Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe krijg ik een betere belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe krijg ik een betere belichting

    ik heb een studioset met 4 flitsers/softbox
    2 op de achtergrond gericht op 1/2
    2 vooraan op persoon gericht op 1/4
    waarom krijg ik geen goede belichting?? Er is precies een grijze boord onderaan en bovenaan de persoon waardoor ik geen egale belichting heb
    ondertussen met PS en Lr al wat verbeteringen aangebracht maar dit neemt hierbij extra tijd in beslag
    Iemand tips voor een mooie belichting?
    bedankt!!
    VOORBEELD

    Rechtsreeks uit de camera



    na bewerking

  • #2
    Re: Hoe krijg ik een betere belichting

    de 'regel' zegt dat je voor een volledige witte achtergrond meestal 2 stops harder moet flitsen dan op je onderwerp.

    meten zal hier dus de boodschap zijn

    ook opletten dat je voldoende afstand bewaart tss model en achtergrond om overstraling te vermijden
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Hoe krijg ik een betere belichting

      Begin met 1 lichtbron.
      Als je deze onder controle hebt een 2de vervolgens een 3de en 4de.
      Wellicht staat de knul te dicht bij de witte achterwand.
      Je achtergrond licht moet je bijgevolg iets verder van de witte achtergrond af zetten zodat deze egaler belicht worden.
      Je begint ook wel met de meest lastige opdracht in de studio. een witte achtergrond.

      Probeer dit eerst eens met een romp + hoofd foto
      geleidelijk aan stapje voor stapje verder. je bent al aan het spurten terwijl ik het idee heb dat je nog maar net kan staan
      Blijven proberen 't komt wel goed.
      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe krijg ik een betere belichting

        Het is inderdaad een uitdaging op zich om je flitsers goed op de achtergrond te richten. Je doet dit best kruislinks. Linker flitser belicht rechter deel achtergrond. Je achtergrond moet je 2.5 stops overbelichten. Begin dus met de achterste flitsers harder te zetten en beter te richten. Model niet te dicht bij de achtergrond. Ik vind trouwens je model ook onderbelicht.

        In de originele foto is de achtergrond te zwak belicht en door de belichting op te trekken wordt alles overstraald.

        Belicht je je achtergrond met alleen de flitsers of zet je daar ook nog een softbox op?
        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

        Comment


        • #5
          Re: Hoe krijg ik een betere belichting

          Je geeft aan dat je de flitsers voor allebei op 1/4 vermogen hebt staan, misschien is het mooier als je een verschil hebt in vermogen tussen hoofd en invulflitser. Je kunt ook denken aan een hogere ISO op je camera, dit geeft je meer ruimte in je settings van je flitsers. Op vol vermogen flitsen is vaak onhandig omdat je lange laadtijden krijgt en bij veel flitsen kan je flitser te warm worden en in de beveiliging schieten. Andere optie is: andere fotografen uitnodigen die ook flitsers bezitten zodat je het vermogen kan verhogen, hou wel in de gaten, voor elke stop meer verdubbel je het aantal flitsers dus 2, 4, 8 16 (bij 16 heb je veel vrienden met flitsers ).

          Comment

          Working...
          X