Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 - flash pop-up.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 - flash pop-up.....

    Goede vrienden,

    Kan ik bij de D70 ergens de automatische pop-up van de flash
    afzetten als ik de stand "Auto" gebruik (auto=groen icoontje).
    Ik had dit net bij ISO 400, F8 en 1/400 sec.
    Idioot gedoe eigenlijk
    Binnenshuis bij ISO 400, F6,3 en 1/160 sec bleef de flash
    gewoon op haar plaats....

    Ja ja, ik heb eentje aangeschaft.
    Voor de prijs van 1085,25 euro, enkel de body (+ recup).
    Waar? Hawel bij Bögemann in Genk.
    Waarom? Goede service, vriendelijke mensen en ze cleanen volledig
    gratis de CCD. Dit laatste enkel als je bij hen de camera hebt gekocht en zoveel als jij maar wil of nodig vindt (is).
    Alweer een zorg minder, dat cleanen.

    Ik moet wellen zeggen dat ik sneller aan de slag was met mijn S2 Pro
    als met deze D70
    Phille heeft die D70-zaken direct onder de knie.
    Heeft die zes paar ogen en 2 hersenstellen?...

    Sommige icoontjes vind ik verdorie wel "petieterig" (klein dus)
    Op 3 mei word ik 55 jaar(hint, hint...); ben dus redelijk oud maar nog niet versleten...en ik draag nog geen bril.
    En zeg me nou niet dat ik een bril moet gaan dragen he...
    Ken je dit: "bril op, bril af bij een actiefoto...?" .
    Ik zal toch iets moeten gaan doen denk ik...

    Vriendelijke groeten,
    Theo




    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Denk niet dat er veel anders opzit dan ne stevige elastiek of wat Ducktape. Maar waarom zou iemand met een S2Pro voorgeschiedenis op AUTO fotograferen?

    Greetz

    Sam Jae

    Comment


    • #3
      Auto ? Waarom zit dat er eigenlijk op ?

      Koen
      Koen
      http://stuutekeer.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by Sam Jae
        Denk niet dat er veel anders opzit dan ne stevige elastiek of wat Ducktape. Maar waarom zou iemand met een S2Pro voorgeschiedenis op AUTO fotograferen?

        Greetz

        Sam Jae

        Sam,

        Goede vraag en ik had ze wel verwacht
        De reden is dat ik gewoon wil zien waartoe de D70 instaat is
        op volledig automatisch.
        Ik wil gewoon de kwaliteit van de foto zien als deze direct uit de camera komt en ik deze foto zie voor 1ste maal op het pc-scherm.
        Wat zag ik? Vooral géén kleurenzweem....(wel een beetje flets).
        Doe dat eens met de S2 op auto....en ze hebben dat allemaal die S2's
        (maar zeer weinigen die er over praten)

        Doch, doch....ik ben net terug van Tenerife.
        Fantastisch licht daar! (maar dat weet ik al sinds 1987).
        Ik heb op die foto's van ginds praktisch geen groenzweem
        Alle foto's (de meeste) heb ik gemaakt met diafragmavoorkeuze.
        Ik had DOF nodig. (grote F-waarden)
        (landschappen maar ook een paar portretten of candy...)
        Ook heb ik dezelfde foto's vergeleken met een custom wb en auto wb
        (dus hetzelfde onderwerp in hetzelfde licht) en ik merk nauwelijks een verschil.
        Hier in België heb ik daar de grootste moeite mee.
        Weinig contrast, wat fletse foto's, geen "pleasing" foto's.
        Dit is dus enkel voor foto's die direct uit de camera komen.
        Een camera heeft goed licht nodig

        Filters zul je zeggen...
        Niet direct mijn ding
        Ik ben voorstander om gewoon de realiteit vast te leggen,
        dat is al moeilijk genoeg
        Gewoon de kleuren vastleggen zoals ze zijn op het terrein.
        Ik heb niet méér blauw nodig of groen dan in de realiteit.

