Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien - het bos is in zicht :-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien - het bos is in zicht :-)

    Na enige tijd dit forum af te schuimen wil ik uiteindelijk toch even de tijd nemen om zelf een topic te openen.
    Ik heb al een heel aantal uren gespendeerd (meestal op dit forum) om me wat wegwijs te maken in de wereld van de fotografie.
    Eerlijk gezegd, hoe meer ik erover lees, hoe meer ik twijfel wat voor mij de beste koop zou zijn.
    Robuustheid is een must, aangezien ik er toch wel enkele jaren mee wil doen.

    Na wat vergelijkingen met Nikon en Canon gaat mijn voorkeur toch ook lichtjes naar Canon.
    Waarom? Geen idee, gewoon een 'gevoel' en ik heb in het verleden al enkele kleine toestelletjes gehad van Canon waar ik overigens zeer tevreden over was.

    Het toestel zou moeten dienen voor verschillende doeleinden (natuur, sport, mijn kinderen als de tijd zover is, ...).
    Ik ben altijd al iemand geweest die liever wat meer geld uitgeeft dan te weinig.
    De instapmodellen vallen min of meer af, ik zou liever iets uit de middenklasse aanschaffen.

    Niet onbelangrijk, het budget...
    Als ik wat rondkijk dan merk ik direct op dat de prijzen zéér uiteenlopend zijn.
    Mijn budget ligt rond de 1000-1500€ (voor toestel + lens).
    Indien ik voor 100€ meer een beter toestel zou kunnen kopen, dan wil ik me gerust nog wel ff 'forceren' :-)

    Iemand enige voorstellen/tips?
    Last edited by Den Deze; 19 oktober 2012, 13:39.

  • #2
    Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

    Als ik kijk naar hetgeen je wilt uitgeven, de prijscategorie en het feit dat je de instapcategorie wilt overslaan dan blijven naar mijn mening maar 2 toestellen over en dat zijn de Canon 60D en de Canon 7D. De eerste kost met 18-135mm kitlens zo'n € 1000, de tweede met dezelfde lens zo'n € 1500. Van deze twee toestellen is duidelijk de 7D de betere camera.

    Toch zou ik je als gedachtegang eens mee willen geven om te kijken naar de Canon 650D, kosten met bovenstaande lens net geen € 1000. Hoewel het een 'instapper' is is het een zeer goede en nieuwe camera om (de eerste jaren) mee te beginnen daarnaast hou je wat van je budget over om te kijken naar kwalitatief wat betere lenzen.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

      Canon 60D en 7D waren inderdaad ook mijn voorlopige favorieten.
      Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de 7D een nieuwe versie zou krijgen?
      Ik heb bij kennissen ook al wat navraag gedaan en ik krijg vrij uiteenlopende verhalen.

      De ene zegt om een direct betere body te kopen en stelselmatig wat extra lenzen te kopen.
      De andere zegt om een 'mindere' body te kopen en meer geld te geven aan lenzen.

      Nu, mijn budget is een richtprijs, om er toch iets op te plakken.
      De prijzen zijn zo uiteenlopend en ik ben een complete leek op vlak van spiegelreflexen.
      Laat ons zeggen dat ik geen 3000€ wil neertellen voor een toestel, aangezien het niet voor professionele doeleinden is

      De Nikon D7000 zou een beetje gelijkwaardig zijn aan de 7D.
      Deze kost met 2 lenzen (Nikkor 18-105mm + 70-300mm) ook ongeveer 1500€
      Last edited by Den Deze; 18 oktober 2012, 15:30.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

        Als je al een budget en een merk vastgelegd hebt dan ben je toch al een heel eind.
        Kijk ook eens wat je kan krijgen in combinatie met een Tamron of sigma 17-50 misschien kan je zo direct een f2.8 krijgen ipv een kitlens
        ik wil je niet doen twijfelen maar moest ik op dit moment een camera kopen dan zou deze set mijn voorkeur hebben.
        Last edited by kawaracer; 18 oktober 2012, 16:01.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

          Best ook eens kijken naar de details van je doeleinden (natuur, sport, kinderen):

          natuur : macro, zoom voor vogels of landschap?
          sport : buiten en/of binnen ?
          kinderen

          Al de doeleinden kunnen bepaalde objectieven nodig hebben en vooral de grote zooms of snelle (1.2, 1.4, 1.8, 2.0, 2.8) lenzen kosten veel geld (maar zijn wel een blijvende investering) en bijvoorbeeld voor sportfotografie (toch binnen) bijna onmisbaar.

          Ik ben vroeger ook begonnen met een instapcamera (Canon 300D) en vooral beginnen investeren in lenzen.

          Nu heb ik al een paar camera's gehad en doorverkocht (300D en 30D) en heb nog een 40D en 1DMII die ik vaak gebruik (ook vooral voor sport, kind en vakantie).


          Je kunt ook op Dpreview eens een vergelijking doen tussen bepaalde toestellen maar belangrijk is om ze zeker eens vast te nemen.
          Canon toestellen zijn (naar het schijnt) wat kleiner en kunnen voor mensen met grotere handen nogal klein uitvallen. Nooit veel last van gehad want ik heb er altijd een grip opzitten.

          Eventueel kun je natuurlijk ook 2dehands gaan kijken en een heel goed toestel kopen (1D reeks of de 5D).


          Mvg

          Steven
          1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

            Sport zal eerder buiten zijn.
            Natuur ook eerder landschappen ipv macro.

