te behouden omdat ik ervoor vrees dat zulks niet mogelijk is...
            Nu zijn het gelukkig geen foto's die veel emotionele of hoogstaande waarde hebben (het gaat om de alom gekende traditionele vakantiekiekjes ) dus wanneer ik een deel van de foto verlies d.m.v. croppen
            is dat absoluut géén ramp.
            Ik vroeg mij gewoon af op welke wijze je dergelijke foto's (16:9) verkleint zonder dat je een deel van de foto kwijtspeelt...

            ik heb hieronder de originele foto in formaat 16:9 achter een link geplaatst en de tweede heb ik dus op de gebruikelijke manier verkleind...

            1) http://users.skynet.be/fa537377/DSCI0018.JPG
            2) http://users.skynet.be/fa537377/DSCI0018a.jpg


            Je ziet duidelijk dat er iets niet klopt met de verhoudingen, toch?
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

            Comment


            • #7
              Re: foto's verkleinen?

              vrees dat dit niet kan zonder een deel te verliezen

              grts
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

              Comment


              • #8
                Re: foto's verkleinen?

                In photoshop kan je dit toch doen.

                Open je foto
                Ga naar afbeelding, afbeeldingsgroote
                Stip nieuwe beeldpixels berekenen aan, verhoudingen bewaren, vul breedt in (voor BD 900) pxls
                OK

                Of is dit niet wat je bedoelde?
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                Comment


                • #9
                  Re: foto's verkleinen?

                  Ik begrijp ook het probleem niet goed. Ik ga op dezelfde manier te werk, maar verklein de langste zijde naar 1600px (niet voor BD, maar gewoon om te zien wat de resulterende breedte zal zijn) en voila: breedte wordt 898px, da's toch vree dicht bij het origineel formaat van 16:9, en ik zie niet meteen vervorming?

                  Ik hoop dat je deze link kunt zien. Sinds kort is Skitch (een pracht van een screenshot-nemer met gratis hosting space) opgekocht door Evernote en helemaal om zeep. Ben op zoek naar een nieuw programma; screenshots nemen en annoteren is geen probleem op de Mac, maar het feit dat er gratis hosting space bij het gratis progje hoorde was een ongelooflijke luxe.

                  Kirstens 2de link is inderdaad vervormd, maar hoe zij dat voor mekaar gekregen heeft? Wellicht met een andere scaling factor?

                  Natuurlijk, als je printservice dit formaat (16:9) niet ondersteunt, zul je moeten bijsnijden (croppen) naar een klassieke verhouding van 3:2 of 4:3. Dan krijg je geen vervorming, maar verlies je uiteraard links (of rechts) van je beeld.
                  Bijgesneden met 3:2 formaat, zie wat je links en rechts verliest, maar zonder vervorming: klik. Op voorwaarde dat je dit kunt zien; anders geef je maar een sein en ik ga terug naar Photobucket voor dit soort dingen (voor foto's zweer ik momenteel bij Dropbox).
                  Last edited by LesC; 23 oktober 2012, 13:23.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's verkleinen?

                    In BDsizer 3.3.3 gaat dit volgens mij heel gemakkelijk zonder verlies, je laad de 16.9 je vinkt crop aan en je selecteerd 16.9 ( het oorspronkelijk beeld staat al in 16.6 ) dus hij snijd niets weg.
                    langste zijde op 900 px en klaar is kees . En je krijgt die foto zonder verlies of vervorming op een 10X15 of groter in 16.9 maar dan heb je een witte rand ( in een progr. kan je het ook zwart of iets anders aanbrengen) boven en onder in panorama zicht. Of wegsnijden.Maar een auto.printservice zal dat niet doen vrees ik, of die optie moet aanwezig zijn.
                    Hieronder een vb. mag het niet doe ik het weg.grt guido

                    Last edited by guido.g; 23 oktober 2012, 16:11.
                    https://ggpics.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's verkleinen?

                      En vanuit Lightroom volstaat het de juiste instellingen te maken bij export:


                      Ik heb als tiff geëxporteerd, maar had evengoed in jpg kunnen blijven. Zoals je kunt zien blijven ook hier de verhoudingen gerespecteerd:
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's verkleinen?

                        En Epson heeft het papier om af te drukken 102x181mm premium glossy 7€ voor 20vellen.

                        En je hebt Gimp, gewoon foto laden> Afbeelding> Afbeelding schalen> in het popupvenster langste zijde 900Px ff klikken op het vakje eronder en je afbeelding word verkleind zonder vervorming.
                        Nu op je werkblad staat een kleine foto, maar dan zet je die bv op 100% en dan exporteren als jpg ergens naar een map van keuze.
                        Dat had je al kunnen uitvlooien hé Gimp op je comp.Software en comp. zijn als mannen, als je er wat aan vraagd doen ze het, allé soms toch.
                        Last edited by guido.g; 23 oktober 2012, 16:48.
                        https://ggpics.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's verkleinen?

                          dan heb je nog steeds de verhouding 16:9

                          grts
                          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                          www.korandoke.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's verkleinen?

                            Als je in Photoshop Elements de gewenste breedte OF hoogte van de foto opgeeft, dan wordt die geresized zonder de beeldverhouding van de foto aan te passen, en er wordt dan ook geen stuk afgesneden.
                            Dat doe ik zo al jaren, of ik nu foto's verklein met een 4:3 of een 3:2 beeldverhouding, dat werkt altijd prima.

                            Als je 2 getallen (hoogte + breedte) opgeeft, dan wordt de foto vervormd of bijgesneden als de verhouding van die twee getallen niet overeenkomt met die van de foto die je wil verkleinen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto's verkleinen?

                              wow wow wow, wat een super geweldige, hulpvaardige en opbouwende reacties allemaal !!

                              Hiermee kan ik zeker iets en ga dadelijk meteen aan de slag, toch raar dat het bij mij niet wou lukken en ik ben nochtans geen blondje hoor...

                              alvast bedankt iedereen en ik laat een seintje als het gelukt is.
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment

                              Working...
                              X