        Neem eens 10 (DSLR's) verschillende camera's, zet deze op auto, gebruik dezelfde type lens, fotografeer hetzelfde onderwerp in hetzelfde licht. Bekijk dan eens de resultaten op een gekalibreerde monitor.

        Sam jong, ik wacht vol verlangen op de 1ste DSLR met ingebouwde kleurentemperatuurmeter. Dat wordt mijn dag
        Alles valt of staat daarmee...de juiste kleurentemp. op elke seconde van de dag. Dan is dat gesukkel gedaan met de juiste witbalans-instellingen, grijs-en andere kaarten
        Waarom nog een wegenkaart gebruiken als er GPS is?
        Bijna hetzelfde niet?
        Ik weet het, ik wijk af en ik kan me soms opjagen als het over kleurentemp. en witbalans gaat

        Vriendelijke groeten,
        Theo (bijna 55)




        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Auto is auto. Als je wil dat de camera doet wat JIJ wil, moet je hem niet op auto zetten.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Koen_vervoort
            Auto is auto. Als je wil dat de camera doet wat JIJ wil, moet je hem niet op auto zetten.
            Koen,

            Heb je mijn berichten hierboven gelezen...
            Ik vond dat toch gekke omstandigheden...
            Ten tweede wilde ik gewoon zien waartoe de camera instaat is op auto.
            Ik zou ook kunnen zeggen dat de flits van mijn S2 nooit automatisch
            omhoog vliegt
            Alle gekheid op een stokje, ik was verder benieuwd hoe de witbalans het zou doen op auto. Als je dan verder ziet wat je allemaal moet instellen om een degelijke foto uit de camera te krijgen.
            Welke eerste gebruiker van een DSLR weet dat?
            Wij hebben het geluk dat hier enkele mensen zijn die dat voor ons doen.
            Om geen risico's te nemen maken sommige gebruikers gewoon RAW-opnamen.
            Daar komt nog bij dat ik pas recent weet dat handmatige instellingen toch de uitkomst van een RAW-opname kunnen beïnvloeden.

            Nu, het komt er volgens mij allemaal op neer dat we allemaal streven naar een goede foto die rechtstreeks uit de camera komt
            Waarom zouden we anders zo geïnteresseerd zijn in alle mogelijke handinstellingen die de kwaliteit van de foto verbeteren?
            Voor mij was dit dus een andere reden om te zien wat de auto- instelling zou opleveren aan fotokwaliteit.
            Zonder een ingebouwde kleurentemperatuurmeter zal het voorlopig niet lukken. Een goede kleurentemp.meter kost tegenwoordig evenveel als de body van D70

            Vriendelijke groeten,
            Theo
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              @Theokus
              Dit kan perfect hoor. Hou de toets om de flits te activeren ingedrukt en draai tegelijkertijd aan de "main command dial" (dat is het draaiwiel aan de achterkant van het toestel.
              Als je nu op het status display kijkt zal je de flitsmode zien veranderen (auto flits, rode-ogen reductie auto flits, geen flits).

              Comment


              • #8
                Originally posted by spacemanbow
                @Theokus
                Dit kan perfect hoor. Hou de toets om de flits te activeren ingedrukt en draai tegelijkertijd aan de "main command dial" (dat is het draaiwiel aan de achterkant van het toestel.
                Als je nu op het status display kijkt zal je de flitsmode zien veranderen (auto flits, rode-ogen reductie auto flits, geen flits).
                spacemanbow,

                De hemel zij dank en jou ook natuurlijk

                Vriendelijke groeten,
                Theo
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Ja... ik had je vorige posts gelezen... Ik wilde alleen maar zeggen dat de D70 zijn flits in automode mag bovenhalen wanneer hij dat wil, omdat je gewoon zegt dat hij maar moet beslissen. En de D70 doet dat op heel vreemde momenten, soms om dingen in te vullen die buiten het bereik van de flits liggen, maar... en dat was het tweede punt: een DSLR-koper die bewust met fotografie bezig is, zal zich toch zelden laten verleiden tot het gebruiken van de auto-stand als hij op een andere stand veel meer controle heeft, want daar draait het voor een stuk om. En wat mij betreft mag je gerust testen op auto, maar je moet dan wel aanvaarden dat de camera de dingen ziet zoals hij (of de software-designers, of de NIKON-ingenieurs) ze ziet.

