Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

    Hallo
    Ik heb sinds kort een NIKON D3100 met lens 18-105mm.
    Mijn probleem is, als ik foto's in lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht wil nemen,
    zijn mijn foto's massas overbelicht en zelf gewoon wit op mijn display van mijn toestel.

    Hoe ga ik tewerk:
    Programma: S
    F- waarde: staat bij mij HI op... Dus ik ga ervan uit dat dit de kleinste waarde is (waarschijnlijk 22?) Geen idee want kan in deze stand mijn F waarde niet aanpassen.....
    Sluitertijd: 4" (vb)
    ISO: 100 (kleiner kan hij niet)

    En toch zijn mijn foto's totaal overbelicht (komt ook op mijn display dat er te veel licht is),
    Iemand die mij kan helpen met mijn probleem?
    Is er mogelijk een sensor kapot?
    Of lukt het niet om foto's met lange sluitertijd in daglicht te nemen?


    Met vriendelijke groet!

  • #2
    Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

    Oorspronkelijk geplaatst door Melness Bekijk bericht
    Of lukt het niet om foto's met lange sluitertijd in daglicht te nemen?
    Dat is inderdaad het probleem, er is niets mis met je toestel.
    Wil je zo'n speciallekes doen dan heb je extra filters nodig die tegenhouden, zoek op ND filters..
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

      Voor een bepaalde lichtsterkte heb je een bepaalde iso, sluitertijd en diafragma-opening nodig voor een juiste belichting.
      Als die waarden buiten de mogelijkheden van de camera (+ de lens die je gebruikt) vallen, dan krijg je overbelichte foto's (of onderbelichteals er te weinig licht is) .
      Dat is een basisregel van de fotografie.

      Je kan de hoeveelheid licht die binnenkomt beperken door een grijsfilter op de lens te draaien, dat is de enige mogelijkheid om foto's te maken met een lange sluitertijd en veel licht.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

        De camera doet precies wat jij instelt en waarschuwt er nog voor ook, want HI is een waarschuwing voor overbelichting.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

          Zoals ik hier ergens gelezen heb: soms heb je teveel licht als je weinig nodig hebt, en te weinig als je veel nodig hebt... of iets van die aard.

          Fotografie is precies omgaan met dat licht dat je nu eens moet afschermen (bv met een filter) en dan weer moet bijmaken (bv met een flits).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

            Zet je camera eens op A ipv op S en zet dan je diafragma zo klein mogelijk (zo hoog mogelijk getal f22 of f32) en kijk welke de sluitertijd is die je camera dan aangeeft dat is de maximum sluitertijd die je zonder ND filter zal kunnen gebruiken.

            Comment


            • #7
              Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

              Als ge toch op f22 schiet moogt ge gerust ook een stop (of zelfs twee) meer sluitertijd geven dan gemeten en de opening op 11 houden. De filters hebben 1 tot 3 stops. Drie stops terughalen is misschien wel wat te creatief.

              Comment


              • #8
                Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

                Ik had hetzelfde voor met mijn 60D . Ik wilde ook eens een watervalleke proberen met het typische melkwater. Laagste iso, hoogste f-getal, belichtingscompensatie.....enz ingesteld..... en ja hoor perfect witte foto's . Staan vloeken, body en lens staan verwensen..... tot mijnen euro viel, en ik aan al die verhalen dacht die ik gelezen had over ND filters.
                Toen mijn wederhelft vroeg wat er nu precies kapot was aan body of lens, heb ik maar iets tussen mijn tanden gebrabbeld kwestie van niet te moeten vertellen hoe dom ik geweest was .
                Je bent dus niet alleen, als het een troost kan wezen.
                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Als je sluitertijd 4'' zegt betekend dat 4 seconden dus dan blijft hij echt lang open en komt er ook echt veel licht binnen, probeer is op een ander programma te werken? M of ik weet niet of nikon het ook heeft av, tv?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

                    Oorspronkelijk geplaatst door jkme Bekijk bericht
                    Als je sluitertijd 4'' zegt betekend dat 4 seconden dus dan blijft hij echt lang open en komt er ook echt veel licht binnen, probeer is op een ander programma te werken? M of ik weet niet of nikon het ook heeft av, tv?
                    Ook op M zou het kunnen zijn dat je belichtingstijd zo lang is (maar de TS wilt zo lang om een bepaald effect te creëren) dat je perfect witte foto's overhoudt. Hoe je ook werkt: in dat bepaald geval heb je gewoon teveel licht en moet je hulpmiddelen (bv een filter) inschakelen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

                      Oorspronkelijk geplaatst door jkme Bekijk bericht
                      Als je sluitertijd 4'' zegt betekend dat 4 seconden dus dan blijft hij echt lang open en komt er ook echt veel licht binnen, probeer is op een ander programma te werken? M of ik weet niet of nikon het ook heeft av, tv?
                      Met een camera kan je wel de belichting veranderen, maar niet de verlichting dus buiten de grens van de camera dan kan je aan de knopjes gaan draaien tot je een ons weegt en het gaat pas tegen de avond helpen....
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lange sluitertijd bij zonlicht, daglicht HELP!

                        Oorspronkelijk geplaatst door jkme Bekijk bericht
                        ik weet niet of nikon het ook heeft av, tv?
                        Nikon heeft een Ss-modus. Dat staat voor 'Sunset'. Bij die instelling schijnt de zon automatisch 3 f-stops minder sterk.

                        Comment

                        Working...
                        X