Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm 1.8 testshots + nieuwe foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm 1.8 testshots + nieuwe foto

    ik heb maandag een 50mm 1.8 af-d gekocht en na wat testen vind ik niet gemakkelijk om met die lens wijd open voldoende scherpte te krijgen waar ik dat wil.

    Hier een van de testshots van vandaag.


    nieuwe foto


    Heeft er iemand tips voor het gebruik van die lens.
    Last edited by kawaracer; 27 oktober 2012, 22:29.

  • #2
    Re: 50mm 1.8 testshots

    Moeilijk te beoordelen als we niet weten waarop je scherp hebt gesteld, volgens mij heb je hier scherpgesteld op het truitje van deze boy.
    Misschien zou je dit stukje effe kunnen doorlezen: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/focus/
    Zelf zou ik bij een dergelijke situatie scherpstellen op de ogen, zelf heb ik deze lens ook in mijn bezit en het is effe oefenen maar voor mij is hij zijn geld meer dan waard.
    (wel een guitige plaat van dit "boefje".)
    Last edited by jan.brouwers; 20 oktober 2012, 19:51.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

    Comment


    • #3
      Re: 50mm 1.8 testshots

      Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
      Moeilijk te beoordelen als we niet weten waarop je scherp hebt gesteld, volgens mij heb je hier scherpgesteld op het truitje van deze boy.
      Misschien zou je dit stukje effe kunnen doorlezen: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/focus/
      Zelf zou ik bij een dergelijke situatie scherpstellen op de ogen, zelf heb ik deze lens ook in mijn bezit en het is effe oefenen maar voor mij is hij zijn geld meer dan waard.
      (wel een guitige plaat van dit "boefje".)
      Ik heb het eens na gelezen (die site staat bij mijn favorieten, ik heb er al veel goeie info gevonden). ik gebruik meestal de single servo en een scherpstelpunt op de kruising van de sterke lijnen van de regel van derden en dit met een D90. Het scherpstelpunt is wel degelijk op zijn rechter oog (binnenkant van het oog) ik heb het net nog gecheckt in VieuwNX
      Last edited by kawaracer; 20 oktober 2012, 21:59.

      Comment


      • #4
        Re: 50mm 1.8 testshots

        Wat je meemaakt met je 50/1.8, is normaal:
        - op f/1.8 heb je weinig scherptediepte, er is dus weinig marge voor misfocussing
        - die lichtsterke primes zijn optisch op hun slechtst wanneer je ze volopen gebruikt. Dan zijn ze meestal soft, en tonen ze weing contrast.
        Zo'n lenzen worden pas scherp vanaf f/2.8, en zijn op hun best tussen f/4 en f/8.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: 50mm 1.8 testshots

          Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
          ik heb het net nog gecheckt in VieuwNX
          Als je herkadreert kan het focuspunt verschoven zijn en niet overeenstemmen met wat je in viewNX ziet. Dus niet zomaar viewNX geloven Bereken even via dofmaster hoeveel dof je had. Als je zelf al een beetje voor-of achteruit beweegt, kan het al snel mislopen.
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: 50mm 1.8 testshots

            Je focus ligt hier duidelijk een 10 tal cm voor de ogen van het model.
            Jou fout dus

            Comment


            • #7
              Re: 50mm 1.8 testshots

              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
              Het scherpstelpunt is wel degelijk op zijn rechter oog (binnenkant van het oog) ik heb het net nog gecheckt in VieuwNX
              Sorry hoor, maar dan zal ik het wel aan mijn ogen hebben, je vraagt hier om een mening en als ik die dan geef heb je jouw antwoord al klaar.
              Zal een volgende keer geen aandacht meer aan uw platen besteden.
              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

              Comment


              • #8
                Re: 50mm 1.8 testshots

                Zere teentjes ??

