Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afwijking op cadrage slr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afwijking op cadrage slr

    ik heb een sony slr 550,

    en als ik een foto neem zit er een afwijking op de cadrage naar links, (object in midden van zoeker, staat 20% naar links bij afdrukken)
    ook mijn horizon loopt beetje af bij nemen van een foto, zelfs al is mijn statief gezet met de waterpas.

    is het mogelijk dat dit komt door een val van mijn toestel?

    is dit nog te maken?

    grtz kristofds
    Sony a550 - kitlens 18-55mm - zoomlens 18-200mm

  • #2
    Re: afwijking op cadrage slr

    Oorspronkelijk geplaatst door kristofds Bekijk bericht
    ook mijn horizon loopt beetje af bij nemen van een foto, zelfs al is mijn statief gezet met de waterpas.
    De juiste vraag leidt hier tot het antwoord, vermoed ik :
    Is de waterpas zelf ook gevallen en is dat ding nog betrouwbaar ?
    Zegt de waterpas hetzelfde als hetgeen u in de zoeker ziet ?
    Zegt de zoeker hetzelfde als hetgeen u in live view ziet ?

    Aan de hand van die vragen, moet u alleszins al kunnen uitmaken wat er niét scheef zit of wat mogelijks wel :
    - sensor
    - spiegel
    - prisma
    - objectief
    - matglas
    - fotograaf


    mvg
    I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

    Comment


    • #3
      Re: afwijking op cadrage slr

      Oorspronkelijk geplaatst door kristofds Bekijk bericht
      ik heb een sony slr 550,

      en als ik een foto neem zit er een afwijking op de cadrage naar links, (object in midden van zoeker, staat 20% naar links bij afdrukken)
      ook mijn horizon loopt beetje af bij nemen van een foto, zelfs al is mijn statief gezet met de waterpas.

      is het mogelijk dat dit komt door een val van mijn toestel?

      is dit nog te maken?

      grtz kristofds

      kijk eens naar de foto's van voor de val in adobe bridge kan je je scherpstelpunt op je foto zien dan kan je misschien zien of het vroeger ook al was.
      De viewfinder geeft 95% van het beeld weer dus er is normaal een verschil maar ik ga er van uit dat het middelste scherpstel punt echt wel het midden van de foto moet zijn.

      Comment


      • #4
        Re: afwijking op cadrage slr

        Oorspronkelijk geplaatst door kristofds Bekijk bericht
        ik heb een sony slr 550,

        en als ik een foto neem zit er een afwijking op de cadrage naar links, (object in midden van zoeker, staat 20% naar links bij afdrukken)
        ook mijn horizon loopt beetje af bij nemen van een foto, zelfs al is mijn statief gezet met de waterpas.

        is het mogelijk dat dit komt door een val van mijn toestel?

        is dit nog te maken?

        grtz kristofds

        antwoord ja!

        kans is vrij groot da de sensor verschoven is.
        spiegelhuis zit nog op zijn plaats anders zou je het wel zien in je zoeker
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: afwijking op cadrage slr

          20% verschoven ? Zou er dan aan een kant van de foto niet een rand moeten zijn met geen beeld.
          Als je de lens eraf haalt kun je dan iets zien aan de positie van de sensor, 20 % is redelijk veel hoor.
          En je zegt zelf kan het door een val gebeurd zijn, dat moet dan een redelijke val zijn geweest en dat moet je je toch herinneren.

          Ruud
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

          Comment


          • #6
            Re: afwijking op cadrage slr

            Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
            kijk eens naar de foto's van voor de val in adobe bridge kan je je scherpstelpunt op je foto zien dan kan je misschien zien of het vroeger ook al was.
            De viewfinder geeft 95% van het beeld weer dus er is normaal een verschil maar ik ga er van uit dat het middelste scherpstel punt echt wel het midden van de foto moet zijn.
            Wil je dan eens even uitleggen hoe, want nu moet ik ermee naar DPP of Aperture om het scherpstelpunt te visualiseren. Thanks!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: afwijking op cadrage slr

              Het probleem is te wijten aan een defect van de steady-shot.
              Dit kan inderdaad door een stoot of val... deze is nogal fragiel.

              Als uw toestel nog onder waarborg is, zou ik zeggen --> onmiddellijk laten herstellen.
              De enigen die sony alfa's herstellenin belgië is service center, te deinze.
              Indien u in de buurt woont, eens binnenbrengen.

              Comment


              • #8
                Re: afwijking op cadrage slr

                Oorspronkelijk geplaatst door seedn Bekijk bericht
                Het probleem is te wijten aan een defect van de steady-shot.
                Dit kan inderdaad door een stoot of val... deze is nogal fragiel.

                Als uw toestel nog onder waarborg is, zou ik zeggen --> onmiddellijk laten herstellen.
                De enigen die sony alfa's herstellenin belgië is service center, te deinze.
                Indien u in de buurt woont, eens binnenbrengen.
                Indien niet, zie http://forum.belgiumdigital.com/f9/s...fa-419333.html

                Comment

                Working...
                X