                  Nog even vermelden dat een autowitbalans en een kleurtemperatuur in reflectie van opvallend licht voor zover ik weet slechts bepaald kan worden ten opzichte van referentiekleuren. (witkaart,...). Anders moet je de lichtbron al gaan meten... En die meting houdt dan weer geen rekening met rode muren enz...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Koen_vervoort
                    Ja... ik had je vorige posts gelezen... Ik wilde alleen maar zeggen dat de D70 zijn flits in automode mag bovenhalen wanneer hij dat wil, omdat je gewoon zegt dat hij maar moet beslissen. En de D70 doet dat op heel vreemde momenten, soms om dingen in te vullen die buiten het bereik van de flits liggen, maar... en dat was het tweede punt: een DSLR-koper die bewust met fotografie bezig is, zal zich toch zelden laten verleiden tot het gebruiken van de auto-stand als hij op een andere stand veel meer controle heeft, want daar draait het voor een stuk om. En wat mij betreft mag je gerust testen op auto, maar je moet dan wel aanvaarden dat de camera de dingen ziet zoals hij (of de software-designers, of de NIKON-ingenieurs) ze ziet.

                    Nog even vermelden dat een autowitbalans en een kleurtemperatuur in reflectie van opvallend licht voor zover ik weet slechts bepaald kan worden ten opzichte van referentiekleuren. (witkaart,...). Anders moet je de lichtbron al gaan meten... En die meting houdt dan weer geen rekening met rode muren enz...
                    Koen,

                    Als we buiten bijv. in openlucht, een handmatige witbalans maken met een grijskaart of
                    een witte kaart dan bepalen we toch ook de kleurentemperatuur niet?
                    En hoe dikwijls wordt er niet beweerd dat de lichtmeter van een camera dom is
                    en alles in ’t grijs ziet?

                    Ik gebruikte zelfs een dekseltje van een Pringles-doos
                    Bij gebruik van de Nikon 50mm 1:1.8 gaf dit betere kleuren…
                    Bij gebruik van de Nikon 24-85mm gaf me dit te warme kleuren.
                    Bij gebruik van de Nikon 17-35 waren de kleuren iets beter.

                    Ik kon bijv. een Gossen kleurenmeter gebruiken maar ik kan de gemeten waarden
                    niet inbrengen in mijn D70 (of de S2 Pro).
                    In sommige toestellen (o.a. Canon) kan je Kelvinwaarden inbrengen in stappen van 100
                    maar dat is het ook niet, het is nooit juist.
                    De toestellen zelf meten dus niks…( er zit geen kleurentemp.meter in).
                    De presets in de toestellen zijn maar een algemene indicatie en zijn nooit
                    juist i.v. m. de werkelijke toestand van het licht.
                    En het buitenlicht verandert voortdurend.

                    De enige situatie waarbij je min of meer alles in de hand kunt hebben is in de studio.

                    Ik ben akkoord dat “auto” zelden een optie is, ook bij mij hoor.
                    In de meeste gevallen gebruik ik voorkeuze van diafragma.

                    Verder vraag ik me toch af wat die heren (en dames) ingenieurs uitspoken
                    als ze de software en hardware maken die foto’s op “auto” mogelijk moeten maken.
                    De meeste “auto”-resultaten zijn echt niet om over naar huis te schrijven.
                    Wat kon helpen is een ingebouwde kleurentemp.meter. maar dat is veel te duur denk ik.

