Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landscape - Bokrijk I

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landscape - Bokrijk I



    f6,3
    1/125
    ISO-100
    35mm

    UPDATE



    UPDATE (speciaal voor de tipgevers)

    Last edited by Rudy Mas; 19 oktober 2012, 23:17.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

  • #2
    Re: Landscape - Bokrijk I

    De herfst met zijn mooie kleuren
    de takjes rechts boven zou ik wegpoetsen.
    Photography is an art of observation.

    Comment


    • #3
      Re: Landscape - Bokrijk I

      Goede poging tot weerspiegeling. Herfskleuren zijn wel iets opgefrist, maar dat mag hier wel. Hier zijn de takjes(volg voorganger) niet op zijn plaats. Het is niet altijd eenvoudig om een open plaats te hebben. Met iets minder wind heb je een mooiere weerspiegeling. Wil je een doorkijkje hebben, dan moeten de zijkanten wat voller zijn met groen.

      Comment


      • #4
        Re: Landscape - Bokrijk I

        Kleurenpallet komt goed tot zijn recht, voor de rest volg ik mijn voorgangers
        mvg Bruno D.G.
        Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

        Comment


        • #5
          Re: Landscape - Bokrijk I

          Update
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

          Comment


          • #6
            Re: Landscape - Bokrijk I

            Knappe herfstkleuren. Hier zou ik de oever aan de bomen wel in het midden durven zetten (bovenaan wat wegcroppen) zo heb je een echte weerspiegeling. Boven en onderkant van de oever "hetzelfde".
            Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
            Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

            Comment


            • #7
              Re: Landscape - Bokrijk I

              Zou bovenaan nog wat croppen , voor de rest herfst op zijn best!
              vriendelijke groeten, Sien

              Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

              Comment


              • #8
                Re: Landscape - Bokrijk I

                Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                Zou bovenaan nog wat croppen , voor de rest herfst op zijn best!

                waarom bovenaan croppen?
                1/3de water, 1/3de "onderwerp" en 1/3de lucht...
                compo zit toch technisch goed in elkaar zo?

                grtz david

                Comment


                • #9
                  Re: Landscape - Bokrijk I

                  Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                  waarom bovenaan croppen?
                  1/3de water, 1/3de "onderwerp" en 1/3de lucht...
                  compo zit toch technisch goed in elkaar zo?

                  grtz david
                  Inderdaad, daar dacht ik dus ook al aan. Maar je hebt met deze foto inderdaad technisch gezien twee keuzes.

                  Ofwel ga je voor de derdes zoals ik heb gedaan, ofwel ga je voor de half en half. Zodat je de bomen en lucht in de bovenste helft hebt en de reflectie in de onderste helft.


                  De reden waarom ik voor de eerste keuze ben gegaan, is omdat ik de wolken een even grote rol zie spelen als de bomen en het water waar al die dode bladeren op liggen.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landscape - Bokrijk I

                    Niet te lang blijven hangen op de 1/3 regel. Mag wel hoor. Soms kun je rustig afwijken van de regel. Vele beroepsfotografen wijken al in eigen creaties hier van af. 1/3 wordt aangeleerd om in den beginne een goede compositie te kunnen samenstellen/aanleren. Verder is het lovend als de fotograaf uiteindelijk zijn eigen weg kiest, die van het eigen ontwerp in dit opzicht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landscape - Bokrijk I

                      regels zijn er om die toch niet te volgen, een stuk boven af!
                      mvg Wilfried

                      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                      Comment


                      • #12
                        Re: Landscape - Bokrijk I

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                        regels zijn er om die toch niet te volgen, een stuk boven af!
                        Voila, goed gezien, krijg je een mooiere verdeling.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Landscape - Bokrijk I

                          Oorspronkelijk geplaatst door purmer Bekijk bericht
                          Niet te lang blijven hangen op de 1/3 regel. Mag wel hoor. Soms kun je rustig afwijken van de regel. Vele beroepsfotografen wijken al in eigen creaties hier van af. 1/3 wordt aangeleerd om in den beginne een goede compositie te kunnen samenstellen/aanleren. Verder is het lovend als de fotograaf uiteindelijk zijn eigen weg kiest, die van het eigen ontwerp in dit opzicht.
                          Oh, daar hoef je je geen zorgen over te maken bij mij. Ik denk dat ik al geregeld hier foto's heb getoond die niet de regeltjes volgen. Soms vind ik dingen gewoon mooi hoe ze zijn en dan kunnen mij al die regeltjes gestolen worden.

