Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera obscura

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera obscura

    Als student fotografie was een van de opdrachten 'Camera Obscura'. Voor degenen die dit niet kennen: linkje
    Dit was mijn beste resultaat rechtstreeks op papier (vind ik persoonlijk)



    Voor de nieuwsgierigen, mijn camera obscura was een oude aktetas die sluitertijden opleverde tot 2 uur. Hier een linkje naar hoe de foto's genomen zijn.
    Voor de uiteindelijke presentatie van de beelden, zal ik alle beelden ook omzetten naar positief en dan telkens het negatief en positief onder elkaar presenteren.
    Ik heb eveneens 8 4x5inch negatieven in de aktetas gestoken (linkje naar het ongeprinte resultaat) waardoor de sluitertijd aanzienlijk korter werd (hogere iso) en je een soort van puzzel krijgt. Deze foto zal door school worden ingescant en vervolgens afgedrukt op papier van 1meter10 op 2meter20

    Mening van leerkrachten was zeer positief, maar was toch ook nieuwsgierig naar jullie mening
    Gijs
    http://gijscollet.wix.com/photography

  • #2
    Re: camera obscura

    Ik vind dit prachtig.

    Op welke stand heb je hem genomen? Automatisch???
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

    Comment


    • #3
      Re: camera obscura

      Wauw, de uitleg moet ik wel nog even herlezen eer ik het volledig begrijp. (Als je daar niets van kent...)
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: camera obscura

        Knap uitgevoerd.
        Zéér mooi resultaat
        mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

        Comment


        • #5
          Re: camera obscura

          fantastisch, indrukwekkend. Mag het heel graag.

          Comment


          • #6
            Re: camera obscura

            bedankt voor de reacties!

            Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
            Wauw, de uitleg moet ik wel nog even herlezen eer ik het volledig begrijp. (Als je daar niets van kent...)
            Het principe is eigenlijk vrij simpel een keer je het snapt hoor
            Misschien ken je het pinhole-camera principe? In feite is dit hetzelfde..
            Het is een beetje zoals een camera zonder lens. Het licht komt door het kleine gaatje, waardoor er een beeld word geprojecteerd op de achterwand (ondersteboven en links is rechts) .Je moet er enkel voor zorgen dat je gaatje klein genoeg is zodat er niet te veel licht binnen komt. Anders krijg je geen beeld. (mijn gaatje is 0,38mm) Hierdoor krijg je ook een heel groot diafragma (in mijn geval een diafragma van 256). Hierdoor krijg je langere sluitertijden, zeker als je belicht op fotopapier dat een ISO waarde van slechts 5 heeft. Een ander leuk effect van de camera obscura is dat alles in beeld scherp is, aangezien je geen lens hebt.
            http://gijscollet.wix.com/photography

            Comment


            • #7
              Re: camera obscura

              Oorspronkelijk geplaatst door Hypnosia Bekijk bericht
              bedankt voor de reacties!


              Het principe is eigenlijk vrij simpel een keer je het snapt hoor
              Misschien ken je het pinhole-camera principe? In feite is dit hetzelfde..
              Het is een beetje zoals een camera zonder lens. Het licht komt door het kleine gaatje, waardoor er een beeld word geprojecteerd op de achterwand (ondersteboven en links is rechts) .Je moet er enkel voor zorgen dat je gaatje klein genoeg is zodat er niet te veel licht binnen komt. Anders krijg je geen beeld. (mijn gaatje is 0,38mm) Hierdoor krijg je ook een heel groot diafragma (in mijn geval een diafragma van 256). Hierdoor krijg je langere sluitertijden, zeker als je belicht op fotopapier dat een ISO waarde van slechts 5 heeft. Een ander leuk effect van de camera obscura is dat alles in beeld scherp is, aangezien je geen lens hebt.
              Wel, dat onderdeel begrijp ik. Pinhole camera ken ik ook niet maar de naam zegt het een beetje zelf he. Ik begrijp gewoon niet goed, hoe
              je het beeld uiteindelijk geprojecteerd krijgt. Maar dat heb ik nooit begrepen in de fotografie, hoe dat beeld uiteindelijk blijft vastplakken.
              Heb er al veel over gelezen, met zilver en zo? Enfin ja, de wetenschap.
              Ik ga er zeker nog over lezen, want het boeit me wel enorm.

              Bedankt voor de toelichting, heel interessant.
              facebook
              Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

              Comment


              • #8
                Re: camera obscura

                ik vind het super gedaan, mooie uitkomst!
                FLICKR PHOTOSTREAM
                Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                Comment


                • #9
                  Re: camera obscura

                  Goed gebracht,opdracht geslaagd,grts Jozef
                  Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera obscura

                    tof resultaat!

                    (wij hadden zoiets dergelijks in ons vorig huis: wanneer de rolluiken van de slaapkamer dicht waren, en het was licht buiten,
                    zag je op het plafond de auto's rijden (ook ondersteboven) je kon heel duidelijk zien welk merk enzo
                    Heb me lang afgevraagd hoe dit kwam (door de fijne spleetjes tussen de lamellen van de rolluiken)
                    ik probeer...
                    mijn Fijsboecq en mijn flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera obscura

                      Is inderdaad ook tof noenkelmi!
                      Heb er zelf zo ook eentje gemaakt in mijn kamer
                      Gewoon alle ramen afplakken en een klein gaatje maken. Prachtig wonder van optica
                      http://gijscollet.wix.com/photography

                      Comment


                      • #12
                        Re: camera obscura

                        dit vind ik een hele mooie.
                        Jammer dat analoog zoveel duurder is in vergelijking met digitaal..

                        Comment


                        • #13
                          Re: camera obscura

                          Prachtig resultaat.
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: camera obscura

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hypnosia Bekijk bericht
                            bedankt voor de reacties!
                            Hierdoor krijg je ook een heel groot diafragma (in mijn geval een diafragma van 256).
                            Is dat niet eerder een extreem klein diafragma?

                            Hoe bereken je een diafragma als je geen brandpuntsafstand hebt? Of moet ik uit het gaatje van 0.38mm en F:256 opmaken dat je f=0.38 x 256 hetzij 97mm? Bij nader inzien, de brandpuntsafstand kun je bepalen aan de hand van een beeld met vignetering, zo kun je de beeldhoek bepalen, en langsdaar de brandpuntsafstand. Of toch niet? Opticakoppen allerhande, verenigt U!
                            Last edited by mnoach; 22 oktober 2012, 09:12. Reden: toch niet met mezelf eens...
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #15
                              Re: camera obscura

                              Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                              Wauw, de uitleg moet ik wel nog even herlezen eer ik het volledig begrijp. (Als je daar niets van kent...)
                              Hier idem, ik ga er zelfs niet aan beginnen (dat herlezen), allemaal veel te moeilijk voor mij.
                              Heb al de handen vol om een 'gewone' foto af te leveren, laat staan aan dit....
                              Misschien is er hier wel een handjevol (of nog minder) kenners van dit soort fotografie en/of ontwikkelingstechniek (of onder welke categorie moet dit geplaatst ?), ik laat die maar aan het woord .
                              Groetjes

                              Comment

                              Working...
                              X