Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Halloween 2012

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Halloween 2012

    Hallo,

    Dit is de eerste keer dat ik mij aan dit soort nacht-fotografie heb gewaagd, en ik zou alle tips kunnen gebruiken om bij kerstmis betere foto's te kunnen maken van de versierde huizen.

    Alvast bedankt voor zij die mij verder willen en kunnen helpen!



    f/8
    0.6 sec
    ISO-6400
    24mm



    f/8
    2.5 sec
    ISO-6400
    35mm



    f/8
    3 sec
    ISO-6400
    28mm
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

  • #2
    Re: Halloween 2012

    ook hier geef ik dezelfde tip:
    Lees eens de gouden tips van Black B@ndit ivm nachtfotografie.
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

    Comment


    • #3
      Re: Halloween 2012

      Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
      ook hier geef ik dezelfde tip:
      Lees eens de gouden tips van Black B@ndit ivm nachtfotografie.
      Bedankt voor de link. Ik had al een vermoeden dat ik met de ISO instelling verkeerd zat. Maar ik had ook wel het probleem dat ik nooit langer dan 3 of 4 seconden had zonder dat er iemand in het beeld wandelde, dus ik moest de sluiter tijden wel korter houden. (Kinderen lopen nu eenmaal waar ze willen wanneer ze willen. )

      Ik ga tegen volgende keer ook wel een steviger statief voorzien, want die ik nu heb, een Vanguard MAK 233, is toch wel iets te licht voor lange exposures. En ook mijn remote meenemen. Stommerik dat ik ben, had ik die in mijn andere tas laten zitten.

      En een andere tip, die ik niet zag in het artikel, is om een krachtige flashlight mee te nemen. Dan kun je het onderwerp oplichten, auto focus gebruiken en dan de lens terug op manueel zetten en de foto nemen. Manueel scherpstellen is niet mijn ding met die kleine viewfinder, maar dankzij de AF die je dan al hebt gedaan, zou het toch goed moeten zijn. Althans, dat vertelde ze mij, ik moet dat nog eens testen om te zien of dat inderdaad zo kan werken. Deze nacht eens in de tuin wat experimenteren. Maar wel eerst mijn buren deze keer waarschuwen voordat ze weer de politie bellen omdat ze een verdacht persoon in onze tuin zien rondlopen.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Halloween 2012

        hmm,
        indien je een lange sluitertijd hebt, pakweg 30 seconden, zie je die wandelende mensen niet hoor.
        goe statief is toch wel belangrijk (de mijne kostte iets van een 150 euro, en das een goedkope goeie)
        Zonder remote gaat het ook hoor: met je timer.
        Heb je geen vergroting op je liveview?
        ik probeer...
        mijn Fijsboecq en mijn flickr

        Comment


        • #5
          Re: Halloween 2012

          Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
          hmm,
          indien je een lange sluitertijd hebt, pakweg 30 seconden, zie je die wandelende mensen niet hoor.
          goe statief is toch wel belangrijk (de mijne kostte iets van een 150 euro, en das een goedkope goeie)
          Zonder remote gaat het ook hoor: met je timer.
          Heb je geen vergroting op je liveview?
          Dat had ik gisteren avond ook eens getest. Inderdaad bij 30 seconden vallen wandelende mensen niet op, enkel als ze iets reflecterend of een lamp dragen kan het wel opduiken in de foto. Een witte streep of zo.

          De timer heb ik een paar keer gebruikt. Daar had ik gelukkig zelf ook al aan gedacht. Maar ik heb het niet continu gebruikt.

          En liveview gebruik ik zelden. Ook als ik een foto bekijk op het schermpje, dan heb ik soms de indruk dat de foto scherp is, maar als ik inzoom wordt hij onscherp. Probleem is, als je dan toch eens een heel scherpte foto hebt, en je zoomt in, dan lijkt die soms ook nog onscherp te zijn op dat schermpje. Pas thuis op mijn groot scherm kan ik pas met zekerheid zeggen of de foto scherp is of niet. Dus dat klein schermpje op het toestel is niet dadelijk een medium die ik kan vertrouwen. Maar voor het AF punt te bepalen kan dat soms wel handig zijn, en dan is het hopen dat de camera en lens zijn werk doen. En gisteren heb ik ook even die flashlight truc getest, en dat gaat dus heel goed. Onderwerp verlichten, AF toepassen, lens op manueel en dan de foto zonder extra licht nemen. Dit ging eigenlijk heel vlot.

          Ik ben trouwens aan het sparen voor volgende combinatie voor mijn volgend statief: Manfrotto 055XPROB met Manfrotto 327RC2 Grip balhoofd. Van wat ik in de winkel heb gezien, is dit toch wel stukken beter dan wat ik nu heb. De combinatie zou rond de 350 EUR komen. Dus, nog even verder sparen en hopen dat ik niet te veel andere kosten heb, ondertussen. De lotto winnen zou ook kunnen helpen.
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

          Comment


          • #6
            Re: Halloween 2012

            die statiefcombinatie is ongeveer hetgeen ik heb, maar dan zonder "pro" ding

            kwestie liveview gebruiken: je gebruikt die dan best om manueel scherp te stellen. Wanneer je denkt dat je er bent, gewoon nog eens vergroten x 5 of x 10. Je zal zien dat je er toch niet was, nog eventjes scherper zetten ...
            ee vwalla...
            probeer maar eens (een landschapsfoto ofzo op statief; dit gebruiken bij een voetbalwedstrijd helpt idd niet veel )
            ik probeer...
            mijn Fijsboecq en mijn flickr

            Comment


            • #7
              Re: Halloween 2012

              Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
              die statiefcombinatie is ongeveer hetgeen ik heb, maar dan zonder "pro" ding

              kwestie liveview gebruiken: je gebruikt die dan best om manueel scherp te stellen. Wanneer je denkt dat je er bent, gewoon nog eens vergroten x 5 of x 10. Je zal zien dat je er toch niet was, nog eventjes scherper zetten ...
              ee vwalla...
              probeer maar eens (een landschapsfoto ofzo op statief; dit gebruiken bij een voetbalwedstrijd helpt idd niet veel )
              Bedankt voor de tip, zal dat de volgende keer zeker eens proberen via liveview.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment

              Working...
              X