                          Met deze foto kwam het nu toevallig uit dat ik die 1/3de regel had in mijn foto, omdat ik het spel tussen de wolken, herfst-bomen en water zo mooi vond. Moest de lucht helemaal blauw zijn geweest, dan had ik waarschijnlijk iets meer ingezoomd, zodat de bomen een grotere hoofdrol kregen in de foto.

                          Foto's zijn nu eenmaal moment opnames en hoe je het aanvoelt op dat moment. In het begin nam ik nogal eens foto's om ze nadien te croppen in de framing dat ik zelf mooi vond. Tegenwoordig probeer ik mijn foto's echter zo te nemen, dat ik nadien mijn originele pixels kan bewaren. Altijd beter als je al eens een grotere afdruk wilt maken.

                          Natuurlijk, soms moet ik wel eens wat croppen, omdat mijn telelens niet genoeg mm had voor de foto die ik eigenlijk wou nemen. Maar dit begint toch een zeldzaamheid te worden. Ik ben zelfs terug gegaan naar alle foto's die ik tot nu toe heb genomen en verschillende zijn ondertussen niet meer bijgesneden, omdat ik de originele foto eigenlijk toch beter vond, alhoewel die volgens 'de regels' niet helemaal juist zouden zijn.

                          Ik heb ondertussen al een reeks lenzen op mijn verlanglijstje staan, om bepaalde onderwerpen toch beter te kunnen benaderen. Probleem is dat ik nogal diversiteit heb in mijn fotografie, alhoewel ik mij voorlopig vooral met fauna en flora heb beziggehouden en nu en dan al eens een special event of sport-fotografie heb gedaan. Ik zou toch ook nog enkele andere dingen graag eens proberen. Oa. model fotografie spreekt mij wel aan, maar niet in een studio setting, maar meer in het dagelijkse leven of in de natuur.

                          Ik denk dat dit ook wel komt, omdat ik zelf nog maar 7 maanden echt bezig ben met fotografie. In mijn jeugd nam ik ook wel al foto's, maar toen dacht ik daar niet bij na. Toen was het gewoon te doen om een foto te hebben en niet meer. Maar sinds ik mijn DSLR heb gekocht, ben ik wat meer beginnen na te denken over de foto's die ik neem en heb ik veel zitten te lezen en ook heel goede tips gekregen hier op het forum. Alhoewel ik niet altijd de tips die ze mij geven volg. Niet iedereen ziet een foto hetzelfde en soms zijn er suggesties die ik zelf niet goed vind. Vooral als het gaat om dingen te verwijderen in een foto heb ik nogal eens de neiging om 'nee' te denken. Met deze foto heb ik eigenlijk eens een uitzondering gemaakt, omdat ik zelf ook wel vond dat die takjes in de lucht mij begonnen te storen.

                          Maar er zijn ook wel dingen geweest die ik heb opgevolgd en waaruit ik heb geleerd hoe ik mijn RAW file minimaal moet bewerken om tot een goed resultaat te komen. Dat is het enige nadeel van RAW, al staan je settings voor 100% juist, je moet die toch altijd een beetje tweaken. Soms is het minimaal, maar zonder die kleine aanpassing klopt er toch iets niet met de foto. Ik ben wel blij dat ik het histogram van een foto heb leren gebruiken, want enkel aan de histogram kan ik soms al zien waar er toch nog ergens iets niet helemaal juist zit.

                          En tja, soms volg ik zelf het histogram niet, omdat ik de duistere sfeer van de foto wel gepast vind bij het onderwerp. Spelen met licht en duisternis kan een foto soms juist interessant maken.
                          Mvg,
                          Rudy Mas
                          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Landscape - Bokrijk I

                            Oorspronkelijk geplaatst door purmer Bekijk bericht
                            Voila, goed gezien, krijg je een mooiere verdeling.
                            Ga ik deze keer niet mee akkoord. Ik zie het liever zoals de foto nu is en ik denk dat ik verklaard heb waarom. Maar toch bedankt voor je tip, maar deze foto blijft zoals hij is.
                            Mvg,
                            Rudy Mas
                            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Landscape - Bokrijk I

                              geen belang hechten aan de tips die je krijgt, dan ga je niet lang leven op dit forum
                              mi veel letters maken van jouw geen goede fotograaf
                              mvg Wilfried

                              7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                              Comment

                              Working...
                              X