            Ik wist niet dat een keuze maken zo moeilijk was
            Voor mijn aankoop ga ik niet over 1 nacht ijs.
            Binnenkort moet ik in Turnhout zijn en dan zal ik waarschijnlijk ook even bij Fotokonijnenberg langsgaan om wat toestellen te bekijken

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

              Zit ongeveer met hetzelfde probleem.
              Ik twijfel ergens tussen de Nikon D5100 en de D7000, in combinatie met een 18-105 lens.

              Ik ben ook totaal nieuw in de moderne wereld v/d fotografie.
              Twintig jaar geleden had ik nog met een Minolta met verwisselbare lenzen.

              Achteraf is de interesse iets afgenomen door andere hobby's.
              De laatste jaren trek ik regelmatig wat rond in het hooggebergte, met de rugzak.
              Doel is om flora en fauna, landschappen, mooie dorpen enz... te fotograferen.

              Merk gebonden ben ik niet, maar mijn keuze gaat ergens richting Canon of Nikon.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

                Ik heb ook wat reviews gelezen van de D7000 en deze heeft ook een grote kans.
                Hij moet niet zo veel onderdoen voor de 7D, en is een dikke 400 euro goedkoper
                Dat is al een mooi bedrag om een extra lens bij te kopen.

                De D7000 wordt verkocht met een 18-105mm lens.
                Waarvoor is deze specifiek gemaakt? En wat zijn lenzen die zeker in je assortiment zouden moeten zitten (afgaande op mijn gebruik)?
                Last edited by Den Deze; 18 oktober 2012, 21:23.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

                  Dat is een lens voor alledaags gebruik, 18 mm voor de landschappen en 105 voor je sport, alhoewel je hiervoor beter een 200 of 300 mm voor kunt hebben.
                  Verder zou je kunnen gaan voor een licht sterkere lens van bv 2.8 zoom of 1.8 prime.
                  Maar daarover staat heel veel info hier op BD.

                  Ruud
                  Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

                    Deze lens van Tamron

                    The latest design to emerge from the stable of superzoom experts Tamron, the AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF) MACRO was announced in July 2008. The length of the zoom range is almost as remarkable as that of the lens's name itself, with the 15x ratio covering everything from a 28mm equivalent wideangle to a 420mm equivalent telephoto. This is unprecedented in terms of SLR optics, and is clearly aimed at users upgrading from superzoom digicams who require a similar focal length range without the inconvenience of changing lenses. It also makes a compelling option as an all-in-one travel/'walkabout' solution. A minimum focus distance of just 0.5m throughout the zoom range, and the incorporation of optical image stabilization (or 'Vibration Compensation' as Tamron call it) enhance the lens's flexibility still further. It is available only in mounts for Canon and Nikon DSLRs; presumably Pentax and Sony owners will continue to be served by Tamron's existing 18-250mm F3.5-6.3, with image stabilization provided by the camera body.


                    eventueel met een vaste 50mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

                      Oorspronkelijk geplaatst door Den Deze Bekijk bericht
                      Na wat vergelijkingen met Nikon en Canon gaat mijn voorkeur toch ook lichtjes naar Canon.
                      Mijn tip is: staar je niet blind op Nikon of Canon maar geef de andere merken zoals Sony en Pentax ook eens een eerlijke kans.

                      Je zegt zelf ook dat je voornamelijk op forums hebt gezocht, stop daar mee en zet de stap naar een paar winkels en neem de verschillende toestellen eens vast.

                      Ik zat vroeger in dezelfde situatie en na een paar winkels te hebben bezocht heb ik uiteindelijk voor Sony gekozen i.p.v. Nikon of Canon.

                      Comment


                      • #12
                        Alle merken hebben prima toestellen, en wat men ook moge beweren, 2de hands lenzen van Nikon en Canon zijn nog steeds het gemakkelijkst tegen vinden....:-)
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

                          Bedankt voor de reacties.

                          Uiteraard ga ik ook eerst de toestellen vergelijken in de winkel(s).
                          Zoals ik zei, ik ga niet over 1 nacht ijs :-)

                          Momenteel heeft de Nikon D7000 toch een streepje voor.
                          Deze zit prijs/kwaliteit vrij goed en moest ik echt de smaak te pakken hebben dan kan ik op termijn nog wat investeren in lenzen.

                          Zodra ik min of meer beslist heb welk toestel ik ga aankopen ga ik ook eens kijken hoe ik er best mee aan de slag ga.
                          Want een toestel kopen is 1 ding, er mee leren werken is weer helemaal anders :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

                            Oorspronkelijk geplaatst door Den Deze Bekijk bericht
                            Hij moet niet zo veel onderdoen voor de 7D, en is een dikke 400 euro goedkoper.
                            Ik denk dat je de D7000 zeker op gelijke voet kan zetten met de 7D.
                            In low-light is de D7000 zelfs beter...

                            Als je voor Nikon kiest en je wilt de instaptoestellen overslaan dan zou ik zeker voor de D7000 gaan.
                            Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                            Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop eerste dslr - door de bomen het bos niet meer zien

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Alle merken hebben prima toestellen, en wat men ook moge beweren, 2de hands lenzen van Nikon en Canon zijn nog steeds het gemakkelijkst tegen vinden....:-)
                              Dat argument is naar mijn mening enkel van belang als je jaarlijks enkele lenzen koopt. En dan nog, de prijzen die sommige mensen nog vragen voor een oude lens...

                              Je gaat trouwens de keuze van een nieuwe wagen ook niet laten afhangen van het aanbod aan goedkope reserve onderdelen. Je kiest voor een wagen waarin het prettig rijden is en die je een goed gevoel geeft.

                              Comment

                              Working...
                              X