Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony cybershot dsc-hx200v , een goede keuze ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony cybershot dsc-hx200v , een goede keuze ?

    Ik heb vroeger 2 verschillende cybershotcamera's gehad en was daar tevreden van, maar droomde altijd van een sony spiegelreflex dus kocht mij 2 jaar geleden de Sony alpha 330, handig in gebruik, kon er mooie foto's mee maken maar was toch niet 100% tevreden wat betreft geld/kwaliteit, zo had ik meermaals problemen met scherpstelling en met bewegende beelden.

    Nu heeft onlangs een opvanghond hier de camera van de kast getrokken en er nog wat op gekauwd
    In eerste instantie leek de camera nog te werken maar al snel werd duidelijk dat het beeld verschoven was (beeld in zoeker of op scherm is niet hetzelfde als op de foto, het verschilt bijna een halve foto) , er rammelt duidelijk iets dus de sensor zit denk ik los (de 5 streepjes knipperen ook) en daardoor is ook de scherpstelling niet meer goed, stelt vaak scherp op een verkeerd deel van de foto. Ook blokkeert hij met regelmaat (om de 30 foto's of zo)

    Via google ontdek ik dat dit al vaker is voorgekomen en dat laten herstellen eigenlijk te gek voor woorden is omwille van de prijs.

    Nu heb ik 2 alternatieven, een tweedehandsbody zoeken (omdat ik 2 lenzen heb) of een nieuwe camera kopen maar dan een gewone digitale.

    Nu was ik aan het rondkijken en kwam dus de cybershot dsc-hx200v tegen en dat lijkt op het eerste zicht een leuke en handige camera.
    Nu heeft mijn vriend een Canon Powershot XS1is en ik vind dat geen leuke camera, ik erger mij aan het feit dat als ik een foto maak van mijn hond, dat heel de achtergrond scherp is en ook de flits stoort mij mateloos , enkel met externe flits kan ik er goede binnenhuisfoto's mee maken.

    Dus voor mij , zeer belangrijk :

    - duidelijke foto's kunnen maken van heel snel bewegende voorwerpen
    - foto's kunnen maken van dieren waarbij de achtergrond onscherp is
    - binnenshuis mooie foto's kunnen maken zonder overbelichting of UFO-ogen (want ik zie dat bij de Sony het niet mogelijk is om een flitser bovenop te schuiven)
    - vooral ook heel scherpe foto's, ook indien vergroot

    Kwil niet een nieuwe camera kopen en mij dan beklagen dat ik geen andere spiegelreflex body gezocht heb ....
    De camera wordt bij mij dagelijks gebruikt, nooit opgeborgen en ik maak meestal 10tallen tot 100en foto's per week
    Waarvoor de camera vooral moet dienen ? Foto's van dieren : bewegende dieren, close-ups en het typische dier centraal met wazige achtergrond.

  • #2
    Re: Sony cybershot dsc-hx200v , een goede keuze ?

    Hallo,

    Zoals u kan zien heb ik zowel een sony DSLR (al wel een toestel van een jaar of 4 oud) als de hx100v (voorganger van de hx200v).
    Ik vind de cybershot een fantastiche camera waar je héél veel mee kan doen (filmen in hd, panorama). Het is ook een heel handige camera die stukken kleiner en lichter is dan de DSLR, dus gemakkelijker mee te nemen overal (pretpark, uitstapjes).
    Maar als het om foto's binnen te maken is en om de afdrukken te vergroten dan verkies ik nog altijd mijn DSLR. Dan gebruik ik mijn (1.8) 50mm lens en/of een opzetflitser zodat je via het plafond kan (indirect) flitsen. Ik ga niet zeggen dat dit niet kan met de cybershot maar vergrotingen zou ik er niet mee maken (meer ruis).
    Met de cybershot heb je ook een functie waar je de achtergrond onscherp mee kan maken maar je kan het toch niet vergelijken als met een DSLR (1.8, 50mm lens bvb.).
    Maar toch is de hx100 (of 200)v een heel goede camera hoor. Ik heb zeker nog geen spijt gehad van de aankoop!
    Canon

    Comment


    • #3
      Re: Sony cybershot dsc-hx200v , een goede keuze ?

      Een bridge heeft meestal een kleine sensor waardoor je niet kan spelen met scherptediepte. Wil je per se een bridge dan is de Fujifilm XS1 de beste oplossing momenteel, heeft een grotere 2/3" sensor ipv de gewoonlijke 1/2.3" sensor. Of dat genoeg is om een mooie onscherpe achtergrond te krijgen, weet ik niet.


      Dan kom je automatisch uit bij een dslr of eventueel systeemcamera. Als de grootte geen rol speelt zou ik gewoon voor een dslr kiezen. Mits je 2 lenzen hebt van Sony zou ik voor een SLT gaan ( als die lenzen goed zijn tenminste want dat kan ook een rol spelen voor beeldkwaliteit en autofocus).

      Qua AF snelheid zit je zeker goed bij Sony want de SLT's staan altijd bovenaan de grafieken als het komt op snelheid van autofocus en frames per seconde. Als bonus heb je nog uitstekende live view met fasedetectie AF die constant aan blijft en uitgaat zodra je in de buurt van de zoeker komt.

      Ik zou kiezen tussen de A57 of A77. De A77 heeft een snellere processor en kan gebruik maken vd UHS-I 95MB/s SD kaartjes, waardoor de buffer sneller wordt leeggemaakt. Bij de A57 ga je iets langer moeten wachten om weer op volledige snelheid te schieten, de buffer op zich is echter groot genoeg met 25 JPEG en 21 RAW.

      En kiezen tussen de 16MP vd A57 of 24MP vd A77 is ook niet gemakkelijk. Als je puur gaat vergelijken kom je er niet omheen dat de A77 meer ruis bevat in RAW. Echter als je de beelden vergelijkt in JPEG dan gaat het voordeel naar de A77 tot ISO1600.

      Even belangrijk is een goede lens, ik zou wegblijven vd goedkopere opties. De Sony 16-50/2.8 kan ik zowiezo aanraden, heb die ook en is scherp en snelle/stille AF(SSM).
      Voor de tele zou ik kiezen voor een 70-200/2.8. De Sony is erg duur en denk dat je even goed af bent met de Sigma versie.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment

      Working...
      X