                TS geeft gewoon een antwoord niet meer of minder zonder onbeleefd of grof te worden begrijp dan niet goed dat jij zo reageert??
                Het lijkt erop dat u kritiek mag geven maar als u dan geen gelijk krijgt dat het pijn doet

                Comment


                • #9
                  Re: 50mm 1.8 testshots

                  Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                  Sorry hoor, maar dan zal ik het wel aan mijn ogen hebben, je vraagt hier om een mening en als ik die dan geef heb je jouw antwoord al klaar.
                  Zal een volgende keer geen aandacht meer aan uw platen besteden.
                  In je eerste post zeg je
                  Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                  Moeilijk te beoordelen als we niet weten waarop je scherp hebt gesteld, volgens mij heb je hier scherpgesteld op het truitje van deze boy.
                  Dus verduidelijk ik waar ik heb proberen scherp te stellen, ik zeg er bij dat ik op je aanraden die webpagina nog eens door gelezen heb en welke instellingen ik gebruik.
                  ik heb je daarmee toch niet 'van antwoord proberen dienen' maar wel meer info verstrekt zodat jij en anderen mij beter kunnen helpen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50mm 1.8 testshots

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Als je herkadreert kan het focuspunt verschoven zijn en niet overeenstemmen met wat je in viewNX ziet. Dus niet zomaar viewNX geloven Bereken even via dofmaster hoeveel dof je had. Als je zelf al een beetje voor-of achteruit beweegt, kan het al snel mislopen.
                    dit.

                    1.8 is echt mikwerk, 5mm naar voor of naar achter en je zit ernaast.
                    zowiezo zal die lens niet op zijn scherpst zijn vol open, maar ze zullen in ieder geval scherper zijn dan deze, ALS je er recht op zit natuurlijk.

                    als je vb op 1 meter van je onderwerp bent zul je met moeite nog een 2.5 a 3cm dof hebben, bij een kind die waarschijnlijk niet zo heel stil zit heb je dan idd heel veel kans dat je dernaast zit.

                    grtz

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50mm 1.8 testshots

                      Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                      dit.

                      1.8 is echt mikwerk, 5mm naar voor of naar achter en je zit ernaast.
                      zowiezo zal die lens niet op zijn scherpst zijn vol open, maar ze zullen in ieder geval scherper zijn dan deze, ALS je er recht op zit natuurlijk.

                      als je vb op 1 meter van je onderwerp bent zul je met moeite nog een 2.5 a 3cm dof hebben, bij een kind die waarschijnlijk niet zo heel stil zit heb je dan idd heel veel kans dat je dernaast zit.

                      grtz
                      Dus als ik het goed begrijp is f1.8 iets voor op statief of ten minste een gesteunde hand en uit de losse hand pas vanaf f2.8 ofzo en pas haarsherp vanaf f4.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50mm 1.8 testshots

                        Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                        Zere teentjes ??
                        Ja, klopt en daarom ook mijn excuses aan jullie. Het gebeurt wel eens vaker dat ik "te" vlot reageer en dan komt het tot zo'n "foutjes", maar nogmaals mijn welgemeende excuses.
                        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50mm 1.8 testshots

                          accepted.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50mm 1.8 testshots

                            Het focuspunt in de voorbeeldfoto zit niet op het oog maar wel op de rechterschouder. Effectief vooraan het punt waar je meldt de focus te hebben gemikt zoals xafke en jan.brouwers reeds postten. Er is lijkt wel degelijk een focusprobleem aan de gang.
                            Een 50/1.8 kan je uiteraard wel uit de hand gebruiken op f1.8. Let wel op een vaste hand (zoals altijd, vooral met trager sluiters <1/50). Weliswaar zal dat ding nogal zacht zijn op f1.8 en mag je ofwel de in camera verscherping pushen, ofwel stevig nascherpen in postproductie. Alsof je met een prime niet volopen zou kunnen schieten?!

                            Veel succes,
                            F.
                            Last edited by Fibonacci; 23 oktober 2012, 14:14.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 50mm 1.8 testshots

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                              Als je herkadreert kan het focuspunt verschoven zijn en niet overeenstemmen met wat je in viewNX ziet. Dus niet zomaar viewNX geloven Bereken even via dofmaster hoeveel dof je had. Als je zelf al een beetje voor-of achteruit beweegt, kan het al snel mislopen.
                              viewNX wel vertrouwen en weten hoe je werkt. Ik neem aan dat de TS ook wel begrijp dat je bij herdaderen het scherpstelpunt niet overeen komt scherpe punt.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X