                    Zij weten toch ook dat de lichtmeter van een camera “dom” is…
                    Het enige wat merkbaar is veranderd, dat is dat wij niet meer (veel minder zelfs) met een
                    handlichtmeter moeten meten omdat inderdaad het meetsysteem van de camera’s accurate(r) is. En dan gaat het nog enkel over F-waarde en sluitertijden (en ISO) .
                    Voor mij is dat een beetje veel rond de pot draaien, altijd hetzelfde liedje.
                    Er wordt nog geen poging ondernomen, om iets te doen rond kleurenmeting.
                    Wel heeft bijv. de D70 nu die “3D Colour Matrix Metering with 1,005-pixel CCD”, die we aanvankelijk kennen van de destijds dure Nikon D1.
                    Maar wat haalt dat uit?
                    Zonder persoonlijke, handmatige aanpassingen gaat de gewenste witbalans de mist in.
                    En dan bedoel ik met ‘gewenste’ eigenlijk de ‘werkelijke’ witbalans op het terrein.
                    Koen, dit is geen tirade tegen Nikon hoor. Het is maar dat ik nog nooit gewerkt heb
                    met Canon

                    Het klinkt zo professioneel als de gebruiker zelf alles in handen krijgt door middel van
                    de talrijke instelmogelijkheden, het wordt zelfs een referentie voor een goed toestel
                    Zijn die talrijke instelmogelijkheden dan zo geliefd bij de gebruikers?
                    Ik heb mijn twijfels. De ideale instellingen zullen we nooit te weten komen, wel de
                    instellingen die bij benadering werken.
                    Belangrijke instellingen momenteel, die veel problemen geven of ergernis en die je een goede foto moeten opleveren, hebben te maken met beschikbaar licht of kleurentemperatuur.
                    Ik kan me daarentegen niet herinneren dat sluitertijd, diafragma en ISO-waarden mij voor
                    problemen stelden
                    De vooruitgang die ik wel op prijs stel is de lage ruis op hoge ISO-waarden.
                    De S2 vind ik daar zeer goed in.
                    Voor een groot stuk komt dat door de SuperCCD.

                    Ik denk ook dat een groot aantal gebruikers er van terugschrikken.
                    De kostprijzen van de D70 of de 300D zijn niet onoverkomelijk,
                    maar de kennis ontbreekt.
                    Anders gezegd: je moet al heel wat ervaring hebben, je moet de moed hebben om
                    wat te studeren enz. Interesse moet opgewekt worden.
                    Er zijn nu veel gebruikers die met deze 2 toestellen voor het eerst kennismaken met
                    een DSLR gezien het voordeel van de lage aanschafprijs (lage drempel).
                    Het eerste resultaat, of de eerste foto rechtstreeks uit de camera moet dan
                    ook goed zijn vind ik of de teleurstelling komt opduiken.
                    En wat gebruiken deze mensen dan het eerst? Auto, denk ik
                    (zie maar wat de snelhandleiding zegt)
                    Ik zou graag willen dat meer mensen gaan fotograferen, dat meer mensen de mogelijkheid
                    krijgen om een direct een goede foto te maken. Meer interesse en meer moed (om te studeren enz.) komt pas als de eerste resultaten goed zijn.
                    Meer interesse en plezier komt ook als je begrijpt waarmee je bezig bent maar dat is voor
                    een volgende stadium, voor mij is dat een logisch gevolg. Alles in één keer gaat niet.
                    Nieuwe gebruikers denken anders dan mensen die al jaren bezig zijn met fotografie.
                    Je vindt dat ook terug in het dagdagelijks onderwijs.
                    “Wiskunde interesseert mij niet” of “geschiedenis interesseert mij niet”.
                    Meestal hangt dat af van de leraar die zijn vak niet kan verkopen
                    Nikon, Canon en anderen moeten “hun vak” beter gaan verkopen.
                    En dan heb ik het niet over de concrete economische factoren of geld verdienen.
                    Misschien moeten sommigen onder ons daar ook eens over nadenken.
                    En ik ben weeral ferm afgeweken peis ik.
                    Maar ja, wassen zonder waspoeier gaat ook niet he

                    Vriendelijke groeten,
                    Theo









                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by theokus
                      Filters zul je zeggen...
                      Niet direct mijn ding
                      Edoch, een polarisatie filterke is nooit weg. En je fotografeert nog altijd de werkelijkheid zulle! Als ik op de Canarische eilanden ben (bvb), dan gaat die pol-filter er nooit af bij mij: vollere kleuren, mooier contrast...


                      Sam jong, ik wacht vol verlangen op de 1ste DSLR met ingebouwde kleurentemperatuurmeter. Dat wordt mijn dag
                      Maar dat bestaat al: Canon EOS 1D, EOS 1D Mark II, EOS EOS 1Ds, Nikon D1, D1x, D1H, D2H...


                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by MarcFoto
                        Originally posted by theokus
                        Filters zul je zeggen...
                        Niet direct mijn ding
                        Edoch, een polarisatie filterke is nooit weg. En je fotografeert nog altijd de werkelijkheid zulle! Als ik op de Canarische eilanden ben (bvb), dan gaat die pol-filter er nooit af bij mij: vollere kleuren, mooier contrast...


                        Sam jong, ik wacht vol verlangen op de 1ste DSLR met ingebouwde kleurentemperatuurmeter. Dat wordt mijn dag
                        Maar dat bestaat al: Canon EOS 1D, EOS 1D Mark II, EOS EOS 1Ds, Nikon D1, D1x, D1H, D2H...
                        Hoi Marc,

                        Volgende keer gaan we samen he
                        Ik ben net terug van Puerto...
                        Kijk hier eens als je zin en tijd hebt.
                        Die site moet ik wel dringend aanpassen (centreren).
                        800 x 600 geraakt uit de mode

                        Vriendelijke groeten,
                        Theo
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          De D70 heeft inderdaad een 1005 pixel ingebouwde RGB CCD om ondermeer witbalans te 'meten'. Meer dan zoeken naar een mogelijk referentiewit doet hij volgens mij niet. Vandaar dat een beige muur blauwe foto's geeft en een blauw dekseltje (te) warme foto's geeft. Je meet niet de lichtbron, maar het gereflecteerde licht. Daarin speurt hij naar 'neutrale dingen' of zaken die hij als neutraal kan beschouwen, dus een custom witbalans maak je best op een papier dat zeker niet te gelig is, want dan zijn al je foto's voorzien van een mooie blauwzweem. In de tijd toen we op verplaatsing gingen had de regieassistent altijd een witkaartje bij, met een afneembare lichte blauwfilter eroverheen gegooid om bij somber weer toch een warm kleurtje te krijgen, net OMDAT het buitelicht elke vijf minuten anders kan zijn... Er werden nogal witbalanskes gemaakt...

                          Waarom het met andere lenzen andere resultaten geeft, daar kan ik niet op antwoorden, tenzij het aan de coating zou liggen, die lichtjes in een bepaalde richting kleurt.

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb een oplossing voor jouw problemen hoor.

                            Zet alle settigs op je D70 op automatisch en de default setting. Daarna ga je enkel nog de setting van file type op Raw zetten.

                            Nu camera op P mode. En schieten maar. Je flash gaat niet meer ongevraagd omhoogkomen. en voor de rest doet je camera alsof hij op Auto staat.

                            En met die raw file kan je daarna op je pc de exacte klerutemperatuur ingeven en je hebt wat je eigenlijk wou. Je ziet je hebt daar zelfs geen canon voor nodig.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kevlar
                              Ik heb een oplossing voor jouw problemen hoor.

                              Zet alle settigs op je D70 op automatisch en de default setting. Daarna ga je enkel nog de setting van file type op Raw zetten.

                              Nu camera op P mode. En schieten maar. Je flash gaat niet meer ongevraagd omhoogkomen. en voor de rest doet je camera alsof hij op Auto staat.

                              En met die raw file kan je daarna op je pc de exacte klerutemperatuur ingeven en je hebt wat je eigenlijk wou. Je ziet je hebt daar zelfs geen canon voor nodig.
                              Hoi Kevlar,
                              Ik ga dat stante pede proberen
                              Hartelijk dank!
                              Euh....wat is een canon weer?
                              Ik herinner mij dat vaag van in de mis vroeger...hahaha
                              Sorry hoor , kon het niet laten...
                              Sit venia vobis....(wat zegt hem nu weer?)

                              